Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

är det olagligt att hämta kontaktlista från msn?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-09, 07:28 #11
gabriel gabriel är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av hnn
Citat:
Originally posted by -Thomas@Feb 7 2005, 01:32
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzi
det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
På licens om jag inte är felunderrättad, du menar miranda och trillian osv. gissar jag på.

Thomas

Du menar liksom att aMSN [ amsn . sf . net ], CenterICQ [ www . centericq . de ], GAIM mfl, ska be M$ om licens?

Ursäkta, men det låter GANSKA korkat i mina öron att något som är GPL licensierat ska be ett kommersiellt företag om lov, när det finns mängder av program som är shareware och freeware använder samma protokoll och inte betalat/bett om lov....

När MSN bytte protokoll för ett tag sen, så var GAIM först ut, med att släppa klienten... Övriga väntade ett tag för att se hur M$ reagerade... När inget hände, följde andra efter... (Står i diverse forum)
Vad jag kommer ihåg så var det en klient (kanske GAIM) som skramla ihop pengar för att köpa en licens av MS. Inte säker på om det var GAIM men jag vet att någon klient gjorde det.
Kalla det korkat om du vill men som vanligt så ger det ju MS en bättre ställning precis som dom vill...
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 09:22 #12
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by hnn@Feb 9 2005, 06:37
Ursäkta, men det låter GANSKA korkat i mina öron att något som är GPL licensierat ska be ett kommersiellt företag om lov, när det finns mängder av program som är shareware och freeware använder samma protokoll och inte betalat/bett om lov...
Vad har MSN's IM protokoll med "General Public License" att göra. Jag förstår faktiskt inte överhuvudtaget vad du menar. Om MS inte vill ha diverse klienter som ansluter mot MSNIM's loginserver, utan vill ha koll på inkommande trafik via egna klienter eller de som köpt licenser. Så vad är fel med det?

Om du bjuder in gäster till dig så förmodar ju du att dom kommer via entredörren, du står ju inte och väntar på att dom skall komma in genom sovrumsfönstret.

Men som sagt jag fattade inte vad du menade, det där med "be ett kommersiellt företag om lov" osv. Det samma med att bara för andra "shareware och freeware" begår dataintrång kan jag också göra det. Känns som undanflykten "det var inte bara jag" som används flitigt i lekskolor runt om i världen.

Citat:
Om det är Olagligt, var står det då? Går det att kringå det med hjälp av ett avtal som användaren accepterar?
Som svar på herkules fråga så står det ganska klart och tydligt i TOU (Terms of use). Att sedan vissa reagerar på att du ber besökare om lösenord beror nog mest på att många gör precis samma. Men då med ett mindre bra uppsåt och massa ovetandes har blivit avlurade sina paypal login, CC-nummer etc. Så det är känsligt. Även om du inte tänker göra det så är det ju inget som hindrar att du till syven och sist blir stående med en lång lista med passport-login. Dessa som MS kanske planerat ansluta till användarens M$bank konto framöver i tiden, vad vet vi?

BEGRÄNSNING TILL PERSONLIG, ICKE-KOMMERSIELL ANVÄNDNING

Du kan endast använda Passports tjänster för dina egna personliga, icke-kommersiella syften. Du måste upprätta ett annat juridiskt avtal med Microsoft om du vill erbjuda Passports tjänster till personer som använder program, webbplatser eller webbtjänster som tillhör dig. Det är inte tillåtet att använda programvara eller maskinvara som hindrar användare från att använda eller få tillgång till Passports tjänster (som ibland kallas "multiplexing" eller "pooling" programvara eller maskinvara).

Det är inte tillåtet att ändra, kopiera, distribuera, sända, visa, utföra, reproducera, publicera, utge licens för, skapa härledda arbeten från, överföra eller sälja någon information, programvara, produkt eller tjänst som du har hämtat från Passports tjänster, om inte något annat anges i användarvillkoren.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 15:11 #13
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gabriel
Citat:
Originally posted by -hnn@Feb 9 2005, 06:37
Citat:
Originally posted by -Thomas@Feb 7 2005, 01:32
Citat:
Ursprungligen postat av Xyzi
det finns ju dessutom massor med program som kommunicerar med msn-protokollet. massor av msn-klienter förutom just msn.
På licens om jag inte är felunderrättad, du menar miranda och trillian osv. gissar jag på.

Thomas

Du menar liksom att aMSN [ amsn . sf . net ], CenterICQ [ www . centericq . de ], GAIM mfl, ska be M$ om licens?

Ursäkta, men det låter GANSKA korkat i mina öron att något som är GPL licensierat ska be ett kommersiellt företag om lov, när det finns mängder av program som är shareware och freeware använder samma protokoll och inte betalat/bett om lov....

När MSN bytte protokoll för ett tag sen, så var GAIM först ut, med att släppa klienten... Övriga väntade ett tag för att se hur M$ reagerade... När inget hände, följde andra efter... (Står i diverse forum)

Vad jag kommer ihåg så var det en klient (kanske GAIM) som skramla ihop pengar för att köpa en licens av MS. Inte säker på om det var GAIM men jag vet att någon klient gjorde det.
Kalla det korkat om du vill men som vanligt så ger det ju MS en bättre ställning precis som dom vill...
Enligt GAIM så har dom INTE köpt en licens (står på deras sida)

Och för att besvara Thomas på ett GANSKA barnsligt sätt :P : "om dom får, varför får inte jag?"
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-09, 19:07 #14
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by hnn@Feb 9 2005, 15:11
Enligt GAIM så har dom INTE köpt en licens (står på deras sida)
Och var står det? (Inte orkat leta ordentligt men på första sidan och i FAQ:n leta jag utan att hitta det)
gabriel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017