Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att hämnas eller icke hämnas?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-10, 14:31 #1
Ekkes avatar
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
Ekkes avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Standard Att hämnas eller icke hämnas?

För några månader sedan sade jag upp mig från mitt jobb och flyttade till en ny stad. Jag har sparat länge för att kunna klara mig utan någon som helst inkomst men det innebär också att ekonomin är tajt.

För någon månad sedan köpte jag och min sambo en bil och bara efter några dagar slutade den att fungera som den ska, med andra ord startade den inte alltid och vi blev tvungna att lämna in den till en verkstad. För det första ville de till en början inte säga vad som var fel på den och vi hade bett dem om att komma med ett pris innan de fixade då sambons pappa har kontakter.

Ägaren undvek att svara i telefonen och hans medarbetare sade att han inte var där varpå vi åkte dit och där stod han, när han såg oss skämdes han rejält. Han visade för min sambo vad problemet var, startmotorn (som var helt ny) fungerade ej. Han gav oss inget pris men vi antog att det inte skulle gå på allt för mycket. Dagen efter hade han bytt ut startmotor till ett pris av 2000 kr, ungefär 1300 kr mer än vad vi hade räknat med.

Vi fick ivarjefall hem bilen men dagen efter startade den inte igen, då påstod de att det var några gängor under motorn som var dåliga och behövdes bytas ut till ett pris utav 6000 kr. Då bilen kostade oss 8500 kr var det inte på frågan att laga det, därför bestämde vi oss för att sälja bilen. Då vi inte fick igång bilen var det lite svårt att få den såld, därför tog sambons pappa bilen till en annan verkstad och för några dagar sedan kom domen.

Det var inte något större fel på bilen från början, felet var is-propp i tanken vilket lätt fixas med lite k-sprit. Bilmecken har med andra ord lurat oss på 2000 kr.

Nu kommer det roliga
Vi känner oss såklart grundlurade och är riktigt förbannade men här kommer twisten, ett visitkort. På visitkortet står det en domän-adress som ännu inte är registrerad och när man söker på företaget dyker inget direkt upp.

Frågan är nu om jag ska hämnas genom att registrera deras domänadress som står på deras visitkort och antingen sälja det till dem dyrt eller skriva att det är ett oseriöst företag som lurar sina kunder. Är det lagligt att göra så mot ett företag som privatperson?

Vad tycker ni att jag ska göra?
Ekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 14:55 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Strunta i domänen och kontakta KO istället eller gör en anmälan för bedrägeri. Förhoppningsvis går verkstaden med på någon förlikning för att slippa tvista.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 16:45 #3
imanis avatar
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
imani imani är inte uppkopplad
Medlem
imanis avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 221
Hur skulle du vilja att någon gjorde mot dig om du (mot förmodan) gjorde något oklokt?

Skulle du vilja bli förlåten och vänligt tillrättavisad eller skulle du vilja bli straffad?

Kanske svaret kan ge dig en riktning?

glöm inte fråga hjärtat

Lycka till
imani är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 16:55 #4
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Jag tycker du ska registrera domännamnet. Du behöver ju inte göra det för att sabotera eller vinna något på det, men det är väl inte mer än rätt att i alla fall försöka få tillbaka lite utav det du faktiskt förlorat på grund utav den personen.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 17:16 #5
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare
btngs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 375
Bra skrivet!

Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
Hur skulle du vilja att någon gjorde mot dig om du (mot förmodan) gjorde något oklokt?

Skulle du vilja bli förlåten och vänligt tillrättavisad eller skulle du vilja bli straffad?

Kanske svaret kan ge dig en riktning?

glöm inte fråga hjärtat

Lycka till
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 18:23 #6
Ekkes avatar
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
Ekkes avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Citat:
Ursprungligen postat av imani Visa inlägg
Hur skulle du vilja att någon gjorde mot dig om du (mot förmodan) gjorde något oklokt?

