FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Har lite frågor om vad som är bra och mindre bra att göra när man skriver text om olika sökord. 1. Säg att jag ska optimera en webshop för ordet "schampo". Det finns en kategori i webshoppen som heter schampo, i samma kategori kommer det finnas länkar till underkategorier som berör schampo, exempelvis schampo för tunt hår. Då känns det självklara valet att optimera schampo-kategorin för schampo. Min första frågeställning är: Ska jag skriva en artikel i den kategorin på 450-500 ord där ca 7% av texten innehåller ordet "schampo" eller kan jag skriva en separat sida med unik titel som är optimerad för ordet "schampo" och från denna sida länka till kategorin schampo? 2. Kan man optimera flera sidor för samma sökord? De kommer givetvis ha unika titlar men ändå innehålla ordet "schampo". Tanken är att även om det finns en artikel som är optimerad för ordet schampo så ska även schampokategorin i webshoppen vara optimerad för schampo, fast där kanske det bara kommer vara ca 50 ord. 3. Jag hade tänkt att senare skapa fler artiklar om just detta ord, dess historia osv, från alla artiklar kommer jag länka till en och samma kategori. Dvs schampokategorin, är detta positivt eller gör det ingen skillnad om jag länkar? 4. Ska jag även länka från schampokategorin till alla de olika artiklarna? När jag själv läser igenom det jag skrivit verkar det kanske lite rörigt, men hoppas att jag kan få några svar. ![]() Mvh Robert |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ser ett problem med just webbshopar och den optimering du vill göra. I en webbshop vill du ju främst lyfta fram produkterna och inte "dölja" dem bland en massa text.
Jag tycker du ska tänka över hur de olika förslagen påverkar kundernas agerande. Risken är att mycket innehåll bland produkterna gör att kunderna upplever det som rörigt och avstår från att handla. Då tjänar du kanske ändå inget på det alternativet i slutändan, även om det är bäst ur SEO-synpunkt. 1. Båda dina förslag skulle nog funka, men jag är ganska säker på att alternativet där du har allt innehåll på kategorisidan skulle funka bäst. D.v.s. ur ett SEO-perspektid. Google tar stor hänsyn till innehållet på sidan och en lång text där sökordet upprepas är helt klart att föredra framför en sida med relativt lite innehåll och där sökordet i stort sett bara finns i rubriker. 2. Det är klart att det går, men dessa kommer konkurrera med varandra i serpen även om de ligger på samma sajt. Du skulle kunna skriva en separat artikel där du tydligt länkar till produktsidan med sökordet "Schampo". En annan fördel är att du får ännu fler sidor indexerade, sajten blir med andra ord större. 3. Det tycker jag låter som en bra idé. Lite det jag var inne på i förra punkten. 4. Om du vill att shampokategorin ska vara den som med störst sannolikhet visas i sökresultatet så ska du inte länka tillbaka till artiklarna. ... Tycker inte det var rörigt om man noga går igenom punkt för punkt ![]() Senast redigerad av kw_wasabi den 2010-10-29 klockan 17:35 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja det är ju det att jag helst inte vill ha mycket text på produktsidan. Produkterna eller de olika produktkategorierna ska synas direkt för kunden utan att behöva bläddra ner en massa. Jag tror att jag gör så som jag tänkt, att jag skriver en kortfattad beskrivning i produktkategorin men skriver en del artiklar som direkt länkar till den produktkategori med relevant ankartext. Artiklarna kan kanske även fungera som länkbete.
Jag tackar så hemskt mycket för svaret, det underlättar en hel del! =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
Lycka till med arbetet! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lite mer tips för dina artiklar oavsett om de är avsedda för on-page eller off-page.
- Se till att ha ordet du optimerar för nära artikelns början. - Inkludera ordet i artikelns första och sista mening. - Se till att variera ankartexten i artiklarna med relaterade ord till schampo. Använd alltså inte enbart ordet 'schampo' som länktext. - Om du, säg skriver en artikel på 500 ord, se till att inkludera så många synonymer och relaterade ord till 'schampo' som möjligt. Minst 20-30 synonymer och relaterade ord i en artikel på 500 ord. Google lägger mycket större vikt vid artiklar och texter som inte slaviskt fokuserar på ett enda ord eller fras. Ord som du i ditt fall skulle kunna använda i dina 'schampo'-artikklar: schampona, hår, hårtyp, frisyr, balsam, hårförlängning, håravfall, vatten, mode, kläder, smink, hårbotten, hårborttagning, ögonbryn o.s.v. Inkludera även synonymer och relaterade ord i dina meta-taggar, alt-texter o.s.v. Läs på lite om LSI eller Latent semantic indexing här och här. Senast redigerad av WebboT den 2010-10-29 klockan 21:06 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Har en liten fråga bara angående din sista mening där du skrev: "Inkludera även synonymer och relaterade ord i dina meta-taggar, alt-texter o.s.v." Mina meta-taggar (description och keywords) kommer skrivas automatiskt, vad tror du om detta, bra eller dåligt? jag kan även skriva dem manuellt men när det är på automatik plockar den tydligen upp den mest relevanta texten för descrition ur brödtexten och utgår från titel och H-taggar för keywords. Angående artiklar och texter, för att få texten bra måste man kunna lite HTML, vilket inte är så svårt, vet tex hur H-taggar fungerar men hur fungerar brödtext? Det finns några funktioner som ser ut så här: 1. <p>text</p> är detta brödtext? är det detta som är "paragraf"? 2. Vad betyder koden <pre>förformaterad</pre> och när ska jag använda denna? 3. vad betyder <address>adress</address> och när använder man denna? 4. De viktigaste H-tagarna är H1, H2 och H3, men vad händer med de andra och hur många finns det? Kan man lika gärna skippa de andra och använda fet brödtext? angående "adress" så är det väl ganska logiskt egentligen men varför finns det en kod för adressen? kan man inte bara skriva den som vanlig brödtext? Tack! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
<pre> är förformatterad text. Den visas vanligtvis med fonten Courier som är en fixed-width-font. D.v.s. alla tecken är lika breda. Taggen behåller även alla mellanslag och radbrytningar som sker inom taggen. Kan vara mycket användbar när man ska skriva ut programmeringskod då man enkelt kan bevara indentering (tab-inskjutning). http://www.w3schools.com/tags/tag_pre.asp <address> har jag aldrig använt mig av. Jag ser den som helt överflödig då maan preis som du säger lika gärna kan använda <p>. En möjlig fördel är att man skulle vinna lite trust hos Google när de ser att man har kontaktinfo på sajten. Ser det dock som långsökt. http://www.w3schools.com/tags/tag_address.asp <h> finns det sex st av. Ju längre ner i hierarkin man kommer desto mindre kraft ges de sökord som finns i rubriken. H1-H3 anses vara de enda som ger någon SEO-nytta, där H1 är klart starkast. Jag tycker inte du ska skippa de andra H4-H6 utan styla även dem i CSS:en om det är så att du behöver så många underrubriker. Jag tror inte de är helt värdelösa. Kom dock ihåg att använda rubriktaggarna rätt. Tänk rapportskrivning där H1 är huvudrubrik som det endast ska finnas en utav. H2 är underrubrik till H1 och H3 är underrubrik till H2 o.s.v. Själv använder jag bara H-taggar till rubriker i brödtexten. För rubriker ovanför t.ex. menysektioner eller annat som har med med designen att göra använder jag särskilt stylade P-taggar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|