Visa ett inlägg
Oläst 2012-11-01, 14:46 #16
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Ja men..de har ju gjort antagandet att användningsområdet för mobila användare skiljer sig från desktop användare, sen kan jag hålla med om det du skriver att den analysen ibland är fel i ett specifikt fall.
Hur som , mobilt är inte bara en mindre skärmstorlek , det är ett beteende. Man använder inte mobilen på samma sätt som PC:n.
Om målet är 100% mobilanpassad kan även content ändras, inte bara design och navigering. Man är t.ex inte lika tålmodig att leta runt på en site med en mobil i samma utsträckning som desktop på PC eller tablet.

Listar upp vad jag tycker är relevant om man ska göra ett vägval vid lansering av en mobil upplevelse

Responsiv
+ enklare uppdatering av innehåll/information
+ SEO
- laddtid kan ofta bli sämre eftersom statiskt innehåll som bilder m.m inte kan minimieras
- endast smartphones, ej äldre mobiler

Mobile
+ Typiska "mobila behov", vägbeskrivningar, app nedladdningar m.m
+ Enklare använda mobilspecifika saker som swipe-events
- Svårare uppdatera innehåll
- Kostar mer

I min åsikt är Responsiv bäst om det handlar om relativt enkla informationssidor, tex företags sidor eller bloggar.
Medans mobilsite lämpar sig just för mobila användningsområden eller där det blir för komplext att göra en responsiv variant av sidan,
tänker t.ex på aftonbladet.se som åtminstone inte jag skulle välja att göra responsiv.
En fråga är väl även ur vilket perspektiv man ser det ur, är det ROI eller användarupplevelsen ?
Vi får nog "agree to disagree".

Jag tror att det inte bara finns "mobila" och "pc-användare". Det finns så otroligt många däremellan och interpolationer mellan beteenden att man inte kan säga att "den här lilla gruppen av alla ska få den här upplevelsen, resten får den här". Gör man skillnaden på en mobil web och en vanlig web gör man ju en hel skräll med antaganden om besökarna som ständigt ändras.

Att man inte är lika tålmodig att leta information på en mobil site som en vanlig site ser jag som ett bakvänt argument. Jag är återigen tillbaka vid att om det inte är viktigt, relevant eller enkelt nog för en mobilsite, varför ska alla andra enheter / kontext acceptera en sämre upplevelse och straffas bara för att den som skapat siten gjort massa antaganden och tycker att sitter man vid en dator har man minsann tid att sålla och leta?

Hur kan man göra antaganden att ett mobilt beteende är annorlunda? Vad är ett mobilt beteende? När man sitter på bussen? När man är ute och går? När man står i hallen hemma? När man sitter i soffan? Alla fall när man inte sitter vid ett skrivbord? När man sitter på ett flyg i 8h? När man har touchstöd? Hur räknas en bärbar mac med touchskärm? Vad händer den dagen alla datorer får touchskärmar som interface?

Jag menar på att gränsen mellan mobil användare och "vanlig" användare är så suddig att man inte kan eller bör placera användarna i såna fack. Satsa istället på att ge en optimal upplevelse för alla. Hur kan man bestämma vilka som ska hamna på vilken site?

Jag skulle gärna se aftonbladet och t.ex. DN som responsiva, avskyr deras mobilsiter och tycker desktopsiten är på tok för jobbig i min iphone. Tänk om DN kunde göra som Boston Globe (http://bostonglobe.com/)!
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat