Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


är det olagligt att hämta kontaktlista från msn?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-06, 23:25 #1
herkules herkules är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 148
herkules herkules är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 148
Hej!

Om man har gjort ett script där man kan logga in på MS .NET passport konto för att låta användaren hämta hela sin kontaktlista på msn.

Är det olagligt att då säga åt användaren att dom kan logga in med sitt användarnamn och lösen för att hämta listan ?

Om det är Olagligt, var står det då? Går det att kringå det med hjälp av ett avtal som användaren accepterar?
herkules är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 00:22 #2
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Jag kan minnas att det fanns en sida på internet som erbjöd funktionen att ta reda på om någon har "bannat" en eller ej. Då var man tvungen att uppge sitt användarnamn och lösenord. Dessutom finns det många program som lägga till funktioner för msn som kräver användarnamn / lösenord. Å det tredje erbjuder/erbjöd microsoft dessutom en stöd för kommmunikation via msn, som man kunde implementera i sina program, vad jag vill minnas. är dock inte helt säker på det. men det skulle också kräva inloggning.

så jag tror inte på något sätt att det vore olagligt att göra det.

det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 00:32 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Xyzi@Feb 7 2005, 00:22
det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
På licens om jag inte är felunderrättad, du menar miranda och trillian osv. gissar jag på.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 01:43 #4
herkules herkules är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 148
herkules herkules är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 148
Jag pratar om ett php script! Som ansluter till msn...
Frågan är om man kan bli stämd för att man frågar efter användarnamn och lösenord?
Blev lite strul för ett tag sen med server ägaren.....
herkules är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 07:42 #5
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 399
Citat:
Originally posted by herkules@Feb 7 2005, 01:43
Jag pratar om ett php script! Som ansluter till msn...
Frågan är om man kan bli stämd för att man frågar efter användarnamn och lösenord?
Blev lite strul för ett tag sen med server ägaren.....
MS kräver sen en tid tillbaka att man betalar licensavgift till dom, har dock inte hört nått på sistonde om det så det kan hända att dom sloppat den avgiften nu.
Nånting gjorde dom iallafall i samband med att dom implementera någon kryptering i sitt protokol.
Har dock inte läst nått om det på säkert ett år så någon sitter kanske inne med mer aktuell information...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 10:03 #6
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Funktionen är i princip inte annorlundare än en webbläsare, som de facto loggar in och hämtar information för att sedan visas på läsaren.

Vad jag vet så finns det inga förbud mot webbläsare eller rättare sagt program som kommunicerar mot en webbserver.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 16:11 #7
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzi
det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
På licens om jag inte är felunderrättad, du menar miranda och trillian osv. gissar jag på.

Thomas
japp. och därutöver även ett antal klienter för linux. känns lite märkligt att de skulle kunna få en licens av microsoft, för att sedan anpassa programmet för linux (kommer ej ihåg namnet på ett specifikt program, kan dock genom en reboot leta rätt på det om så önskas). då låter det snarare som att microsoft låter vem som helst använda det , kanske för att vidda användandet av msn.

bättre för msn messenger, som microsoft trots allt har kontroll över (och således över användarna till en viss grad), men sämre för microsoft om användaren kan använda msn messenger i linux också.

jag vill även minnas att microsoft gav ut ett öppet protokoll för en gammal version av msn/windows messenger. det är dock rätt så ogiltigt nu; hittade dock ett antal sidor på internet som beskriver protokollet (som de har "reverse engineerat") och vad som behöver göras för att ansluta. rätt jobbigt var det med passport, massor av servrar som det skall anslutas till massor av servrar, avläsning av vanliga data, samt data strukturerad som xml, data som skall lagras omformateras skickas tillbaks osv :P

fast det får man kanske räkna med när det gäller ett sådant program. jag som hade lite dåligt tålamod bara :P
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 00:10 #8
herkules herkules är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 148
herkules herkules är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 148
Scriptet är klart och fungerar..... men det är lagen som ställer till det.....
Loopia gillade visst inte scriptet.... plus en del andra =(
De sa bara att man inte fick fråga om lösenord..... Därför undrar jag om det är lagligt eller inte....
herkules är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 03:30 #9
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
shibaja shibaja är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 63
Varför skulle det vara olagligt att fråga efter en användares lösenord?

Däremot är det ju mycket möjligt att MS i sitt licensavtal anger att endast authoriserade klienter får ansluta till deras nätverk eller något i den stilen. Detta är något du får läsa om i licensavtalet, lagen säger inget om detta.
shibaja är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 06:37 #10
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzi
det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
På licens om jag inte är felunderrättad, du menar miranda och trillian osv. gissar jag på.

Thomas
Du menar liksom att aMSN [ amsn . sf . net ], CenterICQ [ www . centericq . de ], GAIM mfl, ska be M$ om licens?

Ursäkta, men det låter GANSKA korkat i mina öron att något som är GPL licensierat ska be ett kommersiellt företag om lov, när det finns mängder av program som är shareware och freeware använder samma protokoll och inte betalat/bett om lov....

När MSN bytte protokoll för ett tag sen, så var GAIM först ut, med att släppa klienten... Övriga väntade ett tag för att se hur M$ reagerade... När inget hände, följde andra efter... (Står i diverse forum)
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017