Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Microsoft ger upp kampen mot Wikipedia

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-31, 16:15 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Microsoft har beslutat sig för att lägga ner sitt uppslagsverk på nätet - Microsoft Encarta. Det var väl ganska dödfött när de inte alls anpassat sig efter konkurrensen eller ens försökt utvecklas. Undrar hur mycket pengar som kastats i sjön där...

Citat:


Microsoft har beslutat sig för att lägga ner sitt uppslagsverk på nätet, Microsoft Encarta. Orsaken är att 97 procent av alla besök hos nätuppslagsverk i USA är hos Wikipedia, skriver New York Times. Encarta kommer visserligen tvåa, men med blygsamma 1,27 procent.

Microsoft Encarta var ett av Bill Gates hjärteprojekt och revolutionerade uppslagsverken på 80- och 90-talet genom att ta till vara på datorers multimediamöjligheter. För första gången kunde man söka på ord och händelser och inte längre bara läsa text, utan även se filmer och höra ljudklipp som laddades in via cd- och senare dvd-skivor.

På senare år har dock Encarta halkat efter Wikipedia, som till skillnad från Encarta är helt gratis och bygger på att användarna själva uppdaterar innehållet.

En nackdel för Wikipedia är att uppslagsverket bara kan publicera bilder som är fria från upphovsrätt. En av företrädarna för tyska Wikipedia säger till New York Times att han mejlat till Microsoft och bett dem att frigöra det material som de inte längre kommer att ha någon användning för i Encarta.
Käla: TT
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 18:31 #2
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Vad f*n är Microsoft Encarta?
Jag är rätt insatt i det mesta inom webb, media och teknik. Men skamligt nog har man aldrig ens hört namnet...
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 18:52 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag tyckte Encarta var ett bra uppslagsverk på sin tid. De hade med mycket relevanta uppgifter, uppdaterat innehåll och mycket media. Jag minns också några tafatta försök att publicera uppslagsverket på webben, men det kändes omodernt att inte kunna ändra innehållet eller kommentera artiklarna.

Wikipedia är definitivt framtiden för uppslagsverk.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 19:11 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Encarta var det mest poppulära programmet att dela med sig till klasskompisar av på pre-internettiden

Så Encarta är alltså den mest populära riktiga uppslagsverket i USA och det tycker MS är för dåligt? Det låter ju lustigt. Nån annan kommer väl ta över tronen. Kanske dröjer ett tag men riktiga uppslagsverk går ju inte att likaställa med wikis. De kompleterar ju varandra.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 19:12 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Jine
Vad f*n är Microsoft Encarta?
Jag är rätt insatt i det mesta inom webb, media och teknik. Men skamligt nog har man aldrig ens hört namnet...

De var ganska stora innan Wikipedia slog igenom på riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Jag tyckte Encarta var ett bra uppslagsverk på sin tid. De hade med mycket relevanta uppgifter, uppdaterat innehåll och mycket media. Jag minns också några tafatta försök att publicera uppslagsverket på webben, men det kändes omodernt att inte kunna ändra innehållet eller kommentera artiklarna.
Wikipedia är definitivt framtiden för uppslagsverk.
Nja, som snabbkoll men det är ju inget seriöst faktagranskat uppslagsverk.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 19:14 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by Jine@Mar 31 2009, 18:31
Vad f*n är Microsoft Encarta?
Jag är rätt insatt i det mesta inom webb, media och teknik. Men skamligt nog har man aldrig ens hört namnet...

Måste bero på att du inte är så gammal... Jag tror de flesta som var med under nittiotalet har kläm på vad Encarta är (var). :-)
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 19:16 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by emilv@Mar 31 2009, 18:52
Wikipedia är definitivt framtiden för uppslagsverk.
Det tror jag inte alls. Wikipedia är ingenting man kan lita på som det är utformat idag. missförstå mig rätt, jag älskar Wikipedia, men det är inget jag skulle våga använda när man måste VETA en sak.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 21:49 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Wikipedia är definitivt framtiden för uppslagsverk.
Det tror jag inte alls. Wikipedia är ingenting man kan lita på som det är utformat idag. missförstå mig rätt, jag älskar Wikipedia, men det är inget jag skulle våga använda när man måste VETA en sak.
Jag läste i Svenska Dagbladet att ett flertal experter och forskare hade faktagranskat Wikipedia i jämförelse med "vanliga" uppslagsverk. De "vanliga" uppslagsverken innehöll lika många felaktigheter som Wikipedia, kunde man konstatera. Tyvärr så minns jag inte vad rapporten hette eller i vilket nummer av SvD jag läste artikeln.

Sådant som är felaktigt brukar försvinna ganska fort från Wikipedia. Men självklart så skulle jag inte förlita mig på Wikipedia då man måste vara säker på sin sak. Då skulle jag inte lika på Nationalencyklopedin heller. Vill man vara säker på sin sak så måste man alltid bekräfta fakta från flera oberoende källor.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 22:41 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Originally posted by -Xamda@Mar 31 2009, 19:16
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Wikipedia är definitivt framtiden för uppslagsverk.
Det tror jag inte alls. Wikipedia är ingenting man kan lita på som det är utformat idag. missförstå mig rätt, jag älskar Wikipedia, men det är inget jag skulle våga använda när man måste VETA en sak.

Jag läste i Svenska Dagbladet att ett flertal experter och forskare hade faktagranskat Wikipedia i jämförelse med "vanliga" uppslagsverk. De "vanliga" uppslagsverken innehöll lika många felaktigheter som Wikipedia, kunde man konstatera. Tyvärr så minns jag inte vad rapporten hette eller i vilket nummer av SvD jag läste artikeln.
Sådant som är felaktigt brukar försvinna ganska fort från Wikipedia. Men självklart så skulle jag inte förlita mig på Wikipedia då man måste vara säker på sin sak. Då skulle jag inte lika på Nationalencyklopedin heller. Vill man vara säker på sin sak så måste man alltid bekräfta fakta från flera oberoende källor.
Hm, det var enbart den engelska delen i så fall antar jag? Den svenska (och förmodligen de flesta andra språken) håller väldigt låg kvalitet i jämförelse.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-31, 23:00 #10
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jag tror att Microsoft kommer att få stora problem med sin affärsmodell. Det har dom redan iofs, men det kommer att öka snabbt och det kommer att gå superfort.

Haken är att alla återförsäljarna blir ju lottlösa, men får samtidigt stå för försäljning och support... Hur kul är det på en skala!?

Microsoft måste bli kompis med fildelarna. Blir dom det är affärsmodellen hemma. Annars går det inte. Det finns många företag som inte har problem med fildelare. Google, Skype, ICQ för att nämna tre.

Ingen av dessa ser fildelare och den "dela med sig kultur" som råder på Internet som ett hot mot affärsverksamheten. Snarare tvärt om. I alla fall Google har en imponerande armé av lärjungar som lovordar och sprider företagets evangelium. Det är bland annat dessa företag som konkurrerar med Microsoft.

I synnerhet Google kommer att bli en aktör att räkna med i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Microsoft måste förhålla sig till Google på något sätt och att lägga ner Encarta är kanske en del i detta "förhållande".
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017