Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Servrar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-30, 17:42 #1
Peters avatar
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 96
Peter Peter är inte uppkopplad
Medlem
Peters avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 96
Hej på er!

Jag och min kollega går runt i tankar kring att köpa egen server och använda co-location som hostning för den. Vi funderar därför kring hur mycket kraft som egentligen behövs för att driva en tjänst på nätet.

Någon som vill dela med sig av sina lösningar och erfarenheter? :unsure:

Vi är intresserade av uppgifter så som typ av server, d.v.s. webhotell, dedicated, co-location osv.. Vad ni har för hårdvara som används, antal servrar osv? Vilket märke/modell på eventuella dedicated/co-location servrar? Ungefär hur många träffar/besökare har ni, och slutligen, vad för typ av tjänst är det ni driver, handlar det om många databasfrågor och uträkningar, eller mest visande av statiska sidor?
Tacksam för svar!

Grilla lugnt ikväll
//Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-30, 19:26 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Från början använde jag DELL och på senare tid övergått till supermicro (.com).

Vi använder genomgående Pentium4 Hyperthread i olika krutpaket, vissa maskiner kör med celeron 2,8 och liknande, dessa är mailservrar eller mailtvättar.
Då vi övergripande kör webservrar har vi mellan 1 och 4GB ramminne i varje maskin, förutom dns som har 512mb vardera.
Hårddiskar är en smaksak, personligen sätter jag i för ändamålet, ibland ide, ibland scsi och på senare tid s-ata, glöm för allt i världen inte backup, lägg ner några hundringar på dubbla hårddiskar och spegla innehållet, om den ena ger upp.

Ett par exempel, baserade på supermicro 5640 om jag inte minns helt galet.
Windows P4 , 2,8 HT , 1gb ram 2x36gb s-ata , har just nu 4% cpubelastning, pendlar mellan 30 och 80 sidvisningar per sekund.
Linux P4 , 2,8 HT , 2gb ram 4x80gb ide , har just nu 0% cpubelastning, pendlar mellan 5 och 30 sidvisningar per sekund.

Windowsmaskinen i ovan exempel är en av SQLservrarna också, så den är lite halvlagomt belastad.

Det är svårt att säga vad som blir för mycket, och kanske är minimum, om man kör själv och har 10-talet sajter så räcker en celeronbaserad processor långt, för mail skulle en pentium 133 räcka gott och väl. Det är mest databasservrar och mailservrar med spam/virustvätt som är högt belastade vid större antal användare, webserver kan man köra på en mycket gammal maskin med gott resultat.

Som svar på din sista fråga så är det webhotell / serverhousing vi är aktiva på.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-30, 20:13 #3
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
Jag själv är inte så gammal har inte direkt koll på hur mycket det tar att köra en hårt belastad webserver.
Men kan en hel del om hårdvara och om servrar. Spel servrar på lan har jag lite erfarenhet utav. Tilexempel tidigare hade vi en P4 2.0ghz ifrån dell med 512 ram i. Och det var ju inga problem att köra en spel server på den.

Sen inhandlade jag en begagnad server. En Dell burk med dubbla P2 Xeon 450. med 1gb ram i. Och nymera kör vi 3 olika spel servrar på den maskinen. Jag måste ju tänka mig att när man kör en Webserver så är multitasking ett mycket stort plus.

Skillnaden mellan just intels Xeon cpuer och en vanlig p4 som jag själv har testat då. Om man extraherar 4 filer på cirka 1gb styck på en vanlig p4 så segar det ihop totalt. Den klarar inte riktigt av att ta hand om många olika uppgifter.

Men gjorde samma sak på Xeon burken. Testade som max att köra 15 uppackningar samtidigt. Det var inga som helst problem att öppna photoshop och 3dstudio max det klarade den galant.

Menar det att när 100 användare vill ha något i databasen så är det många processer samtidigt. Därav så rekomenderar jag Xeon. Dock så är det ju mycket mycket dyrare med. Alternativet är ju att köpa begagnat men då är det ju inga service avtal osv.

Diskar. Se till och köp en server med hotswap platser. Och ett raidkort. och kör sen en raid 5 på det. Då kan en disk gå sönder. Du drar ut den trasiga disken och sen stoppar i en ny. På så sätt har du ett säker backup. även spegling i windows. varför jag inte anser att det är särskilt bra är ju att du inte får någon hastighets ökning i en speglnig. Och även om du kör en raid så behöver man ju inte köpa så snabba diskar. det räcker ju med U2W och så sätt spara massor med pengar. En 9gb scsi disk kostar ju inte mycket pengar. och så är det inte farligt att köpa scsi diskar begagnat. eftersom dom håller väldigt länge.


Om jag skulle rekomendera ett märke på servrar så hade jag valt Dell. har varit på ett företag i cirka ett halv år där har dom enbart dell. Dom hade ju service avtal men om en server går sönder för dom så kommer det en ny nästa dag. och Dell är faktiskt ett väldigt bra företag.

