![]() |
Jag kör ju som bekant webshopen duwaldt.se. (Ursäkta utseendet och informationen för tillfället på sidan) För två dagar sen lanserade vi en ny grej på sidan. Vi säljer allting till inköpspriser, och tar istället ut en avgift på 100kr exkl moms per order. På så vis om vi får in 30 ordrar om dagen så har vi enkelt och lätt skrapat ihop 90000kr i månaden. Hur som helst, till mitt dilemma, 100kr exkl, eller 125kr inkl känns inte så mycket. Men när man ska lägga på 125kr frakt + 45kr postförskott så blir det EN DEL pengar för kunden för ingenting. Det är något som väldigt många backar på. Men å andra sidan ligger jag först på typ buggy och så.
Har ni någon idé om hur jag ska lösa det här? Jag vill helst höra typ "Men varför använder du inte Frakt AB, dom har ju leveranser för 5kr st" :P hehe Närå men allvarligt. Någon som har erfarenhet av nå bra fraktavtal eller liknande? //Mattias |
Citat:
:blink: |
Citat:
;) |
En lägre enhetsfrakt är ju en lösning, en annan att försöka slopa postförskott å sälja mot faktura(kreditupplysning får dom betala för själv första gången?) eller sälja mot att folk hämtar hos dig(om man t.ex har kontor i sthlm är detta inget problem)
Nåväl, nån magisk lösning finns det nog inte. Men flera saker man kan tänka på/alternativa metoder. Sen ännu en gång, hur många kommer inte härma din affärsidé nu? Den är strålande ur ialafall mina ögon! |
Citat:
Problemet är att 100,- per order är inte så mycket om du skall räkna lönen (tiden), overheadkostnader (lager mm) för att behandla en order. Tror inte att företag kommer följa eller som du säger efterlikna modellen. Den är inte unik. Buggys förstaplacering ger inte automatiskt mer försäljning, tyvärr. Dagens internetkunder som köper datorprodukter är mer slipade än så (vill jag i alla fall tro). Hur som helst, så skall du kanske satsa på att ha en liten affär där folk får hämta varorna? Det är såsom styggapojken gör i Malmö. Deras priser är inte alltid lägst (som de var förr), men istället för att de skickar varorna, så tar man en promenad och hämtar det på plats. Titta gärna och sammanställ vartifrån dina kunder kommer geografiskt. Dessutom ser jag ingen kortbetalning på din sida (kanske om mankommer till kassan i slutet, men inget som ger antydan om det på sidan), det är kanske något att överväga. Det finns lösningar som lönar sig och kunden får det de vill direkt. |
Det största problemet med "iden" är att om man säljer till för låga priser bryter mot gängse konkurrens regler. Man lägger sig under listpriser, och sabbar för konkurrenter, vilket i sin tur i det längre loppet sabbar för grossister. Vilket leder till att de kommer strypa försäljningen av varorna. Detta gäller alla kända varumärken iaf. Tror ni mig inte?... vänta och se bara...!
|
Nä man vill ju inte sabba för konkurenterna. :rolleyes:
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Och som författaren nämnde, det räcker med 30 ordrar dag så har man en fin lön sen. Jag tror på idén, hur den kommer behandlas av andra (rent konkurrensmässigt) är svårt att veta - då jag faktist inte sett något liknande tidigare. |
Citat:
Nu vet inte jag hur det är med tullavgifterna och allt sånt men logiskt sätt skulle jag kunna komma undan med att köpa in produkten låångt under grossistpriset i sverige (elr?). OM jag skulle jag få för mig att sälja produkten för under 40kr, skulle jag då få problem med lagen? |
Vi har väl ingen lag som säger det? Men vad vi har är väl fri prissättning i Sverige?
Det finns ju mängder med webbhotell som merbjuder domäner för 1kr/styck å sen har en uppläggningsavgift på låt säga 100 kronor. Jag ser inget olagligt med det ialafall? <_< |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson