FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man vill etablera sig i flera länder vilken är då bästa strategin ur ett SEO perspektiv. Som jag ser det finns det 3 sätt.
1) Köra på nationella landsdomäner för varje land, .se, .dk .no, .de etc. 2) Köra på subdomän varianten, se.company.com, dk.company.com etc. 3) Köra utan subdomäner www.company.com och välja språk på siten (vilket först och främst bestäms med IP) Vad jag läst så betraktas subdomäner som helt separata domäner. Local presence väger ju tungt i iaf Google vad jag förstått, så då är ju alternativ 1 bäst. I alternativ 3 däremot så får man ju alla inlänkar till samma domän, det blir koncentrerat till ett ställe, en stark PR, bättre rank? Däremot så tror jag det blir problem med språken, spindlarna kommer förmodligen bara få det presenterat på ett språk (beroende på vilket IP spindeln har), så det är ju katastrof för de andra länderna, kanske går att lösa på ett smart sätt? Oftast är ju läget inte så ljust att alla landsdomänerna är lediga, och ännu mindre .com, ska man lägga allt krut på .com ( som förmodligen kommer kosta mycket mer än alla landsdomänerna tillsammans) eller plocka landsdomänerna, är .com endast viktig ifall man vill in på den amerikanska marknaden kanske? är väll i princip det enda alternativet då.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du har rätt i att du kommer förlora PR på alternativ 2. Subdomäner betraktas som en ny domän.
Jag skulle göra som de större företagen gör. Registrera landsdomänerna. T.ex. missdomain.dk och gör sedan en 301 redirect till missdomain.com/dk/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har löst det så här:
Huvudsajten ligger på .com och det är den som används. Landsdomänerna redirectar till .com Beroende på språkinställningar i webbläsaren (inte IP-nummer) avgörs vilket språk som ska visas, och redirectas till sajt.com/SV/ Har också länkar som kan klickas för att byta språk, dels för användarens skull, som kanske vill ha ett annat språk, men också för sökmotorernas skull. Använder Localization i ASP.NET så egentligen hade jag kunnat ha alla språk på samma URL, men la till /SV/ för att sökmotorerna ska indexera alla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hmm, länkarna har jag inte tänkt på.. Tack för tipset!
[edit] Är det något problem att jag visar engelskt content som default, om det till exempel inte finns en polsk översättning av ett stycke? [/edit] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja det kan vara ett problem om innehållet blir det samma på tex
domänen.com/en/stycke.html och domänen.com/pl/stycke.html Kommer bli duplicate content, kan vara värt att ta den smällen men det är värt att tänka på också. Edit: tydligare post. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hela sidan kommer ju inte att vara lika, utan det handlar om vissa nyheter som vi inte ser någon anledning att översätta till 18 språk. Tack för hjälpen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hei,
Avhengig av type søkeord (marked) du konkurrerer med, vil jeg anbefale at du har ulike domener med innhold. Eksempel: Com domene er hoved domene, der kan de velge land/språk også blir de sendt til .se/.dk/.no osv... Dette av flere grunner. For det første kan du markedsføre nettsiden målrettet mot det segmentet du opererer mot, samtidig som at du nå får flere komplette nettsider som du enkelt kan lenke internt i ett nettverk. Totalt sett får du flere inngående lenker fra forskjellige domener, hosted i forskjellige land. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|