Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Oct 2004
|
Jag skulle vilja ställa en öppenfråga till WNs moderatorer och framförallt ägare. Vad är egentligen syftet? En gång i tiden fick jag intrycket av att WN var en webplats för profesionella. Det behöver i mitt tycke inte automatiskt betyda att man tjänar pengar på och lever av intäckterna från en eller flera webtjänster utan det viktigaste är att man har en profesionell attityd.
Jag tycker det blir allt vanligare med frågor som är av sådan enkel karaktär att jag blir mörkrädd. Om man frågar "hur mycket moms ska jag betala för X" eller listar en kodsnutt där det är tydligt att man inte har en aning om vad det är man skriver utan man bara kopierar kod från andra ställen/böcker i hopp om att det ska funka så blir jag fundersam. Vad är det som får denna person att uppleva sig själv som profesionell? Man blir ju dock imponerad över modet folk har att totalt utan kunskap dra igång värsta affärsidéerna och att de fortsätter trots uppenbara brister i både förmågan att själv få svar via lämpliga kanaler (revisor, skatteverket, PRV) och brister i kvalitén i de webtjänster de driftar.
I mitt tycke borde man vara lite hårdare vid moderering och höja nivån lite på WN. En trend där WN blir mer av ett nybörjarforum för egenföretagare och självlärda utvecklare är inget jag är intresserad av. Sådana forum finns det på andra ställen.
Ja jag kanske låter lite hård och visst skulle jag kunna vara tyst och bara sluta läsa/svara på WN. Jag skulle till och med kunnat ta detta via PM med berörda, men en öppen debatt är alltid roligare. WN får gärna utvecklas till något annat än vad jag tror/trodde det va, men då bör det vara tydligt vad syftet är.
|