FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror den här frågan gäller speciellt oss som har svårt att sluta jobba med IT på natten. Man har sina projekt och försöker bygga nya program och webbsidor. Speciellt oss som försöker göra det lönsamt och testar nya saker.
I mitt fall har jag svåra sömnstörningar. Detta har blivit speciellt påtagligt efter att jag haft en kraftig förskylning i ca 2 veckor där jag inte kunde sova pga den. Nu är jag mycket trött på jobbet och jäspar titt som tätt. Jag misstänker att min dygnsrytm är helt åt skogen men jag tänker som så att den bara är förskjuten 1-2 timmar så om jag lägger mig 1-2 timmar tidigare än normalt så löser det sig. Men det gör det inte. Jag provar att lägga mig klockan 11 och vaknar klockan 2-3 på natten och kan inte sova förrens till klockan 5-6. Jag har varit tvungen att komma senare till jobbet och sluta senare de senaste dagarna. Hur ställer man om dygnsryttmen på bästa sätt? En del kör med att lägga sig senare och senare varje dag för att förskjuta till en lämplig rytm frammåt. Eller funkar det med att lägga sig tidigare. Tidigare är den enda möjligheten om jag ska sköta jobbet samtidigt men då har jag problemet med att jag vaknar på natten. Tänkte prova med att lägga mig 20.00 ikväll. Kommer förmodligen vakna kl 24 och kanske somna 4.00. Hur löser du detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
1. Du super dig redlöst full och somnar, och sover riktigt länge - dock vaknar du med en baksmälla.
2. Du väntar tills helgen, är uppe hela natten och går och lägger dig kvällen där efter. 3. Ta ledigt från jobbet och vila lite, ta lite ledigt från allt datorfixande/trixxande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nummer 1 kanske kan fungera.
![]() 2. Vet inte om jag skulle fixa denna på en dag. Däremot flera dagar tror jag. 3. Noooooooo!!!! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Prova att träna ngt så att du blir FYSISKT slut. Hade samma problem tidigare. Nu tränar jag 4 dgr i veckan och somnar som ett barn på kvällarna. Vill inte låta som Jane Fonda, men... JO du hinner träna också ![]() MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
I värsta fall får du väl ta ett helvarv... brukar funka för mig när det är som du beskriver.
48 timmar utan sömn, brukar göra att man blir rätt trött =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Japp vad man känner igen problemet. Och som robaino skriver så lönar det sig att att göra lite fysisk aktivitet. Man kanske inte behöver gå från ingenting till att lyfta skrot 5 gånger i veckan direkt men en promenad lite nu och då skadar inte, man rensar liksom hjärnan lite när man lämnar arbetsplatsen :-)
Den goda arbetsmoralen som får en att jobba långt in på natten vänder på dygnet och då krockar det lätt med flickvänner och polare som dyker upp efter jobbet nästa dag när man själv just ätit "frukost" och ska sätta igång(för att överdriva lite) och den dagen är förstörd... Tips är att hitta på andra saker under kvällen så man blir trött och går och lägger sig tidigt, sedan gäller det att masa sig upp så tidigt man kan (boka in ett möte kl.8 nästa dag?) då får man som mest gjort under dagen och mår bäst både fysiskt och psykiskt och kan hitta på annat kul under kvällen!
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Brukar göra så att jag sover lite första dygnet, på dagen eller när du brukar gå
och sova "normalt", låt oss säga 2 timmar. Du blir trött men klarar dagen i alla fall. Sedan går du och lägger dig 22.00 eller något liknande. DOCK så brukar kroppen ha svårt att bara byte om så där, så troligen kommer du vakna mitt i natten och vilja gå upp. Helst ska du ligga kvar och gå upp på morgonen. Sedan ge fan i att bryta detta, även om du inte känner dig trött. Good luck. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Hade samma problem, bifogar en bild på lösningen.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Robainos råd funkade iaf för mig, första 1.5 åren jag plugga slutade jag med allt vad träning hette och fick efter ett tag väldiga sömnproblem. Efter att ha börjar köra 2-3 intensiva pass i veckan var sömnproblem som bortblåsta, behöver ju inte va att lyfta skrot utan bara något som får dig rejält trött ett par ggr i veckan ... helst nåt du tycker är roligt.
Jag tror helt enkelt inte man blir tillräckligt trött om man bara sitter vid datorn hela tiden för att det ska passa in i en normal dygnsrytm ... om man inte har disicplinen att bara sova 6 timmar per natt då ... och det har man ju oftast inte ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har hållt på med att vrida sömnryttmen fram&tillbaka sålänge jag kan minnas, från 12 års ålder kanske (är 26 idag), detta är numera ett fullfjädrat i-landsproblem för de flesta som jobbar mkt med datorer/skärmar, hanterar stress i vardagen och sitter mycker/ofta är stilla.
Jag har provar att lägga mig tidigt, lägga mig sent, inte lägga mig alls, göra andra saker, inte göra andra saker, dricka kaffe, inte dricka kaffe, dricka te, inte dricka te osv osv osv... År ut och år in... Inget av detta fungerar _vettigt_, inte för mig iallafall. - Den ENDA lösningen som jag VET fungerar är precis som några nämnt här tidigare är ren och skär fysik utmattning, dvs träning/hårt arbete helst 2 gånger per vecka! (Eller mer) Alternativet är givetvis att helt hålla sig borta från all elektroniken och stressen, men numera är man ju såpass beroende, och om man brinner för det man gör, både som företagare och den "digitala tidsåldern" så är det klart lättare att istället börja träna. Det är mitt tips! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|