WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   God sed vid telefonförsäljning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31200)

Conny Westh 2008-08-16 19:35

Källa: http://www.svenskhandel.se/Default.asp Välj "Varningslistan" i menyn och sedan "Etiska regler vid telefonförsäljning".

Citat:

Originally posted by Svensk Handel@ 16 Aug 2008
Branschöverenskommelse för god sed vid telefonförsäljning mellan företag

Svensk Handel och Sveriges Callcenter Förening har ingått en branschöverenskommelse för att stärka den seriösa försäljningen och försvåra för blufföretagen. Överenskommelsen tillämpas av medlemmarna i Sveriges Callcenter Förening liksom av medlemmarna i SWEDMA, Swedish Direct Marketing Association.

Syftet med överenskommelsen är att det kontaktade företaget direkt ska förstå om det är ett seriöst företag som ringer, dessutom införs en ångervecka vilket är nytt när det gäller handel mellan företag i Sverige.

I övrigt innehåller överenskommelsen bland annat krav på att det uppringda företaget ska kunna utläsa vem som ringer på en nummerpresentatör, vilket innebär att ingen får ringa från ett skyddat nummer. Överenskommelsen reglerar även formerna för när en affär genomförs då företaget som ringer upp ansvarar för att ha en tydlig orderbekräftelse som innehåller alla villkor vid köpet.

Jag saknar en skrivning om att säljaren alltid måste ha undersökt företagskundens webbplats över riklinjer för leverantörsvillkor, exempelvis om man som jag har en policy publicerad att vi inte gör direktavslutade affärer över huvud taget med telefonförsäljare. Vi kräver alltid skriftlig offert som vi kan begrunda i lugn och ro, och om vi inte uttryckligen accepterar offerten så förfaller den inom viss tid. Jag avskyr att ha påstridoga säkjare somringer och stör mig. Jag sitter ofta i möten hos kund eller arbetar som konsult hos kund med löpande debitering, då får min kund betala när jag får säljsamtal, vilket varken jag eller min kund kan acceptera.

Dessutom borde kunden ha rätt att kräva skriftlig offert (det är stor skillnad på offert och orderbekräftelse).

Mycket bra att de skriver att man ska kunna se säljarens telefonnummer i nummerpresentatören.

Men annars är det ett stort steg i rätt riktning.

hnn 2008-08-16 23:04

Ursäkta OT (kankse är On-Topic)..

Vet att man som privatperson kan ringa upp Nix och helt enkelt slippa skiten.
Men kan som privatperson begära skriftlig information för att kunna bekräfta en beställningen så?

Conny Westh 2008-08-17 02:49

Många av telefonförsäljarna skiter i att kolla nix har jag märkt. De ringer i alla fall, senast iförrgår så ringde dagens idustri med anonymt nmmer på min mobil....

Cykelpedal 2008-08-17 03:02

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 17 2008, 01:49
Många av telefonförsäljarna skiter i att kolla nix har jag märkt. De ringer i alla fall, senast iförrgår så ringde dagens idustri med anonymt nmmer på min mobil....
Du har inte prenumererat på tidningen eller något då?

Fast det är väl alltid olagligt för telefonförsäljare att ringa med dolt nummer?

Conny Westh 2008-08-17 03:09

Enligt den överenskommelse Svensk Handel har med Telefonförsäljarbe´ranchens organisation så ska alla telefonförsäljare visa upp sitt telnr så ten uppringande kan ta kontakt och få veta vem som ringt.

weetabix 2008-08-17 08:42

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 17 2008, 02:49
nix gäller tydligen inte mobilnumret, utan enbart fasta telefoner. knäppt.

autosvar 2008-08-17 09:48

Citat:

Ursprungligen postat av weetabix
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth

nix gäller tydligen inte mobilnumret, utan enbart fasta telefoner. knäppt.

Kanske beror på detta med kontantkort och svårigheten till löpande uppdatering...
Citat:

Löpande uppdatering

En spärr gäller tills det att den tas bort eller tills tre år gått sedan spärren gjordes. Abonnenten erhåller ca tre månader innan spärren löper ut ett påminnelsebrev om att spärren har gällt i tre år. Abonnenten har då möjlighet att åter från den telefon vars nummer skall spärras ringa upp telefonsvararsystemet på nummer 020-27 70 00. Genom att med knapparna svara på de frågor som ställs kan spärren ånyo bekräfta

NIX

Xamda 2008-08-17 18:17

Citat:

Originally posted by ConnyWesth@Aug 17 2008, 03:09
Enligt den överenskommelse Svensk Handel har med Telefonförsäljarbe´ranchens organisation så ska alla telefonförsäljare visa upp sitt telnr så ten uppringande kan ta kontakt och få veta vem som ringt.

Var den uppringande parten ansluten till aktuell branschorganisation då? I annat fall spelar överenskommelsen ingen som helst roll...

Conny Westh 2008-08-17 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth

Var den uppringande parten ansluten till aktuell branschorganisation då? I annat fall spelar överenskommelsen ingen som helst roll...

Förvisso är det en begränsning, men nu har man som "reklammåltavla" någon etisk regel att hänvisa till och Svensk Handel är en ganska "tung" organisation att referera till.

MMC 2008-08-17 22:24

Även om den här "överenskommelsen" är relativ ny så ser jag ingenting som inte alla medlemmar i SCCF följt i flera år redan. Rötägg brukar ju tyvärr inte vara så aktiva i branschorganisationer, så det här gör ingen skillnad.

Tyvärr tror jag att B2B telesälj är på väg mot samma öde som B2C, nämligen att marknaden förstörs av kortsiktigt tänkande.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson