FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hejsan!
Med all dagens statistik man kan få fram genom cookies osv. har jag suttit och funderat på om det är möjligt att följa en "e-handlare" från det att han/hon klickar på en länk till en webbshop till att samma kund köper en vara. Alltså, jag ser en reklambanner för ett klädesplagg, jag går in och lägger det i kundvagnen sen kanske hittar några till produkter jag vill ha och sedan avslutar jag mitt köp. Går det att följa? och kanske viktigast av allt, går det att mäta och föra statistik kring? Är lite av en rookie på området men jag har planer på ett projekt där en sådan funktion hade varit guld värd. Finns det någon term för funktionen? Tack på förhand Mvh Liljeros |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det går absolut. Målomvandling i Google Analytics brukar vara ganska vanligt för detta. Finns mycket info och guider om man söker på nätet.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
I kort kommer min hemsida ha 3 "back-end-sidor", en för användare, en för företag/samarbetspartners och en för mig och admins. Användare kan lägga upp länkar till produkter från e-handelsbolag och ska på så sätt i back-end av hemsidan kunna följa statiskt över hur deras länkarna har lett till köp. Samarbetspartners, säg ett företag som bedriver e-handel, ska kunna se hur mycket trafik som kommit från min sida och även se hur mycket länkarna har genererat i försäljning och sedan ska admins kunna följa hela statistiken och se hur mycket sidan har genererat till varje separat samarbetspartner. Om jag skulle anställa någon/några kodare för det här. Vad är det för kodning som är att föredra för en sån här uppgift? Om det ens är möjligt? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror faktiskt det Du söker redan Finns I adwords. Jag tror inte det är värt att bygga själv, skulle tippa på att det går på några miljoner
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
![]() Tack för hjälpen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det är nog mycket mer än några miljoner google har lagt ner på analytics.
Det är den tjänst jag ständigt använder till alla min kunder som vill ha statistik och det som inte finnas där behöver man inte(nästan iaf). Tror det är bättre att du börjar med att sätta dig in i analytics och adwords för du kan definitivt göra allt det du nämnt och få underbar statistik direkt där(och man vill ju ändå föra den "vanliga" statistiken över sidan där). Så om du börjar tjäna miljonerna tycker jag du skall lägga pengarna på något fint till din mamma och istället bara lägga några timmar på att ställa in kedjorna i analytics än att skapa en egen kopia. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Absolut inte värt att bygga själv. :-) Det finns vassare produkter än analytics men de kostar därefter.
Väldigt många större amerikanska sajter kör Omniture: http://www.omniture.com/en/ Detta är dock inte för nybörjare och jag tror de flesta som kör detta har ett par tre heltidsanställda bara för analysbiten som minimum. De tar ofta betalt per volym som din sajt drar - och det rinner iväg. Men ändå klart billigare än att utveckla något som man aldrig får till den kvaliteten om du inte har ett par hundra man över. :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan anvanda GA for det mesta av detta dock sa tillater GA inte att man samlar (mater) PII, sa om du vill eta hur manga som har omvaldlat (converted) sa ar det perfect men om du ocksa vill ha reda pa mer personlig data sa behover du anvanda ett annat verktyg (Webtrends, SiteCatalyst, Piwik etc beroende pa budget)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|