Skulle du vilja bli förlåten och vänligt tillrättavisad eller skulle du vilja bli straffad?

Kanske svaret kan ge dig en riktning?

glöm inte fråga hjärtat

Lycka till
Jo det är ju såklart sant, får se hur jag gör.. antagligen kommer jag ändå registrera domännamnet "bara för att" och sen skriva "Är du/ni intresserade utav denna domän kan ni kontakta mig på följande adress:"
Ekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 19:01 #7
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Ekke Visa inlägg
Jo det är ju såklart sant, får se hur jag gör.. antagligen kommer jag ändå registrera domännamnet "bara för att" och sen skriva "Är du/ni intresserade utav denna domän kan ni kontakta mig på följande adress:"
Det kan tolkas som utpressning.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 19:42 #8
Ekkes avatar
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
Ekkes avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Om jag bara skriver det som jag skrev? Det skulle nog jag tolka mer som att "Om du är intresserad utav sidan så köp den"..

Skulle jag däremot skriva

"Ditt företag suger och sålänge du inte köper den här domänen utav mig kommer det stå förevigt att ditt företag suger!"..

DET skulle jag tolka som utpressning

Hur ska jag göra det på ett fint sätt om jag vill att företaget ska köpa domänen av mig?

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det kan tolkas som utpressning.
Ekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 20:11 #9
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Intressant.... jag är själv i liknande sits och vet inte hur jag skall hantera situationen. En dag blir jag uppringd av en kund jag tidigare haft problem med (han fick en ny ganska avancerad sajt för "kompispris" ett tag sedan, varpå han ändå kände sig tvungen att pruta ner ytterligare 5k på slutsumman och sen hålla in betalningen tills jag bestämde mig att ta ner sidan). Hur som helst, han behöve en ny logotype för ett nytt företag han skulle starta och han skulle ha den igår (nej, det är inget stavfel). Jag bestämde mig att ge han en chans och tog fram 5st förslag till ett pris av 1200kr (kompis-pris återigen). Förslagen mejlades i PDF format med låg upplösning, 2 dagar efter fick jag begäran på en specifik logotype i hög upplösning, jag skickade han denna - dock med vattenmärke över bilden. Sen blev det tyst i 2 mån och då fick jag reda på att han anlitat någon bekant att göra sidan åt han med min logotype han inte betalt för och antagligen inte har för avsikt att betala! Nu ser jag att domänen med hans tilltänkta företagsnamn är ledig...
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-10, 20:28 #10
Ekkes avatar
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Ekke Ekke är inte uppkopplad
Medlem
Ekkes avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 161
Jag hade utan tvekan köpt domänen för att åtminstone få de pengar han är skyldig dig.. För utan domänen är väl logotypen helt onödig för honom?

Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Intressant.... jag är själv i liknande sits och vet inte hur jag skall hantera situationen. En dag blir jag uppringd av en kund jag tidigare haft problem med (han fick en ny ganska avancerad sajt för "kompispris" ett tag sedan, varpå han ändå kände sig tvungen att pruta ner ytterligare 5k på slutsumman och sen hålla in betalningen tills jag bestämde mig att ta ner sidan). Hur som helst, han behöve en ny logotype för ett nytt företag han skulle starta och han skulle ha den igår (nej, det är inget stavfel). Jag bestämde mig att ge han en chans och tog fram 5st förslag till ett pris av 1200kr (kompis-pris återigen). Förslagen mejlades i PDF format med låg upplösning, 2 dagar efter fick jag begäran på en specifik logotype i hög upplösning, jag skickade han denna - dock med vattenmärke över bilden. Sen blev det tyst i 2 mån och då fick jag reda på att han anlitat någon bekant att göra sidan åt han med min logotype han inte betalt för och antagligen inte har för avsikt att betala! Nu ser jag att domänen med hans tilltänkta företagsnamn är ledig...
Ekke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017