FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har hittat en domän som jag skulle regga men den finns bara tillgänglig med svenskt tecken, med ett ö i det här fallet. Så vad tycker ni är det värt för det finns en del nackdelar vad jag har förstått.
Mvh Keppe |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Den största nackdelen är väl att ca 85% av svenska surfarna i dagsläget inte kommer in på sidan
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Internet Explorer 7 stödjer domäner med IDN-tecken (å, ä, ö mfl.)
Beta 2 just nu (http://www.microsoft.com/windows/ie/default.mspx) Microsoft IE har ju förkrossande majoritet, så utan att vilja skriva robertsson på näsan gissar jag att 85-90% av alla internetanvändare snart kan läsa å,ä och ö |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok, om alla snart kommer kunna kolla på IDN-sidor så är det väl inte så fel?
Går det få tag på personen som reggat den andra domänen som jag igentligen vill ha, ska säga att det inte finns någon sida upp på adressen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det är nog en bra idé att regga på åäö-domäner om man vill ha dem. Som Jockoapa säger så kommer IE7 stödja dem så att de flesta kan hantera dem. (FF har ju haft inbyggt stöd länge). Inom en inte allt för avlägsen framtid så kommer det vara förväntat.
Den enda lilla haken man bör kolla är att den som skall hosta domänen också kan hantera dem. Network Solutions (med assoccierade) hanterar dem inte ens (COM, NET, ORG etc) Om man planerar att använda domänen i övrigt så kan ju inte heller mailsystemet hantera dem... tror inte att Outlook Express 7 stödjer dem men där få gärna någon som vet bättre fylla i. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle bli förvånad om det finns ett enda svenskt webbhotell som inte klarar av IDN-domäner idagsläget.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bara för att alla kan se dessa sidor betyder inte det att man automatiskt använder en "svensk" domän... Fast egentligen är kostnaden så liten, om man inte har massor med domäner, att den egentligen borde vara försumbar för alla företag, ja till och med alla privatpersoner....
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |