Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Läskigt att starta eget?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-24, 10:19 #1
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Hej,
jag sitter och funderar på att starta eget och köra på fritiden (inget stort alltså, mest bara för att testa hur det är att starta eget). Jag har sökt och läst här i forumet och kommit fram till att jag bör gå en kurs hos skatteverket samt läsa lite böcker i ämnet.

Men frågor som jag aldrig har läst något om här är vad som händer med ex. a-kassa, privata deklarationen etc. om jag startar företag. Om man utgår ifrån att jag idag jobbar heltid som anställd, hur påverkar det mig att starta eget, förändras något?

Lite löst har jag hört om "problem" med a-kassan, att deklarationen tar längre tid m.m. Någon som har något konkret att berätta?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 10:30 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Om du har ett heltidsjobb så är kravet för att du ska få a-kassa att du har haft din bisyssla i mer än 6 månader innan du blev arbetslös, att du står till arbetsmarknadens fulla förfogande, att inkomsten från din bisyssla inte överstiger en viss summa (har varit runt 1900 / vecka). Det kan finnas mer kriterier men kontakta a-kassan så får du mer information.
Deklarationen tar inte längre tid per se men ev. skatteåterbäring kommer till jul och inte till semestern. Precis som det var innan de gjorde om det.

Det du behöver är ett ok från din arbetsgivare att starta eget. Särskilt viktigt om det är verksamhet som ligger i närheten eller är liknande den som din arbetsgivare har i företaget. Det är sällan arbetsgivaren säger nej om det inte är konkurrerande verksamhet till företaget eller dess kunder.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 10:35 #3
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Tack för svaret!

Citat:
Originally posted by Westman@Jul 24 2008, 10:30
Om du har ett heltidsjobb så är kravet för att du ska få a-kassa att du har haft din bisyssla i mer än 6 månader innan du blev arbetslös, att du står till arbetsmarknadens fulla förfogande, att inkomsten från din bisyssla inte överstiger en viss summa (har varit runt 1900 / vecka). Det kan finnas mer kriterier men kontakta a-kassan så får du mer information.
Detta gäller alltså om jag "blir av" med mitt vanliga heltidsjobb? Det är inga andra förändringar mot vad jag gör idag vad det gäller inbetalningar till fack och a-kassa etc.?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 10:35 #4
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Vad händer med a-kassan om jag slutar min anställning och startar en enskild firma?
Vilken a-kassa ska jag bli medlem i som företagare?

Citat:
Om man utgår ifrån att jag idag jobbar heltid som anställd, hur påverkar det mig att starta eget, förändras något?
Både ja och nej.
Det som händer när du blir EF (enskild firma) är att du får en F-skatt sedel.
Just nu (när du inte är EF så har du enbart en A-skatt)
Dock inget som kommer påverka din anställning hos det företaget du jobbar hos (om det inte är konkurerande verksamhet, då kan de ju välja att sparka dig).

Det som händer sedan om du tjänar bra med pengar både via din anställning och genom ditt företag är att du kan få betala en avgift (skatt, minns ej vad den kallas).

Låt säga att du har tjänat totalt under 2009: 600 000 sek så betalar man bra nära 20% av mellanskillnaden från den gränsen som jag skrev om ovan (vi utgår från att den är på 485 000 sek)

600 000
- 485 000
= 115 000

115 000
X 0.20 (20%)
Att betala = 23 000

(rätta mig gärna någon om jag räknat eller skrivit något fel nu tidiga förmiddagen).

Att gå på skatteverkets "kurser" rekomenderas starkt, det gjorde jag och lärde mig väldigt mycket redan efter första gången (3 tim).
- men jag var någorlunda påläst innan.
Hur som helst så går de igenom basic grejerna och vid pauserna och efter "kursens" slut så kan man ställa frågor.

