FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
L2 = Switch L3 = Kunna routra.
Men om du köper en dum switch så kan du ju inte routra eller dela ut internet (NAT). Fast beror ju på hur många IP du får av din leverantör och max datorer du tänkt kunna ha max. Den switch du kollar på gör det den ska inte så mycket mer eller mindre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Får 5 ip av min leverantör, då måste väl switchen jag köpte fungera tillfredställande?
Edit: ADSL via Bredbandsbolaget |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Annars är det ju väldigt lätt att slänga upp en skit-burk som kör någon linux dist, t ex Smoothwall etc för nybörjare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Nu verkar det som att ni diskuterar routrar för produktionsmiljö. Fast jag är intresserad av enkla hemma routrar som har QoS (Quality of Service) inbyggt vilket märke brukar ha sånt i sina routrar.
Netgear, D-link, Linksys, ...? eliasson>>> vad för linux program kan hantera trafikformning på det sätt som QoS gör? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ic får kolla upp dem mer nogrannt isåfall. Tack för tipset!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Har ni något tips på vart man kan hitta bra och funktionsdugliga CISCO switchar/routrar? Ska klara 10/100mbit.
mvh EDIT: begagnat, ja :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jonny: Var det ironi (syserror) eller menar du verkligen det? :P
Ska titta på ebay lite, tack iallafall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag röstar för en linuxburk med shorewall, jag kör det, helt underbart.. Flexibelt, enkelt, strulfritt, stabilt, snabbt osv osv
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|