Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
I stort sett inga webbyråer är unika så det ska man knappast hänga upp sig på. Samma sak gäller inom de flesta branscher. Om jag ska anlita en snickare så är jag knappast i normalfallet ute efter att hitta en unik snickare 
|
Jodå, den snickare du anlitar har ett unikt värde för jag gissar att du kollar med dina grannar/kompisar om de kan rekommendera en snickare som gör ett bra jobb, bor i närheten eller är specialist på badrum (om du ska renovera ditt badrum för att ta ett exempel). Du kanske dessutom vill ha någon snickare som har gjort stuckaturer i våtrum, samt spröjsade spegelinramningar på ett snyggt sätt. eller som vet är specialist på klinkers med värmeslingor. Dessutom så vill du att det sk vara klart inom 2 veckor för då kommer moster från andra änden av Sverige och hon är extr anoga med att badrummet ska vara helkaklat med klinker.
Det UNIKA värdet är att snickaren har gjort detta förr och att han vet exakt vilka klinkers du ska ha som passar i just ditt fall.
Det unika behöver inte vara unikt i hela världen, men det måste vara unikt för just den specifika kunden. Annars blir konsekvensen att kunden har flera likvärdiga alternativ att välja mellan och då blir det endera slumpen eller lägst pris som avgör vem som får jobbet.
Därför behöver man som leverantör "profilera sig" så man gör ett intryck på kunden som får kunden att bortse från konkurrenterna, det är detta som blir konsekvensen av att erbjuda ett UNIKT värde.
Om man inte ens kan erbjuda ett värde (i det här specifika fallet är värdet Webbdesign) så sitter man med något unikt som ingen vill ha. Erbjuder man ett VÄRDE utan att vara UNIK så kommer man ha 3000 konkurrenter och om kunden har 3000 likvärdiga VÄRDEN att välja mellan så är det i slutaändan LÄGSTA PRIS som avgör vem som får jobbet. "Race to the bottom".
Företagsnamnet i detta fall är samma som ägarens namn, och det är inget fel i att använda det, jämför med byggbolaget "Olov Lindgren Aktiebolag" som är ett känt byggföretag som jag sett lite varstans i Stockholm vid renovering av en del hus. Men likförbannat så är det ett företsgnamn och därmed utstrålar det en viss image till betraktaren. Och jo, det ÄR viktigt att visa upp företagets namn när man gör marknadsföring, det är ju själva syftet med marknadsföringen att göra företaget känt för fler, och därmed locka till sig fler kunder som flugorna dras till en sockerbit eller fjärilar och bin dras till vissa blommor.
Om inte webbsidan är till för marknadsföring så kunde det ha räckt med att finnas med i någon av de elektroniska telefonkataloger som det finns 20 på dussinet av på internet.
PS. Tartaren, du får nog ställa fram en riktigt stor spyhink för GK kommer jag ta upp fler gånger.... :-)