WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Försäljning av leads internationellt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057237)

TheCheesePolice 2013-03-17 09:22

Försäljning av leads internationellt

Hej!

Har nu en ny affärsidé som går ut på generering av leads inom en viss nisch internationellt. Finns det några lagar i Sverige jag måste följa när jag samlar in info av amerikaner? Även köparen av mina leads är i USA, men vet inte om jag måste följa svenska regler i alla fall?

Uppskattar all hjälp.

Mvh

TheCheesePolice 2013-03-19 22:40

Bump - Conny, någon? :)

Conny Westh 2013-03-20 00:09

I Sverige gäller ju PUL (Personuppgiftslagen som är teknikneutral, lagen gäller m a o informationen), men vad som gäller internationellt om Amerikanskers information vet jag inte på rak arm. Får nog fråga Datainspektionen.

Vilka lagar som gäller i USA ang andra länders insamling av information om Amerikaner utanför USA, vet jag inte heller, vet inte annat än att fråga amerikanska ambassaden i Sverige.

SEAPelle 2013-03-20 12:53

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20465029)
Hej!

Har nu en ny affärsidé som går ut på generering av leads inom en viss nisch internationellt. Finns det några lagar i Sverige jag måste följa när jag samlar in info av amerikaner? Även köparen av mina leads är i USA, men vet inte om jag måste följa svenska regler i alla fall?

Uppskattar all hjälp.

Mvh

PUL gäller enbart privatpersoner, så om du säljer leads BtB behöver du inte oroa dig...

TheCheesePolice 2013-03-20 13:03

Tack för svaren! :)

Det är privatpersoner det gäller, dock inte svenska utan amerikaner. Gäller PUL endast svenskar? Det är alltså en hemsida som finns i USA, där amerikanska medborgare fyller i sin information (och vet om att den säljs vidare), med en amerikansk köpare av leadsen som sedan erbjuder dem lån. Sverige/PUL har ingenting med detta att göra eller?

Tack igen!

Conny Westh 2013-03-20 14:25

Jag tror inte PUL är aktuellt i detta fall. Om servern står på Amerikanskt territorium så gäller Amerikansk lag, inte svensk.

Dessutom riktar sig webbsidan till amerikanska medborgare i USA, då gäller amerikansk lag även med det kriteriet.

Jag är tyvärr inte så insatt i amerikanska lagar att jag kan hjälpa särskilt mycket, några lagar känner man ju till men det är tyvärr skralt med kunskaper om amerikansk juridik för min del.

TheCheesePolice 2013-03-20 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20465362)
Jag tror inte PUL är aktuellt i detta fall. Om servern står på Amerikanskt territorium så gäller Amerikansk lag, inte svensk.

Dessutom riktar sig webbsidan till amerikanska medborgare i USA, då gäller amerikansk lag även med det kriteriet.

Jag är tyvärr inte så insatt i amerikanska lagar att jag kan hjälpa särskilt mycket, några lagar känner man ju till men det är tyvärr skralt med kunskaper om amerikansk juridik för min del.

Det var det jag ville höra, tack för hjälpen - du är en hjälte. :D

Gällande amerikanska lagar löser det sig, min köpare har koll på dessa. :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson