Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tummen ner för SoftIT

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-10, 18:50 #1
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabians avatar

Jag vill bara berätta om min erfarenhet av webhotellet SoftIT (http://www.softit.se)

Vi köpte en sajt som var hostad här, och har därför legat kvar medans vi skriver om sidan för att passa på det nya webhotellet (och med MySQL istället för Advantage Database Server).

Under tiden vi har varit hostade har vår sajt legat ett par gånger i veckan, oftast kan man nå SoftIT´s egen sajt, och vår mail fungerar fint, men vår webserver ligger som sagt ofta nere.

När jag mailat softit om detta har de alltid funnits förklaringar. Någon gång var det en switch som gått sönder, och de väntade på reservdelar från Göteborg, efter några timmar var vi uppe igen.

En gång sa personalen på SoftIT att sajten inte alls var nere, jag kunde dock inte nå den via min uppkoppling, via kontorets uppkoppling eller från våra dedikerade servrar hos PRQ. Förklaringen från SoftIT var att det troligtvis var något fel hos mig, mitt kontor och våra hostade servrar i sthlm.

Jag skaffade pingdom för att kunna hålla bättre koll, och sedan 1:a januari har vi legat nere 5 timmar och 1 minut, och vi ligger nere just nu.

Sajten vi driver är en annonsplats för andrahandsuthyrning. Saken är den att vi lägger pengar på annonsering, och just dessa timmar just nu är vår "högsäsong", folk kommer hem från jobbet, och majoriteten av våra besökare blir betalande medlemmar mellan 17.30 och 20.00.

Följer vi statistiken har vi tappat flera betalande medlemmar idag, vilket känns väldigt surt, eftersom annonser i print inte upprepar sig gratis.

Vår sajt gick ner i samband med att SoftIT´s kontorstider var över, men på telefonsvararen hänvisar dom till ett akutnummer, ringer man detta hör man bara "Just nu kan du inte nå det önskade nummret.".

Så, tummen ner till SoftIT som är dåliga på upptid och på att svara i telefon.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-10, 18:54 #2
fabians avatar

fabians avatar

Såg föresten att de hade meddelat om planerat driftstopp idag mellan klockan 05.00 och 08.00.

Dock inte mellan 14.18 och 14.30 idag, och från klockan 16.17 tillsvidare.
Oläst 2007-01-11, 11:47 #3
fabians avatar

fabians avatar

Fick följande mail från SoftIT idag.

Citat:
Hej!

Vi hade ett planerat driftstopp på morgonen mellan 05.00 - 08.00 p.g.a. byte av en elcentral här i fastigheten. Detta meddelande gick ut till alla i måndags, men sedan har allt fungerat. Det som kan hända ibland är att vissa bredbandsoperatörer inte kan nå varann. Om det var något dylikt. Vem har du som leverantör av Internetuppkoppling?

Med vänliga hälsningar
Ingvor Stagno
Dom försöker altså ytterligare en gång skylla ifrån sig på min lokala internetleverantör. Men saken är den att jag har provat från servrar i gbg, sthlm, england, usa att nå vår sajt utan resultat. Har även skaffat ett pingdom-konto för att vara säker på min sak.
Oläst 2007-01-11, 12:27 #4
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Då är det väl inte så mycket att diskutera. Mejla över bevisen från Pingdom och fråga vad de har att säga.

Har en kund med server hos dem och jag har faktiskt aldrig sett på maken - eller så kanske jag bara inte sett så mycket...
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-11, 21:58 #5
fabians avatar

fabians avatar

Nu ligger SoftIT nere igen. Denna gången har dom kopplat telefonen till ett nummer som jag har ringt på en stund, men rätt som det var så slutade det tuta i luren, så jag ringde upp igen, då säger en röst "Just nu kan du inte nå det önskade nummret".
Oläst 2007-01-12, 09:06 #6
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Är väll inget att snacka om, det är bara att flytta.
Tala även om för dem varför du flyttar så de vet om hur usla de är.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 12:05 #7
fabians avatar

fabians avatar

Har recenserat dem på Cint.

Är på gång att flytta, dock är det lite krångligt eftersom sajten kör "Advantage Database Server", även om querys ser likadana ut som för mysql så är det lite småsaker som måst ändras. Hoppas flytta i nästa vecka.

Det har varit problem att exportera databasen från advantage, eftersom deras senaste databasklient inte stödjer äldre versioner av servern, så jag har fått leta fram gamla versioner och testa mig fram.
Oläst 2007-01-12, 16:17 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Låter riktigt roligt. Pingdom är inte 100% tillförlitlig, men om du har problem och pingdom rapporterar det samtidigt är det förmodligen inte din internetleverantör.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-12, 16:42 #9
fabians avatar

fabians avatar

Gårdagens nertid var 39 minuter och 24 sekunder.
Dagens nertid är hitills 11 minuter och 4 sekunder.

När jag ringer och förklarar att detta är något av det sämsta jag varit med om i webhostingväg sade Ingvor på SoftIT emot mig och förklarade att det inte alls var så. Hon hade läst här på WN om jägarförbundet som var hostade hos Loopia och det var minsan ännu värre. Hur detta skulle hjälpa mig har jag inte en aning om.

Dessutom berättade hon att dom kommer stänga av webservern imorn eftermiddag (När det är som viktigast för oss att finnas online, eftersom majoriteten av köpen görs under eftermiddagarna, dessutom har vi köpt reklam för denna tid i tidningar).

Jag gav som förslag att dom skulle göra underhåll nattetid, vilket dom inte verkar ha övervägt innan. Sedan frågade jag hur dom skulle kompensera oss, men det skulle jag ta med deras VD på måndag, han var inte där just nu.
Oläst 2007-01-12, 22:50 #10
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by fabian@Jan 12 2007, 17:42
När jag ringer och förklarar att detta är något av det sämsta jag varit med om i webhostingväg sade Ingvor på SoftIT emot mig och förklarade att det inte alls var så. Hon hade läst här på WN om jägarförbundet som var hostade hos Loopia och det var minsan ännu värre. Hur detta skulle hjälpa mig har jag inte en aning om.
Jägareförbundet har förvisso ingen imponerande tillgänglighet men de är på inget sätt kund till oss. Jag ska ta mig ett allvarligt samtal med Ingvor nästa vecka, att falskt smutskasta en kollega på detta sätt är ytterst olämpligt.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017