Citat:
Ursprungligen postat av knullis
Men det är ändå fel tycker jag att säga domäner inte har något värde utan en genomföringsplan. Domäner är väl ändå som aktier som stiger och stiger, när de är korta och innehåller nyckelord? I tv programmet du pratar om handlar det om kompletta affärsideer. Ett domän är ju ändå en vara på något sätt. Jag skulle inte tveka på att köpa 10 domäner direkt om jag fick bestämma precis vilka för 100.000kr styck, utan att ha någon plan för dem innan. Men men en intressant tråd detta. ska bli kul o se vad andra tittar på när de värderar domäner.
Att säga att domäner inte är värda nåt utan en plan, är väl lite som att en diamant inet är värd något för man inte har en ring att sätta den på? Ett domän har ett marknadsvärde enligt mig, oavsett med plan eller utan. Sökvolymen - längden på domänet - ovanligheten/rariteten ger ett marknadsvärde på ett hum redan.
Men ja kanske borde man bifoga en affärsplan till domäner när man säljer dem på WN då det är mest entrepenörer som handlar domäner här? Kanske höjer värdet lite samt breddar kundkretsen om man gör så? Värre internationellt på tex dnforum.com då det är 95% återförsäljare som handlar domäner där. En domainflipper kollar på sökvolym. Domänens ålder antal bokstäver i domänet och kalkylerar ut ett bud i huvudet ganska snabbt .. samt minns tillbaka på vad liknande domäner brukar säljas för.
|
Jag skulle nog säga att en diamant utan en plan inte heller har så stort värde. Om vi inte hade ett behov av smycken eller borrkronor så skulle knappast diamanter ha något speciellt värde. Men eftersom de behoven är stora så är värdet stort.
Planen för en rådiamant är väl snarast att slipa den till ett vackert smycke och sälja den på smyckesmarknaden eller att sälja den till en gruvindustri som gör Borrkronor....
Har du en plan med en domän att göra något av den så kan den få ett värde, men utan plan ser jag inte det värdet.