FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är en skälig ersättning att fakturera för uppdatering av en sida 1 gång per vecka på en kunds hemsida? Kunden behöver ändra text & innehåll på en av sidorna varje måndag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Beror väl lite på hur lång tid det tar men 300 per vecka är helt ok. Går det snabbt och det är lite flexibelt när på måndagen det görs så kanske ända ned till 150. Vad brukar du ta per timme annars?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Brukar ta mellan 300-400 per timme beroende på hur mycket jobb det är.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad är anledningen till att kunden inte vill göra det själv?
Är okunskap eller tidsbrist. Om det är okunskap så är det ju lättlöst, själv brukar jag vilja att "släppa" kunderna när det är klara. Men det är ju en vanesak som har både nackdelar och fördelar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja, jonas.o - är både okunskap & tidsbrist + att kunden vill slippa göra uppdateringen själv. Vill att jag sköter om den. Kunden är inte så "hemma" på området. Kunden tycker därför det är bättre att jag fakturerar måndadsvis.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Om du gör upp en deal om ett serviceavtal så ar du en större risk och bör då även kompenseras i priset för det. Om det normalt tar 1 tim per vecka men det kan variera från 1-3 timmar samt att det i genomsnitt kanske tar 1,5 timmar så kan du räkna så här: 1,5*800 kr/tim => 1200 kr/vecka. Lägg till en premium för din ökade risk med 50% så blir det 1800 kr/vecka+ moms. Det är trygghet du säljer till kunden, dvs du GARANTERAR att uppdatera sidan varje vecka, så kunden kan lita på att sidan är uppdaterad. Debitera detta årsvis eller kvartalsvis i förskott. Du säljer detta som ett "uppdateringsavtal". Alternativt kan du debitera 600 kr/tim+moms för löpande uppdateringar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ta minst en timma (kanske 500 kr exkl). Det skulle jag göra. Tar det 5 minuter varje gång spelar det ingen roll. Du är tillgänglig och det kostar pengar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Om de mailar dig texten så allt du behöver göra är en Copy-Paste kan du nog lägga dig runt 1200-1500 kr per månad. Men om företaget går riktigt bra så kan du säkert ta 2000 kr om det skulle vara så. Du vill inte skrämma bort kunden men samtidigt vill du inte sälja dig för billigt. Det är en avvägning. 900 kr per timme som Conny pratar om tror jag är helt uppåt väggarna för denna typ av uppdrag. En duktig copy tror jag inte kostar 900 kr/h? Det låter inte som du ska programmera varje vecka? Ta betalt kvartalsvis i förskott. Fakturera absolut inte såna här summor månadsvis - då kommer du gå under av all administration, i längden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|