FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Har nu en ny affärsidé som går ut på generering av leads inom en viss nisch internationellt. Finns det några lagar i Sverige jag måste följa när jag samlar in info av amerikaner? Även köparen av mina leads är i USA, men vet inte om jag måste följa svenska regler i alla fall? Uppskattar all hjälp. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bump - Conny, någon?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I Sverige gäller ju PUL (Personuppgiftslagen som är teknikneutral, lagen gäller m a o informationen), men vad som gäller internationellt om Amerikanskers information vet jag inte på rak arm. Får nog fråga Datainspektionen.
Vilka lagar som gäller i USA ang andra länders insamling av information om Amerikaner utanför USA, vet jag inte heller, vet inte annat än att fråga amerikanska ambassaden i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaren!
![]() Det är privatpersoner det gäller, dock inte svenska utan amerikaner. Gäller PUL endast svenskar? Det är alltså en hemsida som finns i USA, där amerikanska medborgare fyller i sin information (och vet om att den säljs vidare), med en amerikansk köpare av leadsen som sedan erbjuder dem lån. Sverige/PUL har ingenting med detta att göra eller? Tack igen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte PUL är aktuellt i detta fall. Om servern står på Amerikanskt territorium så gäller Amerikansk lag, inte svensk.
Dessutom riktar sig webbsidan till amerikanska medborgare i USA, då gäller amerikansk lag även med det kriteriet. Jag är tyvärr inte så insatt i amerikanska lagar att jag kan hjälpa särskilt mycket, några lagar känner man ju till men det är tyvärr skralt med kunskaper om amerikansk juridik för min del. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Gällande amerikanska lagar löser det sig, min köpare har koll på dessa. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|