WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Binero fakturerar inte automatiskt domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061774)

Thomas 2014-05-12 09:20

Binero fakturerar inte automatiskt domäner
 
1 bifogad(e) fil(er)
Blev lite orolig idag när jag insåg att på nåt sätt kan man få till det så binero inte fakturerar domäner. Idag deaktiverades två av mina domäner trots att alla min räkningar var betalda.

Det verkar som om man flyttar in domäner i deras system så måste man aktivera förnyelse/fakturering av dessa. Det står att dom skall faktureras men icke.

Jag har fortfarande inte förstått vad som hände. Blä!

fabian 2014-05-12 09:42

Jag har bara problem med Binero när det gäller domänhantering. Dom fakturerar för domäner man inte längre har kvar, dom har inget tydligt sätt i kontrollpanelen att visa om en domän är på väg att gå ut, så det är väldigt lätt att missa domäner.

Glesys har en grymt lättöverskådlig domänhantering där det är väldigt lätt att se status på domäner etc, och man behöver inte oroa sig för att tappa domäner.

Binero 2014-05-12 15:13

@Thomas: Man kan ställa in så att domäner inte faktureras. Men i utgångsläget faktureras de, alltså måste man göra ett aktivt val för att de inte ska faktureras.

Vad som hänt med dina domäner är svårt att svara på utan att en tekniker fått gräva i frågan. Om du inte redan gjort det, hör gärna av dig till [email protected], 0771-240800 så kikar de på det. Om du redan har ett ärende, pm:a gärna ärendenumret, så ska jag kika på det.

@fabian: I kontrollpanelen, menyval domän & webbplats->domänhanteraren, kan du enkelt se när det är dags att förnya en specifik domän. Även under administration->abonnemang->förnyelse kan du se när domäner behöver förnyas.

När det gäller fakturering för domäner som inte ligger kvar hos oss är det en periodiseringsfråga. Vi kör med jämna mellanrum en kontroll som känner av om domäner inte längre finns hos oss. Efter den kontrollen körts faktureras de inte.

MVH
Christer

Thomas 2014-05-12 20:49

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20491998)
@Thomas: Man kan ställa in så att domäner inte faktureras. Men i utgångsläget faktureras de, alltså måste man göra ett aktivt val för att de inte ska faktureras.

Vad som hänt med dina domäner är svårt att svara på utan att en tekniker fått gräva i frågan. Om du inte redan gjort det, hör gärna av dig till [email protected], 0771-240800 så kikar de på det. Om du redan har ett ärende, pm:a gärna ärendenumret, så ska jag kika på det.

Jag talade med er support i morse. Han skulle maila mej senare sa han. Ännu inget mail. Inte heller är nåt supportärende öppnat som är kopplat till mitt konto.

Som du ser på bilden står det "Status OK" samt "faktureras" men i själva verket var domänen deaktiverad. Att dom listas överst på bilden är för att jag sorterat på förnyelsedatum.

Binero 2014-05-12 21:58

Då är det fråga om någon form av hicka i systemet. Om du PM:ar ditt kundnummer ser jag till att support börjar gräva i frågan imorgon bitti.

Vi beklagar strulet.

MVH
Christer

Ingo 2014-05-13 12:16

Det där verkar vara något som återkommer:
http://www.wn.se/t33914.html
http://www.wn.se/t1058883-15-2.html

Det kan nog vara den nya "motorn" som behöver putsas upp.

Advocacy 2014-05-13 20:51

Någon som har fått deras bulktransfer verktyg att fungera, någonsin?

Kruger 2014-05-13 22:32

Har funkat tidigare men nu funkar den inte... typiskt...

Binero 2014-05-14 09:56

Bulktransferverktyget har hittills funkat fint och vi har inte fått några indikationer på att det skulle vara problem med det.

Maila gärna [email protected] med detaljer som vilka tld:s det rör sig om, hur många domäner etc så våra tekniker kan gräva lite och se om problemet går att återskapa och sen lösa. Strul med verktyg är vi tacksamma om vi får så mycket info som möjligt om.

MVH
Christer

Binero 2014-05-14 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20492021)
Jag talade med er support i morse. Han skulle maila mej senare sa han. Ännu inget mail. Inte heller är nåt supportärende öppnat som är kopplat till mitt konto.

Jag ber om ursäkt för det, så ska det inte få gå till. Maila gärna ditt ärende till [email protected] så loggas det automatiskt i vårt ärendehanteringssystem och risken att det ska missas blir obefintlig.

MVH
Christer

Advocacy 2014-05-14 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20492098)
Bulktransferverktyget har hittills funkat fint och vi har inte fått några indikationer på att det skulle vara problem med det.

Maila gärna [email protected] med detaljer som vilka tld:s det rör sig om, hur många domäner etc så våra tekniker kan gräva lite och se om problemet går att återskapa och sen lösa. Strul med verktyg är vi tacksamma om vi får så mycket info som möjligt om.

MVH
Christer

Det har jag redan gjort, flera gången när jag har behövt göra bulks.

Har ett ärende som fortfarande är öppet där ungefär 2/3 fördes över efter att jag skickade listan med alla namn och authkoder på rätt format. Fick dessutom en faktura i samband med detta som var felaktig (som kundtjänsten sa att jag kunde bortse från).

Sist jag skulle göra bulk var det samma visa.

Dessutom sa er support att de visste att det är problem med den, särskilt vad gäller vissa tecken? Så att ni inte känner till problemet känns lite svårt att tro på

Binero 2014-05-14 11:23

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20492105)
Det har jag redan gjort, flera gången när jag har behövt göra bulks.

Har ett ärende som fortfarande är öppet där ungefär 2/3 fördes över efter att jag skickade listan med alla namn och authkoder på rätt format. Fick dessutom en faktura i samband med detta som var felaktig (som kundtjänsten sa att jag kunde bortse från).

Sist jag skulle göra bulk var det samma visa.

Dessutom sa er support att de visste att det är problem med den, särskilt vad gäller vissa tecken? Så att ni inte känner till problemet känns lite svårt att tro på

Jag återger den information jag får från tekniker. Det har varit problem med bulktransfer av domäner som innehåller specialtecken, tydligen är det inte helt löst än. En liten kommunikationsmiss här på kontoret, jag ber om ursäkt för det.

MVH
Christer

Advocacy 2014-05-14 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av Binero (Inlägg 20492111)
Jag återger den information jag får från tekniker. Det har varit problem med bulktransfer av domäner som innehåller specialtecken, tydligen är det inte helt löst än. En liten kommunikationsmiss här på kontoret, jag ber om ursäkt för det.

MVH
Christer

Hej Christer,

Inga problem jag är relativt nöjd annars, men bulkverktyget kommer att vara en dealbreaker för om jag kan stanna eller inte.

Sedan så har jag även frågat supporten om man kan få sina fakturor för en månad samlad på en månadsfaktura, så man slipper sitta med en massa småfakturor på individuella domännamn varje månad? Hade varit guld.

Binero 2014-05-14 15:14

@ Advocacy:

När det gäller bulkverktyget jobbas det på frågan. Jag vet inte nu exakt hur lång tid det kan tänkas ta, men fungera SKA det.

När det gäller månadsfaktura kan supporten redan idag slå ihop fakturor manuellt, men jag förstår om du inte vill maila support för att slå ihop fakturor varje månad. Vi tittar just nu på att utveckla bland mycket annat, faktureringen av våra tjänster. Vi vet att månadsfakturering och autogiro är populära önskemål och det är mycket troligt att vi kommer införa dessa. Tyvärr lär det dock få vänta till hösten, pga att vi helt enkelt har väldigt mycket att göra just nu med olika projekt.

MVH
Christer

Henrik Larsson 2014-05-16 21:20

Citat:

Ursprungligen postat av Advocacy (Inlägg 20492119)
Inga problem jag är relativt nöjd annars, men bulkverktyget kommer att vara en dealbreaker för om jag kan stanna eller inte.

Sedan så har jag även frågat supporten om man kan få sina fakturor för en månad samlad på en månadsfaktura, så man slipper sitta med en massa småfakturor på individuella domännamn varje månad? Hade varit guld.

Jag har också (eventuellt inte längre) problem med bulkverktyget (MassTransferDomains) och slutat använda mig av det för det fungerar ibland även dåligt när jag försöker överföra 1 .se-domän. Så nu ändrar jag alltid URL:en till att köra det "gamla formuläret" för enskilda transfers (ta bort Mass i URL:en), när jag ska göra en transfer av en .se-domän till Binero. Ja, jag har felanmält MassTransferDomains men eftersom jag löst det på egen hand (genom att ta bort Mass i URL:en) så är det aldrig någon som kunnat hjälpa mig retroaktivt (error-loggar verkar inte finnas) utan bara blivit hänvisad till att nästa gång det strular då ska vi titta närmare på det.

Det känns som att det är när man har fler än en handfull domäner, så blir kontrollpanelen/Atomia segare än sirap, för jag upplever även liknande problem hos en annan registrar vars kontrollpanel är baserad på Atomia och för mig är det ofattbart hur det ibland kan gå så segt. Man saknar verkligen .SE-Direkts domänhanterare då och "you get what you pay for" stämmer verkligen i det avseendet när det kommer till domäner.

Månadsfakturor eller samlingsfakturor kan du för övrigt få genom att generera en själv innan du börjar få automatgenererade fakturor för varje enskild domän. Logga in och gå till Administration -> Abonnemang -> Förnyelse och sortera efter expire-datum. Kryssa i alla domäner som är på väg att gå ut och klicka på Förnyelse, scrolla ned och bekräfta så får du 1 faktura med alla domäner.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson