WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Det här med åäö (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14714)

keppe 2006-06-18 18:55

Har hittat en domän som jag skulle regga men den finns bara tillgänglig med svenskt tecken, med ett ö i det här fallet. Så vad tycker ni är det värt för det finns en del nackdelar vad jag har förstått.

Mvh Keppe

robertsson 2006-06-18 19:20

Den största nackdelen är väl att ca 85% av svenska surfarna i dagsläget inte kommer in på sidan :) Annars bara fördelar.

autosvar 2006-06-18 19:37

Citat:

Originally posted by robertsson@Jun 18 2006, 19:20
Den största nackdelen är väl att ca 85% av svenska surfarna i dagsläget inte kommer in på sidan Annars bara fördelar.

Jag omvandlar mer eller mindre omedvetet å och ä till a och ö till o när jag matar in en länk som jag läst. Om fler är som jag riskerar t.ex. aterforsaljare.com få trafik avsedd för återförsäljare.com. Eller viceversa, återförsäljare.com riskerar att förlora trafik.

Internet Sweden 2006-06-18 20:15

Internet Explorer 7 stödjer domäner med IDN-tecken (å, ä, ö mfl.)

Beta 2 just nu (http://www.microsoft.com/windows/ie/default.mspx)
Microsoft IE har ju förkrossande majoritet, så utan att vilja skriva robertsson på näsan gissar jag att 85-90% av alla internetanvändare snart kan läsa å,ä och ö

keppe 2006-06-18 20:21

Ok, om alla snart kommer kunna kolla på IDN-sidor så är det väl inte så fel?

Går det få tag på personen som reggat den andra domänen som jag igentligen vill ha, ska säga att det inte finns någon sida upp på adressen.

mathias.k 2006-06-18 23:48

Det är nog en bra idé att regga på åäö-domäner om man vill ha dem. Som Jockoapa säger så kommer IE7 stödja dem så att de flesta kan hantera dem. (FF har ju haft inbyggt stöd länge). Inom en inte allt för avlägsen framtid så kommer det vara förväntat.

Den enda lilla haken man bör kolla är att den som skall hosta domänen också kan hantera dem. Network Solutions (med assoccierade) hanterar dem inte ens (COM, NET, ORG etc)

Om man planerar att använda domänen i övrigt så kan ju inte heller mailsystemet hantera dem... tror inte att Outlook Express 7 stödjer dem men där få gärna någon som vet bättre fylla i.

jonny 2006-06-19 00:31

Jag skulle bli förvånad om det finns ett enda svenskt webbhotell som inte klarar av IDN-domäner idagsläget.

autosvar 2006-06-19 00:35

Citat:

Originally posted by mathias.k@Jun 18 2006, 23:48
Om man planerar att använda domänen i övrigt så kan ju inte heller mailsystemet hantera dem... tror inte att Outlook Express 7 stödjer dem men där få gärna någon som vet bättre fylla i.

Det är därför det är lämpligt att registrera både aterforsaljare.com och återförsäljare.com. Även om återförsäljare.com har ett finfint formulär för kontakt, order osv så finns det alltid en del potentiella kunder som kommer att maila till [email protected] - och det är inte så lyckat ifall de inte får svar eller till och med hamnar hos en konkurrent.

Xamda 2006-06-19 00:49

Bara för att alla kan se dessa sidor betyder inte det att man automatiskt använder en "svensk" domän... Fast egentligen är kostnaden så liten, om man inte har massor med domäner, att den egentligen borde vara försumbar för alla företag, ja till och med alla privatpersoner....

autosvar 2006-06-19 01:03

Citat:

Originally posted by Xamda@Jun 19 2006, 00:49
Bara för att alla kan se dessa sidor betyder inte det att man automatiskt använder en svensk domän... Fast egentligen är kostnaden så liten, om man inte har massor med domäner, att den egentligen borde vara försumbar för alla företag, ja till och med alla privatpersoner....

Även om du har massor med domäner är kostnaden försumbar, annars så lär inte verksamheten, tjänsten eller syftet med den bakomliggande domänen vara speciellt lönsam eller värd kostnaden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson