FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Använder Google och sökmotorer cookies?
Eller är det en stor nackdel när vissa saker inte fungerar om en sessions variabel inte är finns? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Google är en sökmotor ?
![]() Ja, Google använder cookies. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Innebär det att din sida visar olika innehåll beroende på om en cookie finns eller inte? I så fall är jag lite osäker på om Google gör detta. Detta på grund av att alla sidor som sparas i Google skall vara indexerbara via en URL (och inte vara beroende av Cookies eller POST-data). Dock om det gäller t.ex. en sådan sak som statistik, så räknas vanligen en crawling på sidan som ett besök (med flera träffar), och därmed har Google använt cookies. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Är det någon speciell variant du tänker på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Problemet är att jag sparar även det hela i en sessions variabel, mest för att det är smidigt att skicka runt valt språk mellan funktioner och sidor så, även om GET['lang'] också innehåller informationen. FRågan är ändå, sätts en sessions variabel när Google besöker sidan? Ska jag helt övergå till min GET['lang'] variabel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Bästa alternativet är att ha en domän per språk. .se för svenska, .dk för danska osv. Ifall det inte är möjligt kan du prefixa urlen med språkkoden. T.ex "/se/blog-article-name", "/no/blog-article-name" etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Bjorne säger något mycket viktigt här. Jag brukar lösa språk enligt följande:
Du har unika urler för varje språk /sv/innehallet.html (alt egen domän/subdomän) Du har en vanlig textlänksnavigering på ett eller annat sätt mellan språken Förstagångsbesökare flyttas till rätt språk utifrån webbläsarinställning Kaka sätts som tar dem tillbaka till det språk de vill ha (ändras förstås om de ändrar språk i språknaven) Google accepterar inte kakor och kommer alltså inte komma in på några konstiga sätt, du har unika urler så att Google ändå klarar av att indexera alla språken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nej, du tänker fel. Om du tänker på statistikverktyg som till exempel Webalizer och AWstats så använder de inte kakor överhuvudtaget, utan kollar på IP-adressen och räknar ett besök som "avslutat" när det gått en viss tid mellan sidladdningarna. Om sökmotorn läser in mycket hinner den tiden aldrig gå och därför räknas laddningarna som samma "besök".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|