Mvh Tommy
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-30, 23:39 #4
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by Pingasus@Apr 30 2004, 17:13
Skillnaden mellan just intels Xeon cpuer och en vanlig p4 som jag själv har testat då. Om man extraherar 4 filer på cirka 1gb styck på en vanlig p4 så segar det ihop totalt. Den klarar inte riktigt av att ta hand om många olika uppgifter.
Just därför man använder HT modellen om man skall köra P4 , hyperthread
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 00:58 #5
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
Jo det är ju sant. Men HT är ju gjort för hemma användare. Och om man ska ha en som står som server så är ju xeon ett mycket bättre val. Vilket fall en vanlig p4 utan ht är ju inget att rekomendera.

Föresten någon som vet om HT finns på Celeron cpuer?
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 05:00 #6
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Ursprungligen postat av Pingasus
Föresten någon som vet om HT finns på Celeron cpuer?

Nix, det finns inte

Citat:
Ursprungligen postat av Pingasus
Men HT är ju gjort för hemma användare.
Ja eller hur?

Ta en snabb koll på det hela. P4 HT simulerar en processor i sig. Enligt M$ så skall Home Edition vara för hemanvändare.
Home Edition i sig stödjer enbart 1 (EN) processor i systemet.

Så vem inriktar sig HT teknologin till? Har Intel och M$ något avtal om det hela?

Har man en P4 HT prolle och M$ XP Home Edition så har man knappast någon nytta utav HT.


Själv är jag ett stort fan utav AMD och deras Athlon XP/MP & Opteron till servers.
Dom ger den kraft jag vill ha. Dels för att processorerna är billiga och ger den "kräm" jag är ute efter.

Dual AMD Athlon XP 2400+ med 2Gb i RAM gör sig väldigt bra till en välbesökt webbsida.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 12:49 #7
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Originally posted by MaStEr_Pr@May 1 2004, 02:00
Dual AMD Athlon XP 2400+ med 2Gb i RAM gör sig väldigt bra till en välbesökt webbsida.
Men hur är det med stabiliteten? Vet av egen erfarenhet att dual-brädor till AMD inte har varit de bästa, hur är det nu?
Jag sitter nu vid en två år gammal dual AMD (2st MP 1900+, 512 mb) och den går bäst under Linux, XP gillade den inte alls. Men med det i bakfickan skulle jag nog inte köra den som server...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 14:35 #8
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 184
Amd har jag haft 2 stycken dom pajade båda två dock var det gamla T-Birds och duron men ändå.
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 14:43 #9
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 833
Citat:
Ursprungligen postat av Pingasus
Amd har jag haft 2 stycken dom pajade båda två dock var det gamla T-Birds och duron men ändå.
Jo, men ska man egentligen prata så högt om T-birden? Det var väl mest bara för att hetsa Intel, XP serien är ju en aning bättre.

<!--QuoteBegin--priority[/i]@ Apr 30 2004, 14:42
Någon som vill dela med sig av sina lösningar och erfarenheter?[/quote]
...av AMD?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-01, 15:31 #10
Edvard Edvard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 62
Edvard Edvard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 62
Citat:
QUOTE (priority @ Apr 30 2004, 14:42)
Någon som vill dela med sig av sina lösningar och erfarenheter?

...av AMD?
Det är jag som är prioritys kollega och anledningen till att vi vill höra om era erfarenheter är för att vi går i tankar på att köpa en egen server till vår nya tjänst, denna ska vi sedan ställa i någon server-hall med co-location. Vi har båda tidigare drivit tjänster, men dessa har vi inte satsat på lika hårt och har därför legat på web-hotell så vi har ingen erfarenhet av egna servrar och co-location.

Vi är inne på att köpa en dell 1U rack-server eftersom vi båda gillar dell och speciellt deras 24*7 kommer inom 4 timmar service avtal som vi garanterar kommer att betställa om vi köper servern från dom. Vad vi inte vet är vilken burk vi ska köpa och vad vi ska ha i den. Jag kan skriva upp ungefär vad vi hade tänkt ha i den så kan ni säga vad ni tror om den.

2st P4 2.8Ghz Xeon processorer <- Kanske bara en till att börja med, men vi ska ha webserver och databas på samma burk.
1 Gig ram <-Kanske 2 gig vad tror ni?
2st 15000rpm 36GB Scsi diskar <- dessa ska vi köara med raid 1 så att vi överlever en krasch

Det är väll de stora delarna i systemet. Det är en kommersiel tjänst med betalande kunder som vi ska köra på burken kan också tilläggas.

Decibel
Vi ska kolla på supermicro och se vad dom har att erbjuda, tackar för tipset.

Vi lettar även efter en bra och prisvärd co-location tjänst, vi hittade en i karlskrona för 500kr/månad men då ingick verkligen ingenting mer än lina och ström och det verkade inte särskilt stabillt. Är det någon som känner till någon bra server-hall med co-location till bra priser och vad har ni för erfarenheter av denna server-hall?

Tackar för alla svar.
Edvard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017