FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta gäller min enskilda firma.
Jag har ett valutakonto i dollar o undrar om jag måste växla in de pengarna som finns där innan årskiftet för att kunna ange rätt summor i deklarationen. Hur redovisar jag valutaväxlingsförluster resp. vinster? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
ok, men förluster o vinster då? Kan man inte dra av det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Bästa svaret får du direkt av Skatteverket. Ring eller maila (svar inom någon dag eller så).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Är inte hundra men nått sånt här hade jag bokfört det med utgångspunkt att vi använder 1940 Övriga bankkonton som dollarkonto, vid vinst / förlust: vinst: 1940 Debit Övriga bankkonton <vinstbelopp> 8331 Kredit Valutakursvinster (av finansiell karaktär, förväxla ej med 3960 kursvinst rörelsen) <vinstbelopp> förlust 1940 Kredit Övriga bankkonton <förlustbelopp> 8336 Debit Valutakursförluster <förlustbelopp> Detta verifikat görs 31/12 innan bokslutsdispositioner (förutsatt att ditt räkenskapsår är lika med kalenderår). Citat:
Edit: Om du menar att en förlust här kan kvittas mot en vinst i form av exempelvis en utförd tjänst av lika stor art så är det rätt. Resultatet efter båda affärshändelserna är ju lika stora och tar ju ut varandra. Förklara lite bättre ifall jag missförstått dig här.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|