Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur skydda sin idé?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-07, 08:22 #11
peca peca är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Nykomling

Tack för all input.

Jag lutar åt att erbjuda det mesta gratis och ha lite extrafunktioner mot en liten betalning.
Nu är mitt problem att synas inom sport och spel. Fick just veta att man inte kan använda AdWords till detta !?!?!
peca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 10:21 #12
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av David
Citat:
Ursprungligen postat av Helena
Det går inte att ta patent på idéer (tack och lov),
Nog kan man det - iallafall i kommersialismens heliga land USA. Till exempel Amazons ettklicksköp.
Kom bara ihåg att om du inte har råd att betala för att upprätthålla dina patenträttigheter så är du rättslös. Så när du skickar in din patentansökan talar du helt enkelt om för andra vad din uppfinning är - och då måste du också ha resurser att försvara patentet.
Jösses, man kan alltså skydda själva idén? Vansinne. Det hade jag helt missat. Naiva jag trodde att man även i USA åtminstone måste presentera en teknisk lösning och att det är lösningen som skyddas - inte idén...
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 11:36 #13
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Ursprungligen postat av peca
Jag skulle vilja ta betalt för min tjänst, åtminstone till en början för att kunna återinvestera pengarna i t ex. adwords, men riskera att min idé kopieras.
Om du tar betalt från början är det en uppanbar risk att du inte når volym snabbt, vilket bör vara prio ett om du lanserar en unik idé. Så att du är ordentligt på banan innan andra kopierar sajten.

Tycker du ska vänta med att ta betalt (om möjligt) tills du byggt en trogen krets besökare.
Detta tycker jag nog är nog det viktigaste i denna tråd och den bistra sanningen. Har du en idé du tror att du kan bli rik på måste du nog vara mer eller mindre rik från början eller försöka gå ihop med någon som har mycket trafik/resurser och få henne/honom/företaget att skriva under ett avtal. Om inte det funkar får du nog hålla inne på ideérna.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 11:55 #14
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
fasko fasko är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Det var värst vad negativa alla var. Ta en titt på stora företag runt om i världen och fråga er hur många som lever på patent. Det finns en del, speciellt inom tex läkemedelsindustrin, men det finns många som inte har några patent som skyddar på det viset. IKEA kan jag t ex inte tänka mig har några patent i den bemärkelsen att det hindrar andra från att göra det IKEA gör. De lever på att vara först, bäst, störst. "First mover advantage" "barriers of entry" etc etc.

I detta fallet känns det som att du kan tjäna på att utvidga din idé till att röra mer än bara några frågor på en mer eller mindre "allmän databas". Kan du göra din databas speciell och därmed erbjuda en ännu bättre tjänst? Kan du kombinera den "allmänna databasen" med annan information och bygga upp informationssystem som blir svårare att kopiera? Kan du, med hjälp av att vara först, hinna bygga upp relationer med och information från dina kunder innan någon annan får upp ögonen? Är det lönsamt att bygga upp ett starkt varumärke som ytterligare hjälper dig att attrahera kunder?

Utvidga din idé.
fasko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-07, 16:27 #15
Nykomling

Nykomling

Tack för det inlägget, fasko. Tänkvärt.
peca är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017