Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kommunernas hemsidor dåligt stöd för företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-22, 16:25 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
"Svenskt Näringsliv har undersökt hur landets 50 största kommuner använder sina hemsidor för att kommunicera med näringslivet. Inte särskilt bra, visar det sig. Bara två av tio kommuner berättar att de välkomnar privata utförare. Och varannan kommun klarade inte att ge ett korrekt svar på en fråga ställd via nätet."

Svenskt Näringsliv
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-22, 16:55 #2
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Ingen nyhet tyvärr, om jag inte missminner mig har näringslivskontoren i både min kommun och grannkommunen rankats som några av landets sämsta flera år i rad. Det är mycket synd.
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-22, 20:29 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Det är dock få av landets kommuner som tar chansen att informera om alla de möjligheter som finns för såväl blivande som existerande företagare att bli leverantör till kommunen. För att stimulera nyföretagande i allmänhet och kvinnors företagande i synnerhet är det viktigt att informera om hur utmanarrätten fungerar, hur nya företag inom vård och omsorg kan skapas och hur avknoppningar av kommunala verksamheter går till.
Jag som trodde att kommunernas hemsidor i första hand var till för att ge information till kommunens invånare och inte att sätta upp stora plakat som säger "Vi låter gärna privata företag utföra jobb åt oss". Alla kommuner jag har kollat in på har haft information om sina näringslivskontakter t.ex. näringslivsskreterare etc. Säljare vet dessutom att det finns inköpsansvriga på resp. avdelning och det går utmärkt att ringa växeln i de flesta kommuner för att bli kopplad rätt. Vad f-n är SN ute efter egentligen?

Svenskt Näringsliv har inget existensberättigande längre. De framstår mer och mer som patetiska marionetter. Till och med många av de större företagen är trötta på SN.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-22, 22:08 #4
Flitig postare

Flitig postare

Det kanske inte handlar om att stödja befintliga företag utan om att underlätta och stimulera nyetableringar, vilket i sin tur innebär synergieffekter för kommunen genom fler arbetstillfällen vilket leder till fler invånare (vilket i sin tur är grunden en stor post av kommunernas budget) samt dessutom mer inbetalda skatter vilket också faller tillbaka på kommunen.

Vad gäller Svenskt Näringsliv så kan jag inte annat än instämma i kritiken!
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017