FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mitt postmaster-konto har fått e-post från ett företag som vill sälja publiceringsystem:
Citat:
Nu har jag egentligen ingenting emot detta meddelande men jag har funderat om deras meddelande i juridisk mening betraktas som spam, vad anser ni? Kul att veta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja, jag anser att detta är spam.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Anmäl till konsumentverket direkt!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är bara enskilda personer och enskilda firmor som omfattas av lagen, övriga företag och föreningar får tyvärr stå ut med detta.
Har du mottagit detta brev till din egen epost eller föreningens? Du har inte angett mkt information om detta. Är du privatperson eller enskild firma? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Detta brev har kommit till postmaster-kontot, dvs det konto som fångar upp all e-post som inte har existerande kontonamn före @.
Så då kan jag nog betrakta detta som att det är bostadsföreningen som fått meddelandet och då gäller inte spamlagen(?). Som sagt, jag är bara intresserad av era åsikter vad ni anser och jag kommer inte som någon gav förslag på anmäla detta eftersom det inte finns någon anledning till detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Otroligt dåligt och tråkigt skrivet spam. Inte speciellt säljande.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En ideell eller ekonomisk förening är inte en fysisk person, så bedöm utdraget ur marknadsföringslagen SFS1995:450:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
---- En annan sak jag tänkt på angående ditt senaste inlägg digiArt, hade meddelandet skickats direkt till ordförande eller annan styrelseledamot med korrekt adress så håller jag med om att det varit helt korrekt, men detta med att de använde sig utav samma metod som spamrobotar gör dvs hittar på en adress utan att kolla om den verkligen existerar är ju lite misstänkt. Fast i och för sig även vissa domänhosting-tjänster brukar ju skicka ut påminnelser och hitta på tänkbara adresser så att man inte missar det men då gäller det ju en tjänst man abonnerar på. tack för era åsikter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||