Det finns även möjlighet för den som vill att boka in ett personligt möte med skatteverkets experter (experter som har god kännedom om din bransch).
Då har man ett par dagar/veckor på sig att förbereda allt och sedan träffar man de på skatteverket och får allt serverat på bordet, dock utan silver eller guldfat.

Jag har tyvärr inga erfarenheter från a-kassan eller facket, aldrig varit med och kommer aldrig bli!

Westman: Han behöver inte ha något godkännande från sin arbetsgivare om det inte rör sig om konkurerande verksamhet. Om han är anställd på ett telecom bolag som inte erbjuder bredband eller mobilt bredband så får TS sälja mobila bredbands modem och abonemang.
Men allt det är väl individuellt, beroende på vad som står i kontraktet.
- står det inte i policy eller anställningsvtal om det ovan så är det bara fritt fram att köra på konkurerande verksamhet med. Rätta mig om jag har fel!
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 10:44 #5
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Dessa två länkar förutsätter att jag slutar mitt nuvarande heltidsarbete, men det har jag inga planer på. Eller måste jag byta a-kassa bara för att jag startar eget, trots att jag även är anställd på mitt nuvarande företag?

Det är just dessa saker som är lite knepiga, men jag kanske helt enkelt borde ringa a-kassan och fråga

Tack för ett informativt svar i övrigt!
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 10:50 #6
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Ursprungligen postat av Syke

Dessa två länkar förutsätter att jag slutar mitt nuvarande heltidsarbete, men det har jag inga planer på. Eller måste jag byta a-kassa bara för att jag startar eget, trots att jag även är anställd på mitt nuvarande företag?

Det är just dessa saker som är lite knepiga, men jag kanske helt enkelt borde ringa a-kassan och fråga

Tack för ett informativt svar i övrigt!
Varsegod!
Jag har som nämnt ovan ingen aning
Ring till din a-kassa samt till skatteverket om det behövs och fråga dem.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 11:30 #7
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Deklarationen tar inte längre tid per se men ev. skatteåterbäring kommer till jul och inte till semestern.
Jag tycker att det är väldigt stor skillnad på förenklad deklaration och den man ska fylla i som företagare. Du måste ju fylla i både för näringsverksamhet samt ett par andra blanketter. Sedan har vi ju momsen som ska redovisas om man ska vara momsregistrerad.

<!--QuoteBegin--Pokerstjärna[/i]

Det som händer sedan om du tjänar bra med pengar både via din anställning och genom ditt företag är att du kan få betala en avgift (skatt, minns ej vad den kallas).
[/quote]

Är det statlig inkomstskatt du menar?




Fördelen med att ha ett vanligt heltidsarbete är att på lönen du tar ut från din EF behöver du inte betala egenavgifter utan det räcker med särskild löneskatt iom att du redan betalar via ditt huvudsakliga arbete.

Du ska inte behöva byta A-kassa men dom enda som kan ge ett ordentligt svar är din a-kassa för alla a-kassor verkar ha helt olika syn på det här med "bisyssla".
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 16:46 #8
AndreasE AndreasE är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 30
AndreasE AndreasE är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 30
Du behöver inte byta a-kassa. Bara köra på. Det A-kassan vill veta är att om du blir arbetslös så ska du ha haft heltidssysselsättnign senaste 6 månaderna. Och så lär det ju vara.
AndreasE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 17:01 #9
al&#39;Thor al&#39;Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
al&#39;Thor al&#39;Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
Citat:
Originally posted by AndreasE@Jul 24 2008, 16:46
Du behöver inte byta a-kassa. Bara köra på. Det A-kassan vill veta är att om du blir arbetslös så ska du ha haft heltidssysselsättnign senaste 6 månaderna. Och så lär det ju vara.
Olika A-kassor har olika regler för vad som gäller när du blir arbetslös och är egen företagare förutom din anställning. Bäst är att kontrollera med sin A-kassa.
al&#39;Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 19:31 #10
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Ok, tack, får kolla med min a-kassa. Inget annat som påverkas?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017