Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur kan jag ta emot $35,000 USD, måste fakturera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-29, 16:15 #1
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Mycket flitig postare

Standard Hur kan jag ta emot $35,000 USD, måste fakturera

Hej,

Behöver ta emot $35,000 USD för tjänster jag utför för ett företag i ett annat EU land. Av dessa $35,000 är ungefär $15,000 vinst resten är utgifter.

Jag vill inte starta företag för bara denna jobb, och jag vet inte om jag litar på fakturerings tjänsterna som tar 6%-8%.

Kunden vill att jag fakturerar honom så att han kan visa det som utgift i sitt företag.

Några tips på hur jag kan ta emot pengarna säkert och så att det går rätt till.

Jag måste betala 10+ andra för att kunna leverera det kunden beställt och dem betalar jag via paypal. Så det är enklast för mig att betala alla inblandade privat.

Har ingen aning om hur man skall skatta på detta heller.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 16:21 #2
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Du bör nog ha en enskild firma.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 16:22 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Finns många olika lösningar, ena frågan är vill du skatta för pengarna? Eller vill du det döljs via utlandet?

Är inte extrem stor summa, men alla överföringar i Sverige in/ut motsvarande 150k SEK går direkt in till SKV. Sedan får du samtal från dom eller så kommer dom på din deklaration och får förklara dom.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 16:25 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Finns många olika lösningar, ena frågan är vill du skatta för pengarna? Eller vill du det döljs via utlandet?

Är inte extrem stor summa, men alla överföringar i Sverige in/ut motsvarande 150k SEK går direkt in till SKV. Sedan får du samtal från dom eller så kommer dom på din deklaration och får förklara dom.
Är det inte under $15,000 USD som gäller vid varje överföring för SKV? Vad jag förstått så kan du ta emot $14,000 X 100 ggr. utan problem.

Jag vill skatta men det hela blir meningslöst om 50% av vinsten skall till skatten. 20% är ok däremot
Oläst 2014-07-29, 16:28 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Du bör nog ha en enskild firma.
Det handlar bara om denna kund, en gångs jobb.
Oläst 2014-07-29, 16:32 #6

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Är det inte under $15,000 USD som gäller vid varje överföring för SKV? Vad jag förstått så kan du ta emot $14,000 X 100 ggr. utan problem.

Jag vill skatta men det hela blir meningslöst om 50% av vinsten skall till skatten. 20% är ok däremot
Osäker, 150k SEK är det alla fall. Men vet att ibland kör fulingar och säger 150kSEK är samma sak som 15kUSD eller 15kEUR. Har inte studerat lagtext exakt. Sedan har banken egna policy för check av överföringar med.

Banken har egen system för det, får du många överföringar precis under gräns eller genomsnitt många överföringar utomlands lär dom skriva en SAR rapport ändå.

Om du behöver ett företag kan jag vara snäll låna ut några, har väl säkert 10 st på olika delar av världen.

Dock osäker om jag vill blanda mig i några överföringar.
Oläst 2014-07-29, 16:46 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Angående $15K / 150Tskr
Är det per överföring eller räknar dem ihop allt, jag frågade en lärare inom redovisning om just denna fråga och han sa att man kunde överföra under $15,000 usd hur många ggr man ville.

En enkel lösning för ovannämnda är att ha bankkonto på andras namn, familjen/vänner/partners det skulle nog höja gränsen ganska enkelt.

Tack för lån av företag, funderar själv på att starta företag utanför Sverige men det är svårt att lita på andra så som mellanhänder, plus det att man måste nog resa till det landet och ha koll på allt så att man inte blir lurad, bara det skulle kosta mycket i rese kostnader och liknande.

Jag kommer att betala folk som jobbar för mig över 50,000kr inom 3 månader. Kanske smartast att sköta det hela genom ett företag visa allt som utgifter och använda mig av paypal fakturering?

Har en känsla av att jag gör något fel hmmm

Kanske bör jag träffa en revisor eller liknande och få lite råd.

Senast redigerad av Lindalicious den 2014-07-29 klockan 16:48
Oläst 2014-07-29, 16:47 #8
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Så du vill skatta men inte så mycket som du borde enligt Sveriges lagar?

Jag tänker till skillnad från andra i tråden inte uppmuntra några olagligheter. Istället skulle jag rekommendera frilansfrilans eller liknande, varför litar du inte på dessa tjänster? Detta innebär dock givetvis att du får skatta enligt våra lagar.

Startar du aktiebolag och tar ut vinsten som aktieutdelning kommer du ner i skatt lite...
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-29, 16:58 #9

Citat:
Angående $15K / 150Tskr
Är det per överföring eller räknar dem ihop allt, jag frågade en lärare inom redovisning om just denna fråga och han sa att man kunde överföra under $15,000 usd hur många ggr man ville.

En enkel lösning för ovannämnda är att ha bankkonto på andras namn, familjen/vänner/partners det skulle nog höja gränsen ganska enkelt.

Tack för lån av företag, funderar själv på att starta företag utanför Sverige men det är svårt att lita på andra så som mellanhänder, plus det att man måste nog resa till det landet och ha koll på allt så att man inte blir lurad, bara det skulle kosta mycket i rese kostnader och liknande.

Jag kommer att betala folk som jobbar för mig över 50,000kr inom 3 månader. Kanske smartast att sköta det hela genom ett företag visa allt som utgifter och använda mig av paypal fakturering?

Har en känsla av att jag gör något fel hmmm

Kanske bör jag träffa en revisor eller liknande och få lite råd.
Fast lånar du andras konton i Sverige kommer dom begå ett brott. Även om det inte finns någon gåvoskatt i Sverige kan det ändå bli tjafs.

När jag sa att jag skulle låna ut företag så menar jag att du kan få en faktura utställd från företaget men du skriver valfritt eget konto att betala till. Flera av mina företag har 0% bolagsskatt eller behöver inte någon redovisning. Så spelar ingen roll för egen del så.

Många företag utomlands kan du starta utan behöva resa, är bankkonton du kan behöva resa för om du inte har bra bankkontakter.

Och om alla pengar kommer in i USD bör du ha ett USD konto som grund för slippa dåliga växelkurser och avgifter extra.
Oläst 2014-07-29, 16:59 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Så du vill skatta men inte så mycket som du borde enligt Sveriges lagar?

Jag tänker till skillnad från andra i tråden inte uppmuntra några olagligheter. Istället skulle jag rekommendera frilansfrilans eller liknande, varför litar du inte på dessa tjänster? Detta innebär dock givetvis att du får skatta enligt våra lagar.

Startar du aktiebolag och tar ut vinsten som aktieutdelning kommer du ner i skatt lite...
Att starta företag och skatta i Sverige är det bästa man kan göra om man vet vad man gör eller har en revisor som är extremt bra. Men för den som inte vet mycket (som jag) så förlorar man bara på det i form av 50% eller mer pengar som försvinner.

Det blir också svårt när det inte är stadiga inkomster, kan bli hur som helst för mig ena stunden mycket pengar nästa stund ingenting. Då kan man inte använda sig av "utgifts fältet" för hyra av kontor, företagsbil och liknande som är fördelen av att skatta.

Det är som ett konsult jobb, sker bara ibland.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017