Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Betalda bloggare får kritik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-19, 23:00 #11
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Det finns alltid folk som får betalt för att öppna käften, förstår inte varför en teknik(?) som någon har döpt till "Blogg" skulle vara ett fredat undantag?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 23:14 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 19 2007, 21:32
Det är sant, men seriös journalistik tar inte hänsyn till annonsörerna. Man skriver inte positivt om ett företag eller en produkt därför att de annonserar i tidningen, likalite som man skriver negativt för att de _inte_ annonserar.

Observera nu att jag skrev om seriös journalistik, det finns gott om exempel där det inte fungerar såhär, tyvärr.
Absolut. En journalist kan få betalt och ändå vara seriös. Jag menar därför att det samma bör gälla för en bloggare. Jag tror att de flesta bloggarna som säljer utrymme i sina bloggar, enbart kommer att skriva om sådant som de faktiskt gillar. Inte många bloggare kommer att skriva hur härligt det är att röka Marlboro, om de inte själva faktiskt tycker det.

Visst kommer det att finnas bloggare som säljer ut sin själ nu, men de flesta kommer nog att inse att de inte kan skriva om vad som helst, utan att förlora sin trovärdighet. Det samma gäller för journalister. Det kommer alltid att finnas oseriösa bloggare precis som det finns oseriösa journalister.

Apropå journalister så skickade jag precis ett stort lass produkter till en stor svensk veckotidning. Redaktionen svarade med att lägga upp en länk till min shop på sin webbsida. En av mina webbsidor var med i en av våra två största dagstidningar (både papper och webb) i måndags. En annan av mina sidor var i samma tidning i tisdags. De skulle inte tipsa om mina sidor om de inte gillade dem. Samtidigt så finns det säkert ett 20 tal lika bra sidor som de inte skriver om. Även om jag inte annonserar i de här tidningarna, så förser jag dem med material som deras läsare gillar. I praktiken så är det materialet mer värt än de hundralapparna som en bloggare skulle få för att skriva om en webbshop.

Nu följer de flesta journalister faktiskt en högre etik än de flesta bloggare. Samtidigt förväntar vi oss att journalister ska vara objektiva, men det gör vi inte av bloggare. Jag anser därför att det är fel av en journalist att döma ut bloggare. De spelar efter olika regler och tolkas av läsarna på olika vis.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-19, 23:23 #13
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Robert@Oct 19 2007, 23:00
Det finns alltid folk som får betalt för att öppna käften, förstår inte varför en teknik(?) som någon har döpt till "Blogg" skulle vara ett fredat undantag?
Varför inte börja ta betalt för att inte öppna käften. Många politiker och andra offentliga personer skulle kunna bli stenrika på det. Jag vet många kändisar som jag skulle betala för att slippa se i media

Aftonbladet borde köra en sådan kampanj. Betala in xx kr till konto 01234 om du inte vill läsa mer om Paris Hilton. Betala in xx kr till konto 56789 om du vill slippa läsa om Anna Book. Mest pengar på respektive konto vinner.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 21:53 #14
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Nu är jag inte insatt i vad just detta företag erbjuder för tjänster, men betalda bloggare är ju inget nytt fenomen i sig, utan funnits ett par år "på andra sidan".
Där finns det ju även företag/aktörer som erbjuder positiva (ELLER negativa) inlägg i forum av olika slag.
Endera för att plussa det egna företagets produkter eller misskreditera konkurrenterna.
Det finns folk för allt..så länge det finns pengar att tjäna.

Men jag ser ingen större skillnad i att en bloggare får betalt för att skriva om en speciell leverantör eller om han istället visar leverantörens adsense-annonser..för mig är det lite "same same"..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 22:01 #15
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Vad hindrar en att kontakta bloggaren direkt? hur mycket tar blogvertiser i provision? Tycker inte det är mer fel än att Google visar sponsrade länkar överst på sökresultaten, sålänge bloggaren är ärlig. Annars kommer förtroendet naturligt att försvinna och därmed besökarna.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 23:06 #16
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Medlem

Intressant artikel om detta i dagens DN, ekonomidelen. Där påstår KO att reklaminlägg i bloggen skall vara olagligt, då detta ses som dold reklam, hur går det nu för blogvertiser?
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-21, 03:26 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 19 2007, 23:23

Varför inte börja ta betalt för att inte öppna käften.
Blir det inte lite utpressning då?

Något i stil med: "Hej! Spendrups, jag lovar sluta tala om att Norrlands Guld är det äckligaste ölet som produceras i Sverige. Jag lovar också att hålla tyst om att jag tycker det är smartare att göra ett gott öl än att lägga miljarder på reklam för ett äckligt öl. I ersättning vill jag ha 10 000 kr/mån insatt på mitt konto..."

Citat:
Originally posted by Adam@Oct 20 2007, 23:06
Intressant artikel om detta i dagens DN, ekonomidelen. Där påstår KO att reklaminlägg i bloggen skall vara olagligt, då detta ses som dold reklam, hur går det nu för blogvertiser?
Jag har en blogg om mobiltelefoner. Vad är egentligen skillnaden på att jag får ersättning om någon föjer en affiliatelänk och köper telefonen eller om jag hade fått betalat för att skriva inlägget i sig?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-21, 04:24 #18
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Oct 21 2007, 03:26
Jag har en blogg om mobiltelefoner. Vad är egentligen skillnaden på att jag får ersättning om någon föjer en affiliatelänk och köper telefonen eller om jag hade fått betalat för att skriva inlägget i sig?
(Ur juridisk mening) ingen så länge det är en blogg. Konsumentverkets påstående kan enligt mig inte tillämpas på bloggar, lika lite som på ett privat samtal oss emellan.

Däremot är det väl en etisk fråga. En affiliatelänk vet jag som besökare att det är reklam, däremot inser jag troligen inte att det är en köpt text jag läser, där du skriver positivt enbart för att du får betalt för det.

Sannolikheten att jag skulle läsa en dålig recension av en mobiltelefon och sen klicka på annonsen och därmed ge dig pengar, är väl iofs inte så stor. Trovärdighet är ett stort problem för bloggvärlden. Och det borde i viss mån vara det även för andra medier.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-21, 12:23 #19
Medlem

Medlem

Skulle DN börja infoga betalda artiklar i sin tidning förstår man ju att det är direkt olagligt. Men om en blogg skulle börja göra det, ptja det är väl en fråga om hur seriöst man ser på bloggarnas texter.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-21, 12:56 #20
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Adam@Oct 20 2007, 23:06
I den frågan anser jag att Blogvertiser MÅSTE gå in och kräva full disclosure. Och det ända in på inläggsnivå. Att det måste skriva i inlägget något som "Detta inlägg är sponsrat" eller motsvarande.

Det var samma reaktion i USA och de kritikerna pekade mest på var just detta. Payperpost som innovatörer i branschen fick ju ta all den skiten och resten lärde sig av deras misstag och tryckte hårt på dessa saker vid deras lansering.

//Andreas
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017