Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frakt och betallösningar?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-15, 02:45 #1
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Jag kör ju som bekant webshopen duwaldt.se. (Ursäkta utseendet och informationen för tillfället på sidan) För två dagar sen lanserade vi en ny grej på sidan. Vi säljer allting till inköpspriser, och tar istället ut en avgift på 100kr exkl moms per order. På så vis om vi får in 30 ordrar om dagen så har vi enkelt och lätt skrapat ihop 90000kr i månaden. Hur som helst, till mitt dilemma, 100kr exkl, eller 125kr inkl känns inte så mycket. Men när man ska lägga på 125kr frakt + 45kr postförskott så blir det EN DEL pengar för kunden för ingenting. Det är något som väldigt många backar på. Men å andra sidan ligger jag först på typ buggy och så.

Har ni någon idé om hur jag ska lösa det här? Jag vill helst höra typ "Men varför använder du inte Frakt AB, dom har ju leveranser för 5kr st" :P hehe

Närå men allvarligt. Någon som har erfarenhet av nå bra fraktavtal eller liknande?

//Mattias
md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 02:56 #2
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Originally posted by md-solutions@Jan 15 2005, 02:45
Jag kör ju som bekant webshopen duwaldt.se. (Ursäkta utseendet och informationen för tillfället på sidan) För två dagar sen lanserade vi en ny grej på sidan. Vi säljer allting till inköpspriser, och tar istället ut en avgift på 100kr exkl moms per order. På så vis om vi får in 30 ordrar om dagen så har vi enkelt och lätt skrapat ihop 90000kr i månaden. Hur som helst, till mitt dilemma, 100kr exkl, eller 125kr inkl känns inte så mycket. Men när man ska lägga på 125kr frakt + 45kr postförskott så blir det EN DEL pengar för kunden för ingenting. Det är något som väldigt många backar på. Men å andra sidan ligger jag först på typ buggy och så.

Har ni någon idé om hur jag ska lösa det här? Jag vill helst höra typ "Men varför använder du inte Frakt AB, dom har ju leveranser för 5kr st" :P hehe

Närå men allvarligt. Någon som har erfarenhet av nå bra fraktavtal eller liknande?

//Mattias
Shit, vilken affärsidé egentligen! Inte sett någon webbshop som har så(iofs. kanske dom inte skyltar med det dock) men jag måste säga att det kan ju löna sig riktigt rejält i längden! Hoppa först upp på pricerunner, buggy osv är nog något alla strävar efter!

:blink:
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 02:58 #3
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
md-solutions md-solutions är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 194
Citat:
Shit, vilken affärsidé egentligen! Inte sett någon webbshop som har så(iofs. kanske dom inte skyltar med det dock) men jag måste säga att det kan ju löna sig riktigt rejält i längden! Hoppa först upp på pricerunner, buggy osv är nog något alla strävar efter!
Det jag menar... det är det som skaffar mig kunder. Bara det att många gnäller på 125 + 125 + 45 kronor i avgift. Och jag håller med, det är inte lite. Skulle vilja bli av med frakten. Iallafall lite.. Eller om man hade nåt system som alltid la sig exakt under den andra, så får man lite mer "provision". Men orka liksom =) Är inte kung på PHP.

md-solutions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 03:04 #4
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
En lägre enhetsfrakt är ju en lösning, en annan att försöka slopa postförskott å sälja mot faktura(kreditupplysning får dom betala för själv första gången?) eller sälja mot att folk hämtar hos dig(om man t.ex har kontor i sthlm är detta inget problem)
Nåväl, nån magisk lösning finns det nog inte. Men flera saker man kan tänka på/alternativa metoder.

Sen ännu en gång, hur många kommer inte härma din affärsidé nu? Den är strålande ur ialafall mina ögon!
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 04:41 #5
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by programmer@Jan 15 2005, 03:04
Sen ännu en gång, hur många kommer inte härma din affärsidé nu? Den är strålande ur ialafall mina ögon!
Får jag fråga vad som är strålande med denna idé?? Visst drar han in pengar, men en erfaren köpare handlar inte där, då man med enkel matematik kan räkna ut att de flesta delar (om man köper enstaka delar) kostar mer än vad det smakar. Skulle köpa två hårddiskar, gick in där och i mitt fall får jag diskarna billigare i min lokala affär än när han tar priset och lägger på de 100 (+moms) kronor. Priserna är inte så bra. De skiljer marginellt. Visst ligger han på buggys lista då och då som etta, men de skiljer det sig på enstaka kronor. Dessutom.....när det kommer till service, så väljer man alltid en butik där som man ryktesvägen vet har bra service. Alltså någon som varit etablerad lite längre.

Problemet är att 100,- per order är inte så mycket om du skall räkna lönen (tiden), overheadkostnader (lager mm) för att behandla en order.

Tror inte att företag kommer följa eller som du säger efterlikna modellen. Den är inte unik. Buggys förstaplacering ger inte automatiskt mer försäljning, tyvärr. Dagens internetkunder som köper datorprodukter är mer slipade än så (vill jag i alla fall tro).

