FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag står i tankarna att köra colocation. Jag vart dock avrådd från glesys att göra det.
De tyckte managed hosting eller VPS var bättre för mig. VPS går bort, jag behöver all kraft själv. MH kostar säkert skjortan. Min fråga är dels vad man bör tänka på om man kör colocation. Behöver man bo nära så man kan åka dit coh fippla? Jag bor 50 mil från tänkta stället. Fråga två är vad ni anser om Fujitsu-Siemensservrar? Jag tycker de verkar otroligt bra för det priset.. Denna tänkte handla in: F-S Primergy RX100 S4 Xe/3050 för 13700 inkl moms. Kolla specen: För mig är det viktigaste att man kan köra raid, och raid 1 som denna har är perfekt. Tacksam för alla synpunkter! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har en kollega i branschen som säger "aldrig mer fujitsu siemens".
De hade en server som de körde Red Hat på. Allt fungerade i ungefär en månad, sedan ville inte red hat hitta diskarna längre. Red Hat är en dist som servern skulle stöda. Tekniker från F-S bytte allt och windows hittade diskarna, men det gick inte från Red Hat. Köp Dell eller HP istället.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vet för lite om Fujitsu-Siemens för att veta om IPMI ingår i den maskinen, men det kan vara bra att ha med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
F-S, HP, Dell etc väljer du en av de stora tillverkarna så brukar det vara ganska lungt. Fundera dock på garanti 1år är kort tid och oftast kan du köpa till ytterligare 2 år dvs totalt 3år för ett bra pris. Har du ingen garanti kostar det skjortan att få fram reservdelar snabbt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har själv en Fujitsu-Siemens server likt de där ute på colo på gott och ont.
Det roliga är att de endast stödjer Red Hat och Suse enterprise vilket ingen av dem vi ville använda. Efter mycket mycket mycket bråk och fifflande med slackware lyckades den till sist gå med på att raidkortet existerade och installera sig själv. Därefter fungerar den fint, 167 dagars uptime just nu och har aldrig tittat till den. MH är oftast ganska onödigt bara det finns en bra grundinstallation. Visst är det skönt att ha server inom räckhåll men inte nödvändigt oftast heller. HP är alltid förstavalet när det ska handlas hos oss. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för alla svar, nu känner jag mig säkrare på det här!
Kjette: iLO verkar ju schysst, ska kolla upp det sen, hoppas det är gratis bara. Och ni andra, F-S verkar ju inte vara det jag vill ha. Eftersom jag är nybörjare på colo och servrar vill jag ha nått stabilt som fungerar på en gång. Det blir definitivt en HP av något slag. Nu lite mer om hostingläget. Falkenberg räknas väl som Göteborg. Glesys har jag bara hört gott om. Har ni erfarenheter? Hittade en annons här på WN om följande: http://www.leweb.se/colocation.php Hehe fri bandbredd på colo. Då kan dom väl ändå inte skylla på att det påverkar andra användare när man har en egen maskin.. =) Vad tror ni om LeWeb? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ja, det var inte så farligt 1750 om man köper löst. Ett sånt kort är nog perfekt för mig. Så jag kan anlita vem som hälst för att pilla i burken på distans. Synd med HP är att jag inte tycks hitta nån billig modell som stödjer raid 1 Alla är fortfarande välkommna att komma med synpunkter om servermaskiner och hosting. EDIT: Den HP du länka hade tydligen raid1, kanske bara är inwarehouse som är dåliga på att skriva ut det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
DL140G3 har SAS raid modeller och dom ligger på bra pris, ingår ILO som standard men ska du ha full ILO som stödjer "KVM" så får man köpa till licens.
Men kör man vettiga OS som linux så räcker det ju att stödja seriel login utan behöva ha massa gui skit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Främst vid omstarter förstås, man kan ju klanta sig ibland (slinta på tangentbordet och råka köra kill 9 istället för en process med klart högre nummer!) men även för att komma åt den fysiska konsollen, bios, och för att kunna mounta iso-filer remote. Vi installerade FreeBSD på vår server efter att PRQ skruvat in den i sin serverhall, funkade kalas! Så något slags DRAC/ILO vill du ha. Att själv ha snabb fysisk tillgång till maskinen kan vara bra förstås och minst lika viktigt är vettig garanti. Dells serversupport är enligt min erfarenhet jättebra men hårdvaran i HP-maskinerna är snäppet bättre. Och dyrare.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|