FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Betalar via vår internetbank i Handelsbanken, det funkar smidigt och så. Dock så tar dom ut $20 i extra avgift (det dras från det överförda beloppet) då Handelsbanken använder sig av en mellanhand för att genomföra betalningen till mottagande bank. Vilket innebär att totalkostnaden blir 180kr för oss för en normalbetalning, vilket tom. är mer än när man gick in på bankkontoret för 10 år sen och gjorde samma betalning.
Vad tar andra banker ut, tex. Swedbank, SEB? Vi har likaså en årskostnad för företagspaketet på 1250kr, då ingår Mastercard Företagskort årsavgift, internetbank samt Bankgiro, hur ser det ut för er som har andra banker, nån som lyckats förhandla bort denna avgift? Mvh, Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag har nästan uteslutande Europeiska leverantörer och betalar fakturor till utlandet via Swedbanks Internetbank.
10kr för varje överföring (EU-betalning) betalar jag, dessutom är kursen oftast väldigt bra så dom tar inte ut några extra avgifter där. Årskostnader etc. har jag inte så stor koll på ![]() // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det roliga med utlandsbetalningar hos de flesta banker är att denna avgift de tar som skall täcka den andra bankens omkostnader är en fast summa. Denna summa är oftast mycket högre än vad den faktiska kostnaden är.
När jag har gjort privata överföringar har jag då frågat personen ifråga som skall ha pengarna att ta reda på vad hans/hennes bank tar för att ta emot pengar och istället kompenserat personen för detta istället för att betala standardavgiften till banken. Detta efter en ärlig rekommendation från en handläggare på banken. Många gånger har det visat sig att den kostnaden varit från 20 kr upp till 40 kr, speciellt i USA. Alltså den avgiften våra banker tar är bara ett sätt att blåsa kunderna. Sparbanken Finn tar 300 kr för denna kostnad, vilket är ju löjligt! Även $20 är mycket mer än den faktiska kostnaden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Vet att Swedbank har faktiskt ganska bra årskostnad på bankgiro/kort för företag. Mycket lägre än min egen bank, så jag funderar på att byta. Det som hållt mig fast hos min bank är att jag helst ville ha samm ainloggning och system till privata och företagskonto - just för att det är bekvämt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Det stämmer Mats. Det är inte så dyrt, men den som inte vet kanske kryssar i det och åker på en avgift som är himla onödig och dur och ett rent påhitt från våra banker för att dra in mycket pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Precis som det står i Handelsbankens internetbank så är det som är normalfallet, Uppdragsgivaren betalar endast Handelsbankens avgifter, Normalfallet (SHA).
Av någon anledning går Handelsbanken utlandsbetalningar (EU) fram fortare än Swedbanks utlandsbetalningar (EU), det är iallafall min erfarenhet. Handelsbanken tar 40 kr medans Swedbank tar 10 kr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För de utlandsbetalningar som kommer IN via SEB debiteras 10 kr/betalning som dras direkt från det betalda beloppet. SEB är dock inget bra alterantiv av anledningar jag inte vill gå in på publikt. Skulle jag välja bank idag ligger Handelsbanken bäst till.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
EU-betalningar med Handelsbanken kostar väl inget alls? Det är bara betalningar utanför EU som kostar 40 kr, eller express 350 kr. I alla fall när jag kikar i prislistan ser det ut så. Sen vet jag inte om avgifterna skiljer sig åt... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vi får alltid en specifikation några dagar efter och där står det avgift 40 kr Edit: Hittade det... Konstigt att vi bara får upp Normalbetalning (40 kr) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|