Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Öppna ehandel med känd karaktär

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-12, 14:29 #1
ElMariachi ElMariachi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 49
ElMariachi ElMariachi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 49
Standard Öppna ehandel med känd karaktär

Hej alla,

Jag jobbar inom licensbranchen där jag förmedlar rättigheter att använda sig utav kända karaktärer från filmer/serier etc.

Min fråga handlar om ehandel och varumärkesrättigheter. Om jag reggar hellokittystore.com och köper in och säljer Hello Kitty produkter (allt i original från godkända leverantörer) via denna sajt. Faller detta under varumärkesskydd? Dvs kan SANRIO som äger Hello Kitty stänga ner en sådan sajt? Jag förstår att det kan ligga i deras intresse att produkterna säljs, men om det kan vara fördelaktigare att för de att äga detta domän själva så kanske de vill ta över?

Tacksam för input!
ElMariachi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-12, 14:41 #2
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Det flera faktorer inblandade, några handlar bla om prissättningen på produkterna. Det bästa är att du kontaktar företaget och frågar dem direkt. Säger dem ok så skriver du ett avtal med dem. Utan avtal så skulle jag inte våga göra något...
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-12, 20:42 #3
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Det flera faktorer inblandade, några handlar bla om prissättningen på produkterna. Det bästa är att du kontaktar företaget och frågar dem direkt. Säger dem ok så skriver du ett avtal med dem. Utan avtal så skulle jag inte våga göra något...
menar du att lagarna skulle se annorlunda ut beroende på ts prissättning? kan du ge mer info?
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-22, 10:38 #4
ElMariachi ElMariachi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 49
ElMariachi ElMariachi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Det flera faktorer inblandade, några handlar bla om prissättningen på produkterna. Det bästa är att du kontaktar företaget och frågar dem direkt. Säger dem ok så skriver du ett avtal med dem. Utan avtal så skulle jag inte våga göra något...
Förutsatt att det inte handlar om prissättning och jag säljer originalprodukter från leverantörer och säljer som vanligt, det borde väl funka? Ponera t.ex. ICA köper in samma sortiment från leverantörer. Varumärkesägaren skulle knappast gå på ICA för att sälja prylarna utan isåfall förbjuda leverantörerna att sälja till ICA.

Min fråga gällde mer namnet på sajten, eftersom man använder sig utav brand recognition i domänet. Jag tror knappast att vem som helst kan slå upp en butik på stan och kalla den för GUCCI och bara sälja GUCCI väskor i den fysiska butiken.

Frågan är bara hur det funkar med såna rättigheter på nätet. får man köpa guccibags.com och börja sälja original GUCCI väskor (från grossister)?
ElMariachi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-22, 10:56 #5
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av ElMariachi Visa inlägg
Förutsatt att det inte handlar om prissättning och jag säljer originalprodukter från leverantörer och säljer som vanligt, det borde väl funka? Ponera t.ex. ICA köper in samma sortiment från leverantörer. Varumärkesägaren skulle knappast gå på ICA för att sälja prylarna utan isåfall förbjuda leverantörerna att sälja till ICA.

Min fråga gällde mer namnet på sajten, eftersom man använder sig utav brand recognition i domänet. Jag tror knappast att vem som helst kan slå upp en butik på stan och kalla den för GUCCI och bara sälja GUCCI väskor i den fysiska butiken.

Frågan är bara hur det funkar med såna rättigheter på nätet. får man köpa guccibags.com och börja sälja original GUCCI väskor (från grossister)?
Återförsäljaren måste ha en officiell licens från Gucci, vilket nog kan vara snårigt då Gucci nog är extremt måna om varumärkets exklusiva rykte. Förmodligen betydligt snårigare än en 7-Eleven-franchise.

Så här har Gucci behandlat motsvarande ärende tidigare (OBS! .DOC):

http://www.wipo.int/amc/en/domains/d...d2013-0603.doc
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2014-05-22 klockan 11:01
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-05-22, 16:07 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
I alla affärer ska man se till att ha alla avtal klara innan man lägger ner tid och pengar på ett projekt. Om det uppstår en tvist pga att man inkräktar på ett befintligt varumärke så har man oftast förlorat mycket energi i onödan. Bättre att vara proaktiv och se till att man har alla legala rättigheter man behöver innan man startar det praktiska arbetet.

Man kan förvisso fundera på sitt koncept och skriva lejonparten av affärsplanen innan man har alla avtal klara. Men i det stadiet kostar det normalt inte så mycket att göra ändringar. Det blir värre när man väl kommit igång med verksamheten.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017