Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Är web-scraping lagligt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-05, 14:17 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Standard Är web-scraping lagligt?

Äger i dag siten radiofy.se där jag plockar spellistor direkt från respektive radiokanals siter, vilket är helt okej. Jag har fått OK från alla radiobolag.

När Spotify råkade (det var inte alls meningen att den skulle läcka ut så snabbt) hitta siten den 12:e Jan så fick jag dagen där på två samtal från företagen jag plockar spellistor i från. Båda ägarna var lite irriterade över att jag hade "snott" data från dem. Men eftersom jag inte tjänade pengar på siten och för att dom gillade idéen så lät dom den vara. Meningen var givetvis att jag skulle fråga om lov, men jag han inte riktigt de eftersom Spotify twittrade om projektet...

Jag var i detta fallet alltså tungen att få godkänt av företaget för att läsa deras siter.

Det finns ett företag som jag inte minns namnet på som gör exakt samma sak som mig, fast dom läser av radiokanalerna över FM-bandet och jämför sedan informationen med någon refferensdabas. Detta företag säljer sedan vidare inforamtionen till tredjepart, vilket radiobolagen inte gillar, men dom har inte så mycket val. Min fråga är nu varför?

Vad är skillnaden mellan att läsa av internet, genom en koppar/fiber-kabel gentemot att läsa av FM-bandet? Varför skulle det ena vara okej och inte de andra?
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 14:40 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Därför att luften är helt fri att avlyssna.

Dock vet jag inte hur OK det är att vidarebefodra det man hör?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 15:20 #3
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Jag tror inte det ska vara någon fara. Tror inte ens du behöver fråga om lov.

Det var ju en dom som föll får 1-1,5 år sedan gällande allaannonser.se som plockar information från massa annonssidor och sedan publicerar på deras sida, från b la Blocket och Tradera.

Vad jag läste mig till fick allaannonser.se rätt mot Blocket i domstol. Och det var det första fallet så det borde blivit lite av en vägledning (vad det nu kallas) för kommande domar.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 16:00 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik-s Visa inlägg
Jag tror inte det ska vara någon fara. Tror inte ens du behöver fråga om lov.

Det var ju en dom som föll får 1-1,5 år sedan gällande allaannonser.se som plockar information från massa annonssidor och sedan publicerar på deras sida, från b la Blocket och Tradera.

Vad jag läste mig till fick allaannonser.se rätt mot Blocket i domstol. Och det var det första fallet så det borde blivit lite av en vägledning (vad det nu kallas) för kommande domar.
Fel, Blocket och Allaannonser gjorde upp i godo.
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.54385
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 17:35 #5
Fredrik-ss avatar
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Fredrik-s Fredrik-s är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Fredrik-ss avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 1 010
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Fel, Blocket och Allaannonser gjorde upp i godo.
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.54385
Jaha så var det. Då är mitt påstående fel.
Fredrik-s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 18:23 #6
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Det framgår en viss skillnad som gör att det är mer ok att läsa av FM-bandet än att läsa direkt från webben.

Jag kan inte säga ifall det du gör är lagligt eller inte, men jag kan kanske peka dig i rätt riktning. Det finns / fanns något som kallas katalogskydd i Sverige vilket hade viss inverkan på hur man fick kopiera data från andra. Eftersom katalogskyddet varierade mellan länder (även inom Norden) kom EU in med ett nytt direktiv, "databasdirektivet". Huruvida det är implementerat i Sverige vet jag ej.

Du kan läsa mer om databasdirektivet: http://en.wikipedia.org/wiki/Database_Directive. skydd

Om katalogskyddet går följande att läsa på wikipedia:

"
Katalogskydd
I 49 § stadgas följande (i dess formulering som har gällt från och med 1995). [24]
Den som har framställt en katalog, en tabell eller ett annat dylikt arbete i vilket ett stort antal uppgifter har sammanställts eller vilket är resultatet av en väsentlig investering har uteslutande rätt att framställa exemplar av arbetet och göra det tillgängligt för allmänheten.
Rätten enligt första stycket gäller till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet framställdes. Om arbetet har gjorts tillgängligt för allmänheten inom femton år från framställningen, gäller dock rätten till dess femton år har förflutit efter det år då arbetet först gjordes tillgängligt för allmänheten. [...]
Avtalsvillkor som utvidgar framställarens rätt enligt första stycket till ett offentliggjort arbete är ogiltiga.
Genom katalogskyddet kan alltså ett arbete, som saknar upphovsrättsligt skydd (då det inte når verkshöjd), ändå vara skyddat." http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige

Alternativt söker du upp en jurist som är duktig på immaterialrätt =)

Det tråkiga med många fall som berör immaterialrätt, som t.ex. blocket vs. allaannonser, är att de nästan alltid görs upp i godo ='(
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 18:35 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Min högst personliga åsikt som lekman är att det borde vara helt ok att göra det du gör.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 19:35 #8
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Därför att luften är helt fri att avlyssna.

Dock vet jag inte hur OK det är att vidarebefodra det man hör?
Håller de argumentet verkligen?
Är inte ljuset fritt? Jag menar, ja kör ju fiber.
Eller strömmen, för det är ju trots allt bara en spänning i kopparkablarna.

Jag ser ingen skillnad mellan FM och Internet....

Det är ju även så att jag inte sparar ner informationen från radiokanalerna.
Jag jämför endast informationen mot Spotify, och sedan slänger jag iväg informationen.

Någon som vet vem det är som har hand om sådant här, alltså en jurist.
Gärna någon som är gratis...
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 20:50 #9
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Scraping är sällan fel eller förbjudet, det som kan bli problem är att man publicerar den info man skrapar.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-05, 21:19 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Äger i dag siten radiofy.se där jag plockar spellistor direkt från respektive radiokanals siter, vilket är helt okej. Jag har fått OK från alla radiobolag.

När Spotify råkade (det var inte alls meningen att den skulle läcka ut så snabbt) hitta siten den 12:e Jan så fick jag dagen där på två samtal från företagen jag plockar spellistor i från. Båda ägarna var lite irriterade över att jag hade "snott" data från dem. Men eftersom jag inte tjänade pengar på siten och för att dom gillade idéen så lät dom den vara. Meningen var givetvis att jag skulle fråga om lov, men jag han inte riktigt de eftersom Spotify twittrade om projektet...

Jag var i detta fallet alltså tungen att få godkänt av företaget för att läsa deras siter.

Det finns ett företag som jag inte minns namnet på som gör exakt samma sak som mig, fast dom läser av radiokanalerna över FM-bandet och jämför sedan informationen med någon refferensdabas. Detta företag säljer sedan vidare inforamtionen till tredjepart, vilket radiobolagen inte gillar, men dom har inte så mycket val. Min fråga är nu varför?

Vad är skillnaden mellan att läsa av internet, genom en koppar/fiber-kabel gentemot att läsa av FM-bandet? Varför skulle det ena vara okej och inte de andra?
Se till att få SKRIFTLIGT tillstånd att använda topplistorna på din webbplats i första hand.

I andra hand kan du väl förhandla om att de får en viss procentsats av de intäkter du får om du får vidaresälja topplistorna?

Se till att du får skriftligt avtal bara, det är det som är det viktiga så de inte kan ta tillbakls sitt tillstånd hur som helst.

Sätt dig in i verksamhetsområdet ordenligt så att du vet hur andra brukar göra och avtalen ser ut innan du börjar förhandla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Swedish...ry_Association

http://www.hitlistan.se/
http://www.grammotex.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Sverigetopplistan
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017