Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Läskigt att starta eget?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-24, 20:06 #11
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Pokerstjärna, jo det kan han visst behöva. Allt beror på var han jobbar idag. Dessutom gäller det inte enbart konkurrerande verksamhet med det företaget man är anställd hos, det kan också gälla dess kunders verksamheter, jävssituation etc. men det beror som sagt på vilken typ av jobb det är.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-24, 23:30 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Syke@Jul 24 2008, 10:19
Hej,
jag sitter och funderar på att starta eget och köra på fritiden (inget stort alltså, mest bara för att testa hur det är att starta eget). Jag har sökt och läst här i forumet och kommit fram till att jag bör gå en kurs hos skatteverket samt läsa lite böcker i ämnet.

Men frågor som jag aldrig har läst något om här är vad som händer med ex. a-kassa, privata deklarationen etc. om jag startar företag. Om man utgår ifrån att jag idag jobbar heltid som anställd, hur påverkar det mig att starta eget, förändras något?

Lite löst har jag hört om "problem" med a-kassan, att deklarationen tar längre tid m.m. Någon som har något konkret att berätta?
För att du ska känna dig trygg bör du skriva en affärsplan för din tänkta verksamhet. Det är helt enkelt billigare att misslyckas på papper än i verkligheten.

Där noterar du alla knepiga detaljer med skatter försäkringar och annat som du måste känna till och besluta om innan du startar igång din verksamhet, bolla denna affärsplan med flera personer som du har förtroende för.

Glöm inte att göra en kalkyl för din debitering, jag har gjort ett hjälpformulär somär öppet för alla att använda, ingen registrering krävs det är bara att tuta och köra....

Här är en länk om ersättningsnivåer här på forumet:

http://www.webmasternetwork.se/f8t30045.html
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-25, 04:04 #13
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by Westman@Jul 24 2008, 20:06
Pokerstjärna, jo det kan han visst behöva. Allt beror på var han jobbar idag. Dessutom gäller det inte enbart konkurrerande verksamhet med det företaget man är anställd hos, det kan också gälla dess kunders verksamheter, jävssituation etc. men det beror som sagt på vilken typ av jobb det är.
Igentligen inte, allt utgår från kontraktet man har.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-25, 07:41 #14
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av Syke
Hej,
jag sitter och funderar på att starta eget och köra på fritiden (inget stort alltså, mest bara för att testa hur det är att starta eget). Jag har sökt och läst här i forumet och kommit fram till att jag bör gå en kurs hos skatteverket samt läsa lite böcker i ämnet.

Men frågor som jag aldrig har läst något om här är vad som händer med ex. a-kassa, privata deklarationen etc. om jag startar företag. Om man utgår ifrån att jag idag jobbar heltid som anställd, hur påverkar det mig att starta eget, förändras något?

Lite löst har jag hört om "problem" med a-kassan, att deklarationen tar längre tid m.m. Någon som har något konkret att berätta?
För att du ska känna dig trygg bör du skriva en affärsplan för din tänkta verksamhet. Det är helt enkelt billigare att misslyckas på papper än i verkligheten.

Där noterar du alla knepiga detaljer med skatter försäkringar och annat som du måste känna till och besluta om innan du startar igång din verksamhet, bolla denna affärsplan med flera personer som du har förtroende för.

Glöm inte att göra en kalkyl för din debitering, jag har gjort ett hjälpformulär somär öppet för alla att använda, ingen registrering krävs det är bara att tuta och köra....

Här är en länk om ersättningsnivåer här på forumet:

http://www.webmasternetwork.se/f8t30045.html
Hej Conny,
jo jag har sett din utmärkta kalkyl tidigare när jag sökte, den var guld värd för att man ska få upp ögonen för kostnader. Men jag känner samtidigt att den inte riktigt stämmer in på mig då jag inte har detta som huvudsyssla och behöver leva på lönen. Jag kommer heller inte ha några lokalkostnader, någon större marknadsföringskostnad eller vinstkrav. Som sagt ska detta bara vara ett hobby-företag på sidan om, mest för att lära mig lite om hur det är att ha ett eget företag.

Behöver försäkring ändå kollas upp?
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-26, 08:51 #15
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Försäkring ska du definitivt ha. Ska du utföra
någon form av konsultverksamhet måste du
ha en konsultförsäkring som innefattar ansvar
till ett visst belopp.

Vi kör Trygg-Hansa med bl.a. ansvarsförsäkring
på 10 mille. Kostar några hundringar i månaden.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-26, 23:29 #16
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Som andra redan har skrivit, kontakta din A-kassa och få ett skriftligt OK från dem. Sedan för din skull, få ett skriftligt OK från din arbetsgivare. Jag har personlig erfarenhet av att det kan behövas, fastän de muntligt godkännt sidoverksamheten tidigare. Tiden går, ledningen byts ut osv.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-27, 02:38 #17
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by KristianE@Jul 26 2008, 08:51
Försäkring ska du definitivt ha. Ska du utföra
någon form av konsultverksamhet måste du
ha en konsultförsäkring som innefattar ansvar
till ett visst belopp.

Vi kör Trygg-Hansa med bl.a. ansvarsförsäkring
på 10 mille. Kostar några hundringar i månaden.
Likaså här fast FOlksam, betalar 316 sek/mån.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 19:55 #18
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Tror vår försäkring kostar runt 250 kr/mån.

Trygg-Hansa är sjukt prisvärda. Som sagt, ansvarsföräkring
på 10 miljoner ingår i det beloppet, lixom brand, stöld och
de vanliga prylarna till olika belopp.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 20:12 #19
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
När jag startade upp i maj så tog jag kontakt med nyföretagarcentrum. De hjälpte till med de frågor jag hade. Dessutom är rådgivningen gratis och ges via personliga möten.

Kika in:

http://www.jobs-society.se/
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 23:37 #20
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Present Present är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 191
Utgår från att det är en enskild firma du ska bedriva?


Då omfattning verkar vara liten tror jag att bokföringen inte kommer vara något problem. Investera i boken Redovisa rätt och ett bokföringsprogram så är du hemma. Deklarationen är inte heller speciellt krånglig om du inte gör några stora vinster/förluster (tänk på att om du går back under de första fem åren får du kvitta det mot din vanliga lön).

Ska du vara konsult inom ett område där du kan "förstöra" så ska du så klart ha en ansvarsförsäkring. Ska du byta mattor åt fem olika företag så kanske det inte är så mycket du kan förstöra och därmed inte lönt med en försäkring. Ska du däremot vara bokföringsnisse så kan du sätta dig i en oerhört dum sits om något skulle inträffa när du inte är försäkrad.

Innebär ditt företag att du ska förvara värdefulla saker, stora volymer pengar eller investeringar i några maskiner kan det vara klokt med en försäkring som täcker även detta.

Lycka till!
Present är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017