Visa ett inlägg
Oläst 2009-11-06, 15:18 #28
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid Visa inlägg
Ramverk kan ha inverkan på prestanda. Naturligtvis oavsett det är kompilerat eller inte. Conny är lite insnöad på kompilerade språk MEN - det beror helt på ramverket. En del ramverk gör dina 10% samt 90% till som du struntar i. En del ramverk är väldigt duktiga på att göra exakt vad du vill och inget mer. Varför ska du då sitta och utveckla detta själv? Ganska dumt. Så som Conny säger behöver man skaffa sig kännedom om mer än ett ramverk så att man kan göra en riktig bedömning av vad som passar.

Och att du som programmerare som borde koncentrera dig på affärslogiken i projektet alltid skapar bättre prestanda än de som koncentrerar sig på ramverket i sig är kanske inte helt sant. Ramverken kan också innehålla metoder för prestandaökning som kan vara för tidsödande att implementera inom ramen för ett visst projekt.

Som jag skrev ovan. Det rimliga är att jobba med ramverk för att spara tid och få en bra struktur. För det gör man och det får man. När man ser att vissa delar inte håller prestandamässigt håller måttet tittar man på att byta ut de delarna för optimering. Mycket bättre hushållning med resurser som tid och pengar...

(Vill bara tillägga att jag har ca 17 års erfarenhet av att jobba med både egna ramverk och tredjepartsramverk - i både kompilerad och interpreterad form...)
Jag håller absolut med om att man mycket väl kan spara tid, det har jag aldrig ifrågasatt. För mig är däremot prestandan och effektiviteten alltid viktigare då jag strävar efter att vara så miljövänlig som det bara går i mitt företag och det anser jag att alla bör vara som har möjlighet till det.

Dessutom sparar man sällan tid heller. Jag har bra fungerande funktioner och säkrad kod sedan tidigare (som har förbättrats och korrigerats då det behövts) till säkerligen 95% av allt nytt jag gör. Skulle jag använda ett ramverk istället så skulle jag vara tvungen att pilla en hel del för att få samma effektivitet utan att en massa onödigt ska finnas med.

Det finns dock undantag där jag av olika anledningar (oftast just tidsbrist) inte använder egna lösningar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-06 klockan 15:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat