Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Betalda bloggare får kritik

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-19, 01:23 #1
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Ett nytt sätt att få betalt skapar debatt i bloggvärlden. Företag betalar för att få sitt namn nämnt på populära bloggar.

Sajten Blogvertiser, som ger bloggare textreklamuppdrag, hann inte mer än öppna förrän diskussionen på nätet var i gång.

"Betalda bloggare stinker", skriver journalisten Urban Lindstedt på sin blogg.


Källa: DN.se

Bra eller dåligt med bloggare som får betalt?

Bloggare är exremt lätta att utnyttja i detta syfte. Bloggar är dessutom en mycket givande marknadsföringskanal och jag vet av egen erfarenhet att det ger bra resultat. Det är väl nu människor har förstått det och det är kanske inte längre bloggaren som styr vad som sägs, utan annonsören.

Hur ser ni på bloggar som marknadsföringskanal, omoraliskt och felaktigt?
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 02:09 #2
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by daniel_@Oct 19 2007, 01:23
Ett nytt sätt att få betalt skapar debatt i bloggvärlden. Företag betalar för att få sitt namn nämnt på populära bloggar.

Sajten Blogvertiser, som ger bloggare textreklamuppdrag, hann inte mer än öppna förrän diskussionen på nätet var i gång.

"Betalda bloggare stinker", skriver journalisten Urban Lindstedt på sin blogg.


Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=706344

Bra eller dåligt med bloggare som får betalt?

Bloggare är exremt lätta att utnyttja i detta syfte. Bloggar är dessutom en mycket givande marknadsföringskanal och jag vet av egen erfarenhet att det ger bra resultat. Det är väl nu människor har förstått det och det är kanske inte längre bloggaren som styr vad som sägs, utan annonsören.

Hur ser ni på bloggar som marknadsföringskanal, omoraliskt och felaktigt?
Detta var det absolut roligaste jag läst på minst 6 mån.

"Betalda bloggare stinker", skriver journalisten Urban Lindstedt på sin blogg."

Varför inte:

"Journalister är exremt lätta att utnyttja i detta syfte. Tidningar är dessutom en mycket givande marknadsföringskanal och jag vet av egen erfarenhet att det ger bra resultat. Det är väl nu människor har förstått det och det är kanske inte längre är journalisten som styr vad som sägs, utan annonsören.

MVH

R
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 02:26 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Som att köpa länkar med lite mer relevant text runt omkring?

Som att köpa SEO-tjänst där SEOn skriver artiklar åt kunden som publiceras på sidor på nätet?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 03:08 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag fick mig också ett bra skratt när det var en journalist som beklagade sig över att bloggare numera får betalt. Det har väl aldrig funnits en journalist som inte fått betalt för att skriva? Visst kanske journalisten får sina inkomster i form av lön från en arbetsgivare, men de pengarna kommer ursprungligen från tidningens annonsörer. Problemet ligger väl snarare i att folk tror på allting de läser och inte i att den som skriver får betalt. Nu har jag inte läst vad Urban skrev i sin blogg, men citatet som sådant var humoristiskt. Vi får hoppas att DN ryckt det ur sitt sammanhang.

Produktplacering är knappast någonting nytt. Vi har haft det i film och övrig media länge. Så varför skulle inte bloggarna få tjäna en extra hundralapp någon gång ibland?

Jag tror dock att blogvertiser.se har valt ett upplägg på sin sida som verkligen retar gallfeber på folk. Man lägger bloggen i sin kundvagn. Det hela framstår verkligen som om man köper hela bloggen med ägare, objektivitet och allt – all included.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 08:54 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det är ju upp till var och en. Man kan fortfarande välja vad man skriver om. Om jag gillar låt säg pennor från pilot eller till och med är neutral kan jag ju skriva något om det. Är jag negativ skulle jag nog skriva om det istället oavsett betalning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 10:17 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Nu tror jag du missade poängen Jonny...

Den som betalar vill knappast se dig skriva nåvgot negativt, då lär du aldrig få betalt igen...

Fast kanske ändå, om man är tillräckligt känd, så kan det kanske funka även om SUPERKÄNDISEN sågar OKÄNDA företaget... Då får de ju en uppmärksamhet de aldrig skulle få annars.

Ser inga problem med detta vid en första anblick dock, vad är skillnaden mot alla annan betald journalistik?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 11:13 #7
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag ser absolut inga problem med att bloggar tar betalt, dom har faktist frihet att skriva om precis vad dom vill. Däremot tycker jag det är MYCKET värre när Aftonbladet gång på gång på gång skriver om t.ex. "KÖPA PLASMA NU" och länk till prisjakt sist i artikeln, eller skriver massa artiklar om hur fantastisk deras nya sajt family.se är. Sånt stinker långt mycket mer än alla sveriges bloggar tillsammans.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 12:17 #8
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Jag ser verkligen tjänster som blogvertiser som rena SEO verktyg. Bloggar som jobbar via reviewme, payperpost osv har i regel inget innehåll av värde, dvs besökare ramlar in via google och besöker sen aldrig bloggen igen.

Undantag finns naturligtvis, men de flesta av dessa bloggar är spam ... ger dock resultat.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 13:23 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 19 2007, 10:17
Nu tror jag du missade poängen Jonny...
Den som betalar vill knappast se dig skriva nåvgot negativt, då lär du aldrig få betalt igen...
Fast kanske ändå, om man är tillräckligt känd, så kan det kanske funka även om SUPERKÄNDISEN sågar OKÄNDA företaget... Då får de ju en uppmärksamhet de aldrig skulle få annars.
Ser inga problem med detta vid en första anblick dock, vad är skillnaden mot alla annan betald journalistik?
Min poäng var att om jag är negativ till produkten skriver jag kanske om den ändå, utan att få betalt. Samtidigt ser jag inget fel i att få betalt för att skriva om en produk som faktiskt är bra.

Att skriva om en okänd produkt blir ju lite underligt dock.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 21:32 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 19 2007, 03:08
Det har väl aldrig funnits en journalist som inte fått betalt för att skriva? Visst kanske journalisten får sina inkomster i form av lön från en arbetsgivare, men de pengarna kommer ursprungligen från tidningens annonsörer.
Det är sant, men seriös journalistik tar inte hänsyn till annonsörerna. Man skriver inte positivt om ett företag eller en produkt därför att de annonserar i tidningen, likalite som man skriver negativt för att de _inte_ annonserar.

Observera nu att jag skrev om seriös journalistik, det finns gott om exempel där det inte fungerar såhär, tyvärr.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017