Hur som helst, så skall du kanske satsa på att ha en liten affär där folk får hämta varorna? Det är såsom styggapojken gör i Malmö. Deras priser är inte alltid lägst (som de var förr), men istället för att de skickar varorna, så tar man en promenad och hämtar det på plats. Titta gärna och sammanställ vartifrån dina kunder kommer geografiskt. Dessutom ser jag ingen kortbetalning på din sida (kanske om mankommer till kassan i slutet, men inget som ger antydan om det på sidan), det är kanske något att överväga. Det finns lösningar som lönar sig och kunden får det de vill direkt.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 11:01 #6
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Det största problemet med "iden" är att om man säljer till för låga priser bryter mot gängse konkurrens regler. Man lägger sig under listpriser, och sabbar för konkurrenter, vilket i sin tur i det längre loppet sabbar för grossister. Vilket leder till att de kommer strypa försäljningen av varorna. Detta gäller alla kända varumärken iaf. Tror ni mig inte?... vänta och se bara...!
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 11:36 #7
chewies avatar
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 81
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
chewies avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 81
Nä man vill ju inte sabba för konkurenterna.
chewie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 13:47 #8
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:

Får jag fråga vad som är strålande med denna idé??

Visst drar han in pengar, men en erfaren köpare handlar inte där, då man med enkel matematik kan räkna ut att de flesta delar (om man köper enstaka delar) kostar mer än vad det smakar. Skulle köpa två hårddiskar, gick in där och i mitt fall får jag diskarna billigare i min lokala affär än när han tar priset och lägger på de 100 (+moms) kronor.
Det som är strålande är att när man ska köpa mycket datordelar, eller dyrare(och inte två hårddiskar eller en kabel) så lönar det sig för kosumenten garanterat. Ska man t.ex köpa tillsammans med en kompis så är chansen stor att det lönar sig att köpa två hårddiskar också.

Citat:

Priserna är inte så bra. De skiljer marginellt. Visst ligger han på buggys lista då och då som etta, men de skiljer det sig på enstaka kronor. Dessutom.....när det kommer till service, så väljer man alltid en butik där som man ryktesvägen vet har bra service. Alltså någon som varit etablerad lite längre.
Givetvis skiljer priserna marginellt, men det finns folk som inte är så slipade som du påstår och går på listettorna. Detta är ett sätt att komma dit, och vääääldigt många butiker lägger in produkter till inköpspris eller under bara för att få extrabesökare från dessa listor.

Citat:

Problemet är att 100,- per order är inte så mycket om du skall räkna lönen (tiden), overheadkostnader (lager mm) för att behandla en order.
De som har chans att utnyttja detta är de butiker som agerar som återförsäljare åt större leverantörer. Ta t.ex www.butik.it som inte har något lager utan de bara tar en viss provision utöver det leverantören/grossisten tar. För detta gäller alltså en liten tid per hanterad order då det mesta faktist sköts av leverantören.

Citat:

Tror inte att företag kommer följa eller som du säger efterlikna modellen. Den är inte unik. Buggys förstaplacering ger inte automatiskt mer försäljning, tyvärr. Dagens internetkunder som köper datorprodukter är mer slipade än så (vill jag i alla fall tro).
Buggy's kanske är markant lite extraförsäljning men det som händer är att folk pratar med varandra å snart vet alla vilka som är billigast. Skulle du dessutom ligga med på pricerunner eller kelkoo så är chansen stor till en MYCKET ökad merförsäljning.

Och som författaren nämnde, det räcker med 30 ordrar dag så har man en fin lön sen. Jag tror på idén, hur den kommer behandlas av andra (rent konkurrensmässigt) är svårt att veta - då jag faktist inte sett något liknande tidigare.
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 13:49 #9
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Citat:
Originally posted by Björn@Jan 15 2005, 12:01
Det största problemet med "iden" är att om man säljer till för låga priser bryter mot gängse konkurrens regler. Man lägger sig under listpriser, och sabbar för konkurrenter, vilket i sin tur i det längre loppet sabbar för grossister. Vilket leder till att de kommer strypa försäljningen av varorna. Detta gäller alla kända varumärken iaf. Tror ni mig inte?... vänta och se bara...!
Jag har hittat en grossist som erbjuder mig att sälja en viss sak i sverige för 40kr + moms, och då menar han verkligen att han är på gränsen till att han inte tjänar någonting och jag kollade upp det och det stämmer. Hittade samma produkt utomlands inom EU där grossisten vill ha 14kr + VAT, frakten skulle dom stå för till sverige.

Nu vet inte jag hur det är med tullavgifterna och allt sånt men logiskt sätt skulle jag kunna komma undan med att köpa in produkten låångt under grossistpriset i sverige (elr?). OM jag skulle jag få för mig att sälja produkten för under 40kr, skulle jag då få problem med lagen?
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-15, 14:38 #10
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Vi har väl ingen lag som säger det? Men vad vi har är väl fri prissättning i Sverige?
Det finns ju mängder med webbhotell som merbjuder domäner för 1kr/styck å sen har en uppläggningsavgift på låt säga 100 kronor.

Jag ser inget olagligt med det ialafall? <_<
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017