FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
EU-betalningar ska jämställas med betalningar inom landet och får därför inte kosta mer än det gör inom landet enligt någon EU-lag.
Jag jobbar på Nordea och vår prislista hittar du här. Normalbetalning inom EU, vilken bank du vill, via Nordeas Internettjänst kostar0 kr. Utanför EU kostar den via Internettjänsten 30kr. Jämför gärna med andra banker och bilda er en egen uppfattning om prisbilden. Citat:
Citat:
Plusgirokonto med tillhörande Plusgironummer kostar 400kr / år. Mastercard företagskort kostar 288kr / år. Att koppla ditt befintliga bankgiro till detta nya bankkonto som även tjänar som ett plusgirokonto är fullt möjligt. Du kan då använda både plusgirot och bankgirot mot kunder och du får pengarna till samma konto. På hemsidan står tyvärr inget pris för detta utan man måste kontakta Nordea. Vet inte vad det kostar då jag inte jobbar på företagssidan. Tror dock att du kommer en bit under 1200kr / år och då har du och dina inbetalande kunder möjlighet att använda båda Plus- och bankgiro. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för alla svar. Ska prova det där nästa gång Mats.
Vill dock att folk ska veta att alla banker som Handelsbanken inte har "direktkontakt" med, som dom kallar det, tar dom ut en förmedlingsavgift på $20 för att förmedla betalningen till, detta är inte en avgift som mottagande bank tar ut, utan det är en "förmedlingsavgift" som en mellanhand tar ut, det dras från det överförda beloppet, så beloppet som kommer fram är reducerat med $20. Vi har två stora leverantörer i USA och utlandsbetalningar till båda dessa drabbas av denna avgift, den ena använder sig av Commerce Bank i New York som borde vara rätt stor. Ingen av dessa banker tar någon avgift för att ta emot pengar som vi skickar, vi har efter mycket jobb till slut lyckats få fram detta, trots att Handelsbanken envist hävdat att det varit mottagaren som tagit dessa $20. Så deras skriverier om att en normalbetalning utanför EU kostar 40kr är nonsens, trots att det efter lagd utlandsbetalning tydligt framgår att "Provision: SEK 40,00 Total avgift: SEK 40,00. Kristofer, har Nordea någon förmedlingsavgift eller är det 30kr och endast det? // Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Inte vad jag har hört varken kollega eller kund påpeka. Kan kolla lite på intranätet imorgon under utlandsbetalningar och se om jag hittar något men jag tror vi kör ganska strikt på prislistan jag länkat. Väljer man att mottagaren betalar sina kostnader skall kostnaden vara 30kr och inte mer, förutsatt att blanketten är korrekt ifylld med IBAN + SWIFT / BIC osv.
(En liten parantes jag hörde idag. Betalar man till Norge via Nordea och låter betalningen vara i EURO eller SEK så räknas den som EU-betalning och är därmed gratis, via internetbanken.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Den "förmedlingsavgift" du nämner hos Handelsbanken finns inte hos Nordea. Har kollat upp detta idag.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|