Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur göra dagskassa, samt uträkning av faktureringsavgifter.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-03, 15:58 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Har WN som tidsfördriv

Standard Hur göra dagskassa, samt uträkning av faktureringsavgifter.

Hejsan.

Nu är det såhär att jag driver en ebutik där jag får in betalningar på cirka 10 000 kr åt gången ifrån t.ex posten postförskott och mitt fakturaföretag (fortus) några gånger i månaden.

Just nu gör jag såhär att jag tar med varenda order i bokföringen och skriver i kontoutdragen varenda order som är med i den 10000 kronors summan. D.v.s. om order 1 2 3 4 5 6 och 7 har skapat 10 000 kronors summan så tar jag med alla dessa kvitton. Jag har svårt att tro att större företag gör samma sak för då blir det 50 pärmar med bara dessa kvitton. Vill skapa en lite lättare bokföringsmetod.

Vill dock ha ett enklare sätt.

Kan jag inte skriva ett kvitto där jag förklarar vilka ordrar som är med i 10000 kronors summan och ange moms och så?

En annan sak är avgifterna som faktureringsföretaget tar. Av dessa 10 000 säger vi att 500 är avgifter(som fortusinternational tar ifrån mig). Räknar jag bort dessa 500kr ifrån beloppet 10 000kr och sedan räknar jag ut att 20% av resterande pengar (9500) är moms. Eller är moms fortfarande 20% av totalbeloppet innan avgifterna?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-09-03 klockan 16:05
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 02:54 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Du får väl underlag som du kan bokföra som specificerar vad som är vad? Momsen är ju den moms du har debiterat kunderna och har inget med likviditeten att göra. Fortus fakturerar väl dig?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 09:48 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Momsen är ju den moms du har debiterat kunderna och har inget med likviditeten att göra.
Nja, tvärtom. Momsen har inget med resultatet att göra men visst påverkar den pengarna på banken.

Lancelot:
Du gör det misstag en företagare inte ska göra. Momsen är helt ointressant. Du skulle
inte ens räknat med 10000 från början, utan 8000. 8000 är de pengarna du har att röra
dig med för att betala alla övriga kostnader.

Momsen får du inte röra. Den ska du skicka till Skatteverkets PG/BG 45 dagar efter din
momsperiods utgång.

Det som blir kvar när allt är betalt är ju ditt överskott.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 10:35 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
En order ska inte bokföras alls, det är ingen affärstransaktion.

En faktura är en affärstransaktion, ett kvitto likaså. Sen är betalning också en affärstransaktion.

Du måste utfärda endera en faktura som kunden kan betala mot (om du säljer på kredit), eller kontantfaktura om kunden redan betalt mot en order, eller ett kvitto (kontantfaktura och kvitto är ungefär samma sak men inte riktigt).

När du får betalningen och specifikationen från posten så ska du gå in i ditt affärssystem och pricka av de fakturor du tidigare utfärdat så de blir markerade som betalda. Eller delbetalda om den möjligheten finns. Du anger då även datum för betalningen.

Precis som KriastianE skriver så är det stor skillnad på resultat (kundfakturering(intäkter) och leverantörsfakturor (kostnader)) och balans (in/ut-betalningar, kontantflöden). För att få någon ordning på ekonomin så måste du absolut skilja på detta i din bokföring och även i ditt tänkande.

Har man många fakturor så kan man göra en fakturajournal, men varenda transaktion ska med i bokföringen, även (i synnerhet) jätte-mega-bauta-företag måste bokföra varenda krona på rätt sätt.

På din fråga verkar det som du inte har utfärdat fakturor/kvitton över huvud taget, det måste man göra, annars har du inget bokföringsunderlag och inget att pricka av betalningar mot, men värre är att kunden inte har något att stoppa i sin bokföring om det är ett företag. Du kan få uppenbara problem med skattmasen vid en revision, skulle jag gissa.

Har du så många beställningar så det fller 50 pärmar så borde du har råd att köpa SPCS/VISMA Administration 1000 eller 2000 för där har du fakturajournaler inbyggt från början. Dessutom brukar det gå att integrera med många webbshoppar direkt så du kan importera alla ordrar direkt in i VISMA, vilket dramatiskt minskar din arbetsbörda. Sen kan du men några få knapptryck genrerera fakturor för alla ordrar eller individuellt.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-09-04 klockan 11:00
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 11:29 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Nja, tvärtom. Momsen har inget med resultatet att göra men visst påverkar den pengarna på banken.

Lancelot:
Du gör det misstag en företagare inte ska göra. Momsen är helt ointressant. Du skulle
inte ens räknat med 10000 från början, utan 8000. 8000 är de pengarna du har att röra
dig med för att betala alla övriga kostnader.

Momsen får du inte röra. Den ska du skicka till Skatteverkets PG/BG 45 dagar efter din
momsperiods utgång.

Det som blir kvar när allt är betalt är ju ditt överskott.
JAg bokför inte själv, utan jag lägger bara kvittona i pärmen och min revisor gör resten. Han tar inte med momsen. Däremot tycker jag att det är segt att jag måste ta med varenda order/faktura, istället för att ge en sammanställning av hur mycket jag sålt den dagen t.ex.
Oläst 2011-09-04, 11:34 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En order ska inte bokföras alls, det är ingen affärstransaktion.

En faktura är en affärstransaktion, ett kvitto likaså. Sen är betalning också en affärstransaktion.

Du måste utfärda endera en faktura som kunden kan betala mot (om du säljer på kredit), eller kontantfaktura om kunden redan betalt mot en order, eller ett kvitto (kontantfaktura och kvitto är ungefär samma sak men inte riktigt).

