Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur skydda sin idé?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-06, 14:23 #1
peca peca är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
peca peca är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Hej, är en begynnande webmaster och har redan fått värdefull hjälp på denna fantastiska sida.

Här är ett nytt dilemma.

Jag har en databas som på intet sätt är unik. Flera redan etablerade aktörer på nätet har liknande databaser

Vad jag HAR är en idé om att låta besökare ställa frågor till databasen på ett helt nytt sätt som jag är övertygad om kommer att bli populärt.

Problemet är att mina konkurrenter kan erbjuda samma tjänster, säg ett par månader efter att de fått idén från min site.

Jag skulle vilja ta betalt för min tjänst, åtminstone till en början för att kunna återinvestera pengarna i t ex. adwords, men riskera att min idé kopieras.

Detta måste vara ett vanligt problem för nya aktörer. Hur ser ni på det?

/Peter
peca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 14:30 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Är det en bra ide kommer du att bli kopierad. End of story. Om din site är bäst så kommer besökarna att använda dig. Snabbast, snyggast, enklast.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 15:19 #3
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Det går inte att ta "patent" på idéer (tack och lov), utan som grazzy skrev gäller det helt enkelt att se till att ha den bästa tjänsten. Om du är först har du goda chanser att göra folk beroende av just DIN tjänst genom att göra den fantastisk och lättanvänd. Sen blir det till att hela tiden försöka ligga steget före konkurrenterna.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 19:02 #4
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Tillse också att när du väl lanserar idén vara helt klar - så du inte släpper en halvfärdig version som inte riktigt uppskattas - men där idén kan avläsas. Då finns risken att någon hinner snappa upp idén och presentera den bättre innan du riktigt kommit igång.
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 21:26 #5
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by Helena@Sep 6 2006, 15:19
Det går inte att ta "patent" på idéer (tack och lov),
Nog kan man det - iallafall i kommersialismens heliga land USA. Till exempel Amazons ettklicksköp.

Kom bara ihåg att om du inte har råd att betala för att upprätthålla dina patenträttigheter så är du rättslös. Så när du skickar in din patentansökan talar du helt enkelt om för andra vad din uppfinning är - och då måste du också ha resurser att försvara patentet.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 21:53 #6
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Japp, håller med till fullo..

En bra idé måste utvecklas till att vara komplett, men sedan är det ju lite som så att det finns ju bara ett original..

Det svåra med att vara marknadsledande är att ständigt finna de vägar marknaden har behovet av, samtidigt som konkurrenterna seglar i kölvattnet och bara väntar på tillfället att få köra om.
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 22:00 #7
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Reg.datum: Jun 2006
Människor kommer ändå alltid att använda/köpa den bästa tjänsten/produkten och inte originalet. Visst går det att spela på originalitet men det är endast en marknadsföringsvariabel.

Det räcker alltså inte med att vara först utan det gäller också att vara bäst. Tur är väl det för annars hade vi inte sett mycket utveckling här i världen.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 22:18 #8
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Unispel@Sep 6 2006, 22:00
Människor kommer ändå alltid att använda/köpa den bästa tjänsten/produkten och inte originalet. Visst går det att spela på originalitet men det är endast en marknadsföringsvariabel.

Det räcker alltså inte med att vara först utan det gäller också att vara bäst. Tur är väl det för annars hade vi inte sett mycket utveckling här i världen.
Nästan alla de som var först med en idé är också stora på marknaden. De är också i nästan alla fall störst på grund av det stora försprånget.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 23:39 #9
Frejs avatar
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
Frejs avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av Unispel
Nästan alla de som var först med en idé är också stora på marknaden. De är också i nästan alla fall störst på grund av det stora försprånget.

Eller så kanske vi inte minns de som var först? Men misslyckades?
Frej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 00:00 #10
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by peca@Sep 6 2006, 14:23
Jag skulle vilja ta betalt för min tjänst, åtminstone till en början för att kunna återinvestera pengarna i t ex. adwords, men riskera att min idé kopieras.
Om du tar betalt från början är det en uppanbar risk att du inte når volym snabbt, vilket bör vara prio ett om du lanserar en unik idé. Så att du är ordentligt på banan innan andra kopierar sajten.

Tycker du ska vänta med att ta betalt (om möjligt) tills du byggt en trogen krets besökare.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017