Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Investera i webben

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-24, 07:32 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag förutsatte att den utomstående var/hade ett företag. Annars blir det inte så roligt nej.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-24, 08:08 #12
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Westman@Mar 24 2006, 07:22
Hinder? Ingen aning men jag undrar om inte Skatteverket vill ha skatt och arbetsgivaravgifter på pengarna till den utomstående vilket skulle göra det till ett väldigt dåligt avtal för alla utom staten.
Om förhållandet inte är affärsmässigt reglerat enligt vanliga bolagsordningar kanske en ekonomisk förening kan vara att ta som alternativ där intressenten får sin vinst utbetalad som lön (förutsättning: intressenten har inget bolag)

Sen undrar jag lite i vilken värld vi lever i om en företagare kan tänka sig att gå in med riskkapital för att sedan få avkastningen utbetalad svart?

Men för att kommentera ursprungsfrågan så tror jag att det finns många som är intresserade av att få kapital i ryggen för att dra igång alt. utveckla sin tjänst. Ser ingen egentlig skillnad mellan att investera i en sajt (som antagligen måste bolagiseras vilket tydliggjorts i diskussionen ovan) eller att investera i ett bolag för att senare dra sig tillbaka med en avkastning på insättningen.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-24, 14:39 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by digiArt@Mar 24 2006, 09:08
Sen undrar jag lite i vilken värld vi lever i om en företagare kan tänka sig att gå in med riskkapital för att sedan få avkastningen utbetalad svart?
Om du menade det i anknytning till mitt inlägg: Det jag avsåg var att för att få ut avkastning utan att behöva betala arbetsgivaravgift (då inget arbete uförs) så är aktiebolag den enda vettiga utvägen. Går man in med riskkapital så ska man inte behöva få avkastningen som lön - vem vill det? Möjligtvis en skattemasochist. :P
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-10, 23:24 #14
hpe123 hpe123 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
hpe123 hpe123 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by Westman@Mar 24 2006, 15:39

Om du menade det i anknytning till mitt inlägg: Det jag avsåg var att för att få ut avkastning utan att behöva betala arbetsgivaravgift (då inget arbete uförs) så är aktiebolag den enda vettiga utvägen. Går man in med riskkapital så ska man inte behöva få avkastningen som lön - vem vill det? Möjligtvis en skattemasochist.
Ett sätt att lösa det är att låta delägarna låna in pengar till verksamheten.

Låt oss säga att A&B vill driva en site tillsammans, A aktivt och B passivt. För att möjliggöra att A tillhandahåller pengar för att kunna få ut en vinst kan man upprätta ett låneförhållande där A lånar ut pengar till B med inteckning i webplatsen. Nu finns det inga standardförfaranden för inteckningar i webplatser som det gör för fastigheter men det borde vara möjligt. Syftet är sedan att villkora räntan mot avkastningen för siten. Den beskattas då som inkomst av kapital, dvs 30%.

Det bästa är givetvis ett AB, alt Ltd, förhållande.
hpe123 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-11, 01:26 #15
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
http://susning.nu/Riskkapitalist
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017