När du får betalningen och specifikationen från posten så ska du gå in i ditt affärssystem och pricka av de fakturor du tidigare utfärdat så de blir markerade som betalda. Eller delbetalda om den möjligheten finns. Du anger då även datum för betalningen.

Precis som KriastianE skriver så är det stor skillnad på resultat (kundfakturering(intäkter) och leverantörsfakturor (kostnader)) och balans (in/ut-betalningar, kontantflöden). För att få någon ordning på ekonomin så måste du absolut skilja på detta i din bokföring och även i ditt tänkande.

Har man många fakturor så kan man göra en fakturajournal, men varenda transaktion ska med i bokföringen, även (i synnerhet) jätte-mega-bauta-företag måste bokföra varenda krona på rätt sätt.

På din fråga verkar det som du inte har utfärdat fakturor/kvitton över huvud taget, det måste man göra, annars har du inget bokföringsunderlag och inget att pricka av betalningar mot, men värre är att kunden inte har något att stoppa i sin bokföring om det är ett företag. Du kan få uppenbara problem med skattmasen vid en revision, skulle jag gissa.

Har du så många beställningar så det fller 50 pärmar så borde du har råd att köpa SPCS/VISMA Administration 1000 eller 2000 för där har du fakturajournaler inbyggt från början. Dessutom brukar det gå att integrera med många webbshoppar direkt så du kan importera alla ordrar direkt in i VISMA, vilket dramatiskt minskar din arbetsbörda. Sen kan du men några få knapptryck genrerera fakturor för alla ordrar eller individuellt.
Hej Conny.
När jag skrev ordrar menade jag fakturor/kvitton.

Alltså kan man inte göra på följande vis.

På måndag har jag fått in 5000 kr på kontot.

Jag måste alltså ta med varenda faktura, vi säger att det är 50 fakturor på 90 där 10 kr per faktura är avgiften fortus tar. Då måste jag ta med varenda en av dessa fakturor istället för att endast ta med det pappret jag får ifrån fortus.

Där det står vilka ordrar som är med i betalningen, vad de tar i avgifter och övriga specifikationer. Varenda krona är ju med, det är bara det att det är en sammanställning av de 50 fakturorna.

Tyvärr bokför jag ju inte själv så det hjälper inte mig att spcs hade förenklat bokföringen för mig då det är revisorn som gör det.

Det här är bara för mycket jobb tycker jag. Hade bara för mig att större företag hade en sorts dagskassa. Fastän jag inte bokför själv blir det mycket jobb att ta med varenda faktura för sig och skriva vad fortus har tagit för avgifter per faktura.

Senast redigerad av Lancelot den 2011-09-04 klockan 11:37
Oläst 2011-09-04, 12:29 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Hej Conny.
När jag skrev ordrar menade jag fakturor/kvitton.

Alltså kan man inte göra på följande vis.

På måndag har jag fått in 5000 kr på kontot.

Jag måste alltså ta med varenda faktura, vi säger att det är 50 fakturor på 90 där 10 kr per faktura är avgiften fortus tar. Då måste jag ta med varenda en av dessa fakturor istället för att endast ta med det pappret jag får ifrån fortus.

Där det står vilka ordrar som är med i betalningen, vad de tar i avgifter och övriga specifikationer. Varenda krona är ju med, det är bara det att det är en sammanställning av de 50 fakturorna.

Tyvärr bokför jag ju inte själv så det hjälper inte mig att spcs hade förenklat bokföringen för mig då det är revisorn som gör det.

Det här är bara för mycket jobb tycker jag. Hade bara för mig att större företag hade en sorts dagskassa. Fastän jag inte bokför själv blir det mycket jobb att ta med varenda faktura för sig och skriva vad fortus har tagit för avgifter per faktura.
Om du kan få ut en sammanställning per dag på hur mycket du sålt för via ditt faktureringsföretag, hur mycket avgifter de tar ut och hur mycket de blir skyldiga dig och hur mycket de betalar ut så borde det gå att redovisa som en dagskassa, tycker jag.
Det kritiska är om du kan få en snygg sammanfattning från ditt faktureringsbolag som du kan ha som bokföringsunderlag.
Postförskotten är inte mycket att göra åt, där får du ingen sammanställning per dag antar jag.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 13:34 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Om du kan få ut en sammanställning per dag på hur mycket du sålt för via ditt faktureringsföretag, hur mycket avgifter de tar ut och hur mycket de blir skyldiga dig och hur mycket de betalar ut så borde det gå att redovisa som en dagskassa, tycker jag.
Det kritiska är om du kan få en snygg sammanfattning från ditt faktureringsbolag som du kan ha som bokföringsunderlag.
Postförskotten är inte mycket att göra åt, där får du ingen sammanställning per dag antar jag.
Underbart. Ska nog köra på det. Postförskotten gör inte så mycket på dem är det bara att skriva ut fakturorna och lägga in, de tar inga avgifter per faktura.

=)

tack för hjälpen Magnus. Jag tycker detsamma att det bör vara okej. Om det sedan blir något med skattmasen har jag ju varenda faktura på datorn!
Oläst 2011-09-04, 13:47 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Underbart. Ska nog köra på det. Postförskotten gör inte så mycket på dem är det bara att skriva ut fakturorna och lägga in, de tar inga avgifter per faktura.

=)

tack för hjälpen Magnus. Jag tycker detsamma att det bör vara okej. Om det sedan blir något med skattmasen har jag ju varenda faktura på datorn!
Kolla med din bokförare/revisor innan du kör igång bara. Det är möjligt att du måste köra ut eller arkivera varje order separat också, men sidoordnat till bokföringen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-04, 18:06 #10
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Kolla med din bokförare/revisor innan du kör igång bara. Det är möjligt att du måste köra ut eller arkivera varje order separat också, men sidoordnat till bokföringen.
Ska jag göra.
Tack för hjälpen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017