FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Fick ett brev hem idag (var väntat för eller senare) av kronofogden. Bredbandsbolaget vill ha sina pengar av mig.
I höstas år 2005 (augusti) så beställde jag hem ADSL via dem. Jag fick modemet å allt på posten & fick beskedet att jag var "inkopplad" i stationen. Tyvärr fungerade inte mitt internet, något var fel. 100000 samtal med supporten resultera med att jag fick ett hembesök, där de skulle kolla vad "felet" var. De trodde att det var min DATOR. Vilket skämt har 3 burkar och fungerade inte på någon (ja jag prövade olika kablar m.m.), mannen som kom testa ett nytt modem och tittade endast på "lampan" på modemet och sa att "det fungerar ju", men varför kommer vi inte ut på internet då sa jag? Han stack, han tyckte det "fungera" fast jag aldrig kom ut till internet. Jag ska även erkänna att en vecka innan detta eller 2, så hade jag internet i hela 8 sekunder eller så, jag lyckades ladda aftonbladet. Sen dog det. Det var den enda "anslutning" som BBB Supporten kan bekräfta (de kan kolla när man ansluter mot deras jävla servrar). Jag fick dock räkningar på räkningar av BBB vilket jag vägra betala då mitt internet inte fungera. Telefonsamtal och mail hjälpte inte. Till slut vart jag less (detta rör sig om ca 5 månader efter min beställning) då gav jag upp. Då fick jag en mailadress av BBB supporten som de bad mig maila och förklara det hela så skulle de eventuellt avbryta mitt kontrakt. Jag skrev mailet och skickade. Vad händer? Mailadressen existerar inte ens. Och jag är 100% säker på att jag skrev rätt mailadress, då jag spelade in samtalet då jag fick skiten. Hur som helst, idag fick jag hem brev från fogden, någon som vet hur detta fungerar? Jag har 10 dagar på mig att svara dem ang dessa 4000 kr eller vad de stog. Jag vägrar betala. Felet ligger hos dem och inte mig. Men hur gör fogden då de får in detta brev? Någon som vet? (Kan även säga att jag köpte ett nytt jävla modem som ska fungera med BBB men icket..) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
besvara fogden pa en gang med att du bestrider dessa krav
ring dom dom vet nog bast |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Meddela BBB om bestridandet också. Föreslår att du tar kontakt med nån slags konsumentorganisation också - de brukar vara väldigt kunniga om vad som skall göras för att få effekt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kan även påpeka att du borde ha skickat tillbaka varje faktura från BBB och bestridit dem gång på gång med motiveringen att de ej levererat en fungerande tjänst.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om du har haft länk mellan telestation och modem så fungerar det fram till dig! Då är du skylldig att betala!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Länken mellan mig och telestationen dog ju efter ett par sekunder som jag sa. Jag hann ladda aftonbladet, 1 gång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finns några alternativ.
1. Reklamera till BBB, säger dem fortfarande NEJ så måste du gå vidare................ 2. Gå vidare med ärendet, svara på kronofogden, så blir det tingsrätt nästa. 3. bevisa på domstol hur det ligger till, att du inte tänker betala för något du aldrig har användt så som dem utlovade. Men tänk på att ha Papper, inspelningar bilder, bevis m.m om du tänker gå vidare till domstol.. allt måste kunna bevisas på något sätt. T.ex att du ringt in och snackat med supporten i x anal minuter kan du få uppgifter om från ditt telefonbolag.. Telia. Bara be om en kopia på det. lycka till.. mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det enda du behöver göra i just den här situationen är att meddela Kronofogden att du bestrider kravet. Sedan är dett upp till BBB att ta ärendet vidare till tingsrätten om de tror att de kommer att få rätt där. Om du bestrider kravet kommer du inte i det här läget att få någon betalningsanmärkning, och kravet registreras inte heller i något "register". /Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nummer ett är att bestrida det till fogden. Använder du inte deras bifogade blankett tror jag inte att du anses ha blivit delgiven - då måste de först lyckas delge dig. Innan du har blivit delgiven händer inget mer. Du kan inte få en anmärkning innan du är delgiven. Eftersom jag suttit på "andra" sidan många gånger misstänker jag att det är lätt att hålla sig undan från delgivningsmännen i det här fallet. Har du en sambo kan du ju be den personen öppna dörren och fråga vad det gäller - ska du bli delgiven är du inte hemma.
Skriv ett lång, utförligt och framförallt tydligt brev. Har du tidigare bestridit eller ifrågasatt fakturorna, så nämn det. Bredbandsbolagets ombud bör få en kopia på brevet. Förmodligen är det bäst att skicka brevet direkt till Bredbandsbolaget också. Om det är som du säger skulle jag bli förvånad om Bredbandsbolaget driver detta vidare. Skulle det här gå till rätten är det ett småmål, och var och en står för sina egna kostnader. Därför kostar det mer än det smakar att gå vidare dit i det här fallet. Det kan också vara en god idé att försöka få prata med ansvarig chef.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|