FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag spinner vidare på ett inlägg i en tråd här istället för att gå mer offtopic i den tråden. Jag har inte direkt tid eller kunskap för att dra igång stora sajter själv, men jag känner ändå till webbens lukrativa möjligheter, vilket är varför jag gärna skulle vilja investera i sajter på nåt bra sätt.
Först tänker man sig ju att köpa sajter, men min bristande kunskap på brist på tid kanske inte är det mest optimala. Eventuellt kanske man kan tänka sig ett forum eller något liknande, men jag antar att det tar en del tid ändå. Skulle man kunna tänka sig att låta någon kunnig sköta ens sajt mot en del av vinsten och i så fall känns det ändå en smula olustigt att ge ut koder osv till webhotell, hur vet man att människan inte bara kapar sajten till sin egen..jag menar hur skyddar man sig om man vill göra något sånt här? 2. Går det att köpa in sig i sajter som man tror på, alltså förekommer detta, så det blir mer som en investering, men man slipper sköta ruljansen själv..lite som aktier och sedan ta del av vinsten och vad har man för möljigheter att kontrollera att de uppgifter man får stämmer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nja, det räcker nog inte att betala, du måste ta dig tid att sköta dina sidor själv, annars dör de.. Och tid tar det ofta. Ingen annan jobbar gratis åt dig, då får du va med och betala en lön för att han eller hon ska sköta det åt dig, och vi vet hur man jobbar då man får lön..
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tror det finns många sajtägare som skulle behöva kapital för att förverkliga sina visioner. Hur själva köpet/ägandet skall se ut är ju kanske ett problem, om du vill äga hela sajten så får du nog anställa och betala lön till någon för att det skall funka, eller så köper du bara halva sajten och tar 50% av vinsten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är det egentligen du vill göra? Sitta och håva in pengar från en investering, eller arbeta aktivt med att se till att det blir pengar av din investering?
Att gå in som "silent partner" finns det ju redan en del bolag som gör, och jag tror - precis som eTe ovan - att flera webbplatsägare gärna skulle se en injektion i kassan för att kunna satsa lite mer. Samtidigt är det ju så att driftaren av webbplatsen måste få ersättning för den tid och kraft han/hon lägger på sidan. Visst, du tar ju en ekonomisk risk och har inga garantier för att en sida går med vinst efter att du satsat på den, men samtidigt binder du inte upp dig i tid. Ett välformulerat avtal sköter förstås det här åt dig. Så frågan är väl egentligen vad för sajter du vill jobba med och vad du är ute efter med dem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det jag är intresserad av är som sagt att köpa in mig i sidor jag tror på. Som ni säger så kan webplatsägare säkert behöva kapital för marknadsföring osv. Jag vill inte betala lön, eftersom jag ser webbranchen som attraktiv eftersom kostnaden beror på inkomsterna om vi säger så. kostnaderna är ju webhotell och marknadsföring vilka är väldigt tight förknippade med antalet besökare, vilka i sin tur ligger väldigt nära sammankopplad med den beräknade inkomsten. Alltså sjunker inkomsterna sjunker även kostnaderna (förutsatt att vi inte drar igång nån reklamkampanj)
Min idee var därför att köpa in sig i websidor och ta del av vinsterna, webmastern får in mer pengar att utveckla sajten för och långsiktigt tjänar vi båda på det då sajten växer snabbare. Man skulle tänka sig att köpa 10-20 eller ända upp till 50% men det fodrar någon form av avtal, så de inte bara går och lägger ner sidan helt plötsligt. Sajter med som sköts på ett bra sätt och är seriösa bör kunna ha en ganska lång livslängd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Problemet blir ju rent juridiskt. Om det inte är ett kommandit- eller aktiebolag så är det nästan helt omöjligt att skriva ett vettigt avtal.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag förstår. Intressant.
Westman påpekar ett problem, men samtidigt så är många aktörer redan företagare. Att bilda ett kommanditbolag för ärendet är inte hopplöst det heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
De flesta är väl enskilda företag vilket gör att de är tvingade att starta AB eller KB för att kunna ta in intressenter utan att intressenten ska bli personligt betalningsansvarig för företaget. Inte svårt men som sagt ett rent juridiskt problem som går att lösa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Finns det egentligen något hinder i avtalslagen för att en utomstående och en ägare av en enskild firma ska kunna äga en tjänst ihop med procentuell fördelning?
Det är väl annars en lösning om man inte har möjlighet att fördela ägandet av ett företaget mellan sig. Bevisnivån om skiten skulle strula är väl i och för sig lägre eftersom ett ägande av ett AB regleras officiellt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Hinder? Ingen aning men jag undrar om inte Skatteverket vill ha skatt och arbetsgivaravgifter på pengarna till den utomstående vilket skulle göra det till ett väldigt dåligt avtal för alla utom staten.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|