Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Plagiat - ersättning?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-22, 15:03 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Jag driver en välbesökt informativ hemsida som många skolelver på gymnasienivå plötsligt har fått för sig att börja plagiera information från.

Varje vecka fastnar någon i Ur-kund för att ha plagierat information från min sajt. Det rör sig då om att man utan källhänvisning tar texter från min hemsida och lämnar in på sin skola som sitt egna material.

Min fråga är vad man skall göra i dessa fall?

Det börjar bli mycket irriterande att jag fångar minst en elev i veckan som stjäl information från min websida rakt av och lämnar in som sitt eget material utan källhänvisning till min websida.

Hur skall man få stopp på detta? Går det att kräva ersättning för dettta? Det är klockrena stölder dessa elever ägnar sig åt.

Vet att hemsideägare som får sina bilder stulna brukar kräva 5.000 kr + moms i ersättning för publicerade bilder på nätet.

Vad kan stöld av text resultera i för ersättning beroende av hur lång den är? Desa elevers texter publiceras ju inte på nätet utan de lämnar in dem i pappersform (eller som elektroniska dokument via email) till sina lärare och sedan fastnar de i kontroller som skolan gör eller som jag själv kommer på.

Finns det något prejudikat?

Tror det enda sättet att få slut på stölderna av mina texter är att kräva ersättning när det sker. Hur tänker ni? Det är väl ganska allvarligt att lämna in en text som sitt eget material när det i själva verket är kopierat rakt av.

Redigerat: I flera fall där skolor har kommit på sin elever med att stjäla texter från min hemsida tar skolan inte ens kontakt med mig och berättar detta. Är inte skolan skyldig att i varje fall kontakta mig som ägare av materialet och berätta att det skett en stöld? Kan man i så fall gå på skolor som upptäcker fusk men inte berättar detta för mig som upphovsrättsägare?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 15:27 #2
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Förlorar du pengar på att gymnasieelever snor texter från dig?

Att bråka kostar pengar och elever är ju inte direkt rika, sen är det väl inte helt klart att man vinner heller.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 15:35 #3
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Va?......

Hemsideägare som får sina bilder stulna kräver 5000 kr + moms, av skolelever som använder dom i icke-kommersiellt syfte ?

Vad är syftet med DIN sida, vad är affärsidén bakom ? Vad är det för material och är det 100% egenproducerat?

Hur menar du att DU "fångar" elever som gör detta ? Varför menar du att skolor har anmälningsplikt till dig ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 15:35 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag förstår inte riktigt hur detta skulle kunna påverka dig negativt alls? Att kräva ersättning i detta fall känns relativt korkat för att uttrycka mig milt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 16:02 #5
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Negativt och negativt, det handlar väl om att Bird200 inte vill att andra använder materialet utan tillstånd? Ungefär på samma sätt som man inte tillåter piratkopiering av musik/film/etc? - Sen vet jag inte vad det är för material, med det borde ändå vara upp till Bird200 att välja vilka som får använda informationen, om han/hon har upphovsrätten till informationen dvs?

Sen att skolorna skulle ha någon form av anmälningplikt har jag svårt att tro. Det är ungefär som om att en ISP skulle ha anmälningsplikt när någon laddar ner film/musik olagligt, men riktigt där är vi väl inte ännu? Eller?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 16:06 #6
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 22 2009, 15:35
Va?......

Hemsideägare som får sina bilder stulna kräver 5000 kr + moms, av skolelever som använder dom i icke-kommersiellt syfte ?

Vad är syftet med DIN sida, vad är affärsidén bakom ? Vad är det för material och är det 100% egenproducerat?

Hur menar du att DU "fångar" elever som gör detta ? Varför menar du att skolor har anmälningsplikt till dig ?
Dels har jag en arbetsrelaterad kostnad i den tid det tar att upptäcka när det förekommer plagiat. Jag skall konstatera att det förekommit fusk, hur omfattande fusket är och på vilken skola det rör sig om och vilken elev som är ansvarig. Det tar minst en timma i varje enskilt fall.

Min hemsida drivs på kommersiella grunder med reklamintäkter.

Hemsidan drivs inte för att elever skall kunna kopiera text rakt av utan källhänvisning och sedan lämna in som sin egen.

Jag har haft en stor kostnad i tid (och pengar) för att färdigställa det omfattande material som står på min hemsida. Hade eleven istället för att stjäla texten rakt av försökt skriva något liknande hade ju den eleven i så fall tvingats ägna åtskilliga timmar åt att skriva en liknande text. Det rör sig alltså om en stöld av egendom anser jag. Min fråga är då om man i ett sådant fall kan kräva ersättning motsvarande den tid det tog mig att färdigställa materialet som eleverna i fråga kopierar rakt av och lämnar in till sina lärare under förspegling att det är de själva som skrivit det.

Jag tycker det borde finnas stora möjligheter att utkräva ekonomisk ersättning, men efterfrågar råd och tidigare erfarenheter från er.

Hur skulle ni själva agera i en liknande situation?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 16:12 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Varför måste du själv göra någonting alls i de fall elever fuskar? Det är väl skolornas jobb?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 16:15 #8
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Precis, det spelar ingen roll om de fuskar eller inte. Det är förmodligen upp till skolorna att sköta.

Det som spelar roll är om du inte vill att de tar information av dig och använder själva.
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 16:23 #9
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Citat:
Originally posted by lubic@Apr 22 2009, 16:15
Precis, det spelar ingen roll om de fuskar eller inte. Det är förmodligen upp till skolorna att sköta.

Det som spelar roll är om du inte vill att de tar information av dig och använder själva.
Just det, och i dessa fall är det alltså plagiat av mina texter där man inte ens anger källhänvisning till min hemsida. Som jag förstår saken bryter man alltså både mot namngivningsrätten, respekträtten och andra delar i upphovsrätten.

Jag har flera uppsatser framför mig där olika elever tagit information rakt av och lämnat in det i sitt eget namn.

Då anser jag att man kränker min upphovsrätt och min fråga var vilka erfarenheter ni har av liknande ärenden och vad man kan göra åt saken?
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-22, 16:33 #10
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Förstår fortfarande inte varför du ägnar timmar åt att analysera fusk? Självklart bör fusk beivras men det är ju skolornas problem helt och hållet och ska du sköta det jobbet så ska väl skolorna köpa in den tjänsten av dig i så fall? Du lider således inte alls av fusket utan tvärtom. De har ju uppenbarligen besökt din sida och lär så göra igen om de är nöjda och kanske rekommendera den till andra. Ingen som helst skillnad för dig jämfört med den som inte fuskar?

Kan inte tänka mig att något sådant mål någonsin drivits till en vinnande dom. Risken är nog att du, med all rätta, framställer dig själv och din sida i mycket dålig dager om du nu skulle få för dig att gå vidare med detta. Det kommer helt säkert slå tillbaka mot dig själv. Givetvis är det en helt annan sak om materialet sprids men nu är det väl inte så?

Det här var nog bland det märkligaste jag någonsin läst på WN =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017