![]() |
Jag skulle vilja ställa en öppenfråga till WNs moderatorer och framförallt ägare. Vad är egentligen syftet? En gång i tiden fick jag intrycket av att WN var en webplats för profesionella. Det behöver i mitt tycke inte automatiskt betyda att man tjänar pengar på och lever av intäckterna från en eller flera webtjänster utan det viktigaste är att man har en profesionell attityd.
Jag tycker det blir allt vanligare med frågor som är av sådan enkel karaktär att jag blir mörkrädd. Om man frågar "hur mycket moms ska jag betala för X" eller listar en kodsnutt där det är tydligt att man inte har en aning om vad det är man skriver utan man bara kopierar kod från andra ställen/böcker i hopp om att det ska funka så blir jag fundersam. Vad är det som får denna person att uppleva sig själv som profesionell? Man blir ju dock imponerad över modet folk har att totalt utan kunskap dra igång värsta affärsidéerna och att de fortsätter trots uppenbara brister i både förmågan att själv få svar via lämpliga kanaler (revisor, skatteverket, PRV) och brister i kvalitén i de webtjänster de driftar. I mitt tycke borde man vara lite hårdare vid moderering och höja nivån lite på WN. En trend där WN blir mer av ett nybörjarforum för egenföretagare och självlärda utvecklare är inget jag är intresserad av. Sådana forum finns det på andra ställen. Ja jag kanske låter lite hård och visst skulle jag kunna vara tyst och bara sluta läsa/svara på WN. Jag skulle till och med kunnat ta detta via PM med berörda, men en öppen debatt är alltid roligare. WN får gärna utvecklas till något annat än vad jag tror/trodde det va, men då bör det vara tydligt vad syftet är. |
Att moderera bort inlägg som är för dumma kommer garanterat att skapa en dålig stämmning. Sätt upp forum vid sidan om iställen "invitations only" eller skapa avdelningar på forumet som endast är öppna för godkända (eller betalande...?) medlemmar.
|
Jag håller med eg0master i denna fråga, kvaliteten på wn har rasat oerhört. Kanske har det med att göra att alla de som stod för kvaliteten har flytt till sådan "invitations only" som JohanH föreslår.
Tyvärr är detta kvalitetsras något som alla forum på nätet drabbas av mer eller mindre, särskilt om det sätts upp särskilda sektioner som endast en utvald skara kan besöka. Då finns det inte längre någon anledning för de som besöker dessa sektioner att delta i allmänna diskussioner. Därutöver ser jag inget fel i att ställa höga krav på de som ska få delta, att ha ett allmänt forum för webmasters kanske är bra, men vi ser nu resultatet när "vem som helst" kan registrera sig och börja diskutera vad exempelvis f-skatt är för något eller börja plottra ner nyheter i nyhetssektionen som säkerligen de flesta redan läst på idg. |
Kan inte mer än hålla med EgOmaster det har blivit för mycket nybörjare/Nybörjar-relaterade frågor och trådar på WN.
Vet en hel del folk här på forumet som precis som jag efterlyser en MYCKET högre nivå. "Hur startar jag ett företag?" typen av frågor tycker jag iallafall inte hör hemma på just detta forum. Den typen av frågor skapar oftast trådar där folk som inte riktigt har koll på läget sitter och tror sig veta och gissar sig till svar etc etc.. vilket gör att Blind leder blind... och trådarna blir totalt meningslösa. Jag tror inte på betalning som den rätta metoden utan snarare krav att man ska inneha F-skatt och haft en Internet-relaterad verksamhet i minst ett år. |
Jag håller helt med, däremot så händer det ju att en person som är en riktig fena på en sak är grön på en annan. Kan tänka mig att just de flesta har både ångest och en motvilja att lära sig ex bokföring medan de besitter en unik kompetens inom ett annat område.
|
Det stora problemet är kanske att bara för att man har t.ex. f-skatt eller har drivit någon Internet-relaterad verksamhet så kanske man iaf inte kan "klassas" som bättre eller sämre. Jag menar bara för att man är bra på en sak kanske man inte är lika bra på någon annan och tvärtom. Så då kanske det är svårt att avgöra vilka som platsar och inte?
Att ha f-skatt samt driva en Internet-relaterad verksamhet i ett år som clonix t.ex. pratar om, tycker jag inte säger någonting om personens kunskaper inom "webmaster-yrket" eller vilken nivå personen ifråga är på. Men något kanske måste göra, dock vet jag inte vad eller hur. Men jag själv har inte varit med har så länge samt att jag inte är någon expert så det kanske är så att jag inte heller platsar? Edit: inte tillräckligt snabb :) |
|
Jag tycker inte att det är sämre att det kommer "dumma frågor" då och då än att aktiviteten är noll. Visserligen stör jag mig på inlägg som jag själv tycker är totalt idiotiska, men det finns garanterat andra som tycker att mina inlägg är lika idiotiska i de ämnen där jag inte är så kunnig.
Att läsa dumma inlägg är också roligt ibland, och då och då kan man till och med orka hjälpa personen om man har tid. Att bara tillåta frågor av hög nivå skulle ge en elitistisk stämning och underbygga en översittarattityd där ingen till slut vågar yttra sig av rädsla för att framstå som inkompetent. Och hur en f-skattsedel skulle höja kvaliteten har jag svårt att se. Själv är jag anställd, så isåfall skulle jag inte finnas kvar. Jag känner dock en egenföretagare med totalt bristande intelligens som jag skulle kunna skicka in som ersättare. EDIT: Ett förslag är väl att skapa en särskild underavdelning för nybörjare där alla nybörjarfrågor får lov att ställas. Sedan kan man välja att utesluta dessa trådar från RSS-flödet om man vill. |
Citat:
Definiera "hög nivå". |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson