Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


God sed vid telefonförsäljning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-16, 19:35 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Källa: http://www.svenskhandel.se/Default.asp Välj "Varningslistan" i menyn och sedan "Etiska regler vid telefonförsäljning".


Citat:
Originally posted by Svensk Handel@ 16 Aug 2008
Branschöverenskommelse för god sed vid telefonförsäljning mellan företag

Svensk Handel och Sveriges Callcenter Förening har ingått en branschöverenskommelse för att stärka den seriösa försäljningen och försvåra för blufföretagen. Överenskommelsen tillämpas av medlemmarna i Sveriges Callcenter Förening liksom av medlemmarna i SWEDMA, Swedish Direct Marketing Association.

Syftet med överenskommelsen är att det kontaktade företaget direkt ska förstå om det är ett seriöst företag som ringer, dessutom införs en ångervecka vilket är nytt när det gäller handel mellan företag i Sverige.

I övrigt innehåller överenskommelsen bland annat krav på att det uppringda företaget ska kunna utläsa vem som ringer på en nummerpresentatör, vilket innebär att ingen får ringa från ett skyddat nummer. Överenskommelsen reglerar även formerna för när en affär genomförs då företaget som ringer upp ansvarar för att ha en tydlig orderbekräftelse som innehåller alla villkor vid köpet.
Jag saknar en skrivning om att säljaren alltid måste ha undersökt företagskundens webbplats över riklinjer för leverantörsvillkor, exempelvis om man som jag har en policy publicerad att vi inte gör direktavslutade affärer över huvud taget med telefonförsäljare. Vi kräver alltid skriftlig offert som vi kan begrunda i lugn och ro, och om vi inte uttryckligen accepterar offerten så förfaller den inom viss tid. Jag avskyr att ha påstridoga säkjare somringer och stör mig. Jag sitter ofta i möten hos kund eller arbetar som konsult hos kund med löpande debitering, då får min kund betala när jag får säljsamtal, vilket varken jag eller min kund kan acceptera.

Dessutom borde kunden ha rätt att kräva skriftlig offert (det är stor skillnad på offert och orderbekräftelse).

Mycket bra att de skriver att man ska kunna se säljarens telefonnummer i nummerpresentatören.

Men annars är det ett stort steg i rätt riktning.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 23:04 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Ursäkta OT (kankse är On-Topic)..

Vet att man som privatperson kan ringa upp Nix och helt enkelt slippa skiten.
Men kan som privatperson begära skriftlig information för att kunna bekräfta en beställningen så?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 02:49 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Många av telefonförsäljarna skiter i att kolla nix har jag märkt. De ringer i alla fall, senast iförrgår så ringde dagens idustri med anonymt nmmer på min mobil....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 03:02 #4
Cykelpedals avatar
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Cykelpedal Cykelpedal är inte uppkopplad
Medlem
Cykelpedals avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 255
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 17 2008, 01:49
Många av telefonförsäljarna skiter i att kolla nix har jag märkt. De ringer i alla fall, senast iförrgår så ringde dagens idustri med anonymt nmmer på min mobil....
Du har inte prenumererat på tidningen eller något då?

Fast det är väl alltid olagligt för telefonförsäljare att ringa med dolt nummer?
Cykelpedal är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 03:09 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Enligt den överenskommelse Svensk Handel har med Telefonförsäljarbe´ranchens organisation så ska alla telefonförsäljare visa upp sitt telnr så ten uppringande kan ta kontakt och få veta vem som ringt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 08:42 #6
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 311
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 17 2008, 02:49
Många av telefonförsäljarna skiter i att kolla nix har jag märkt. De ringer i alla fall, senast iförrgår så ringde dagens idustri med anonymt nmmer på min mobil....
nix gäller tydligen inte mobilnumret, utan enbart fasta telefoner. knäppt.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 09:48 #7
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Ursprungligen postat av weetabix
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Många av telefonförsäljarna skiter i att kolla nix har jag märkt. De ringer i alla fall, senast iförrgår så ringde dagens idustri med anonymt nmmer på min mobil....
nix gäller tydligen inte mobilnumret, utan enbart fasta telefoner. knäppt.
Kanske beror på detta med kontantkort och svårigheten till löpande uppdatering...
Citat:
Löpande uppdatering

En spärr gäller tills det att den tas bort eller tills tre år gått sedan spärren gjordes. Abonnenten erhåller ca tre månader innan spärren löper ut ett påminnelsebrev om att spärren har gällt i tre år. Abonnenten har då möjlighet att åter från den telefon vars nummer skall spärras ringa upp telefonsvararsystemet på nummer 020-27 70 00. Genom att med knapparna svara på de frågor som ställs kan spärren ånyo bekräfta
NIX
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 18:17 #8
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 17 2008, 03:09
Enligt den överenskommelse Svensk Handel har med Telefonförsäljarbe´ranchens organisation så ska alla telefonförsäljare visa upp sitt telnr så ten uppringande kan ta kontakt och få veta vem som ringt.

Var den uppringande parten ansluten till aktuell branschorganisation då? I annat fall spelar överenskommelsen ingen som helst roll...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 20:18 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Enligt den överenskommelse Svensk Handel har med Telefonförsäljarbe´ranchens organisation så ska alla telefonförsäljare visa upp sitt telnr så ten uppringande kan ta kontakt och få veta vem som ringt.
Var den uppringande parten ansluten till aktuell branschorganisation då? I annat fall spelar överenskommelsen ingen som helst roll...
Förvisso är det en begränsning, men nu har man som "reklammåltavla" någon etisk regel att hänvisa till och Svensk Handel är en ganska "tung" organisation att referera till.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 22:24 #10
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Även om den här "överenskommelsen" är relativ ny så ser jag ingenting som inte alla medlemmar i SCCF följt i flera år redan. Rötägg brukar ju tyvärr inte vara så aktiva i branschorganisationer, så det här gör ingen skillnad.

Tyvärr tror jag att B2B telesälj är på väg mot samma öde som B2C, nämligen att marknaden förstörs av kortsiktigt tänkande.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017