FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
OK, nu har jag bestämt mig för en HPserver och hosting hos glesys.
De har lovat mig gratis installation av server och mjukvara. De vill att jag skickar en spec på vad jag vill ha. Och jag har ingen aning. FreeBSD php MySQL Sedan behöver jag någon kontrollpanel, Är c-panel eller plesk gratis? Vilken gratis panel är bra? Vad behöver jag mer för program för att få en fullt fungerande server? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Du behöver iaf PHP, MySQL, Apache, FTP-, SSH-server och SMTP-, POP3-, IMAP-server för e-post. Mycket mer behöver du egentligen inte. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
VHCS är enligt mig den bästa fria kontrollpanelen, enkel för både administratör och användare. Bland de som kostar pengar skulle jag rekommendera DirectAdmin. Grattis till valet av HP-server - eller snarare grattis till att du INTE valde Fujitsu-Siemens, jag har i alla fall en massa dålig erfarenhet av både deras maskiner och deras service/support.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Är det verkligen vettigt att köpa colocation om man känner att man behöver en kontrollpanel för att hantera sin server?
Om du ändå kör SSH så tycker jag det är vettigt att skippa FTP och köra filöverföringar över SSH med SFTP. Då skickar du inga viktiga lösenord eller viktig data i klartext. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag menar inte att det är ett hinder, men om jag kände att jag behövde en kontrollpanel a'la CPanel, Plesk etc för att hantera min server själv skulle jag fundera på om inte managed hosting var rätt alternativ ändå.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan man genom support få hjälp med att uppdatera kernels och apacheversioner, eller är all säkerhet upp till en själv?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|