Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IT-konsult, timarvode

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-30, 17:33 #1
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Jag har kommit överens med ett företag att jag skall utveckla ett enkelt projektledningssystem för deras räkning. Systemet är i princip en MySQL-server med ett GUI där de dels kan hantera sina projekt samt göra viss ekonomi.

Jag skall vara delaktig i alla delar när det gäller detta projekt och jag kommer att jobba väldigt självständigt. Jag skall installera och till en början administrera databasservern, göra databasdesignen samt i samråd med personalen utveckla själva klientprogrammet (De ska ha synpunkter på GUI) som de kommer att jobba i.

Jag har aldrig jobbat som konsult förut och har inte så mycket arbetslivserfarenhet, men när det gäller just de arbetsuppgifter och programmeringsspråk/miljöer som detta projekt innebär tycker jag själv att jag är väldigt bra och jag har också lyckats övertyga företaget om detta (ställt rätt frågor, gett rätt svar, kommit med bra förslag och imponerat en del på chefen, som själv är systemutvecklare).

Jag blev väldigt ställd när de frågade vad jag tog per timme men gjorde klart för dem att jag kunde det här och att jag inte skulle ge något "inte-torr-bakom-öronen-pris", men att jag skulle återkomma på måndag (De vet att det är mitt första konsultjobb).

Brukar man ge rabatt eller tillämpa dag/vecko-debitering vid längre projekt där uppdragsgivaren kan säga från början att de vill ha X antal dagar/veckor? Jag var inne på det resonemanget själv och frågade uppdragsgivaren hur mycket tid de hade tänkt att jag skulle lägga ned, men de sa att "vi jobbar på och ser hur det utvecklar sig", "det blir nog aldrig riktigt klart" och att "det alltid finns funktionalitet att bygga ut" etc. För mig låter det som om att de egentligen inte bryr sig om hur mycket det kommer att kosta och att deras kassakista verkar bottenlös (Vet sen tidigare att de tjänar stora pengar) och de visade inget som helst intresse för kostnadskontroll. För övrigt ligger företaget i Göteborg.

Jag kan dessutom sitta jobba hemma till en början för att sedan installera systemet hos dem och utveckla GUI tillsammans med deras personal, är det något som man tar hänsyn till när man sätter pris (att man inte behöver åka dit alltså) och som motiverar ett lägre timpris?




Tacksam för svar och förslag!!!
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 17:38 #2
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Eftersom de inte verkar ha ont om pengar, så tycker jag inte att du ska snåla. 300-400 kr exkl moms i timmen är väl ganska rimligt. Koda ihop ett litet system där du mätar hur mycket du arbetar, och skriv en liten beskrivning vad du gör varje arbetspass och ta fram en rapport på dina arbetspass titt som tätt och ge dem.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 17:43 #3
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Oj, vilken skillnad!
Jag nämde siffran 550:- exkl moms för en annan konsult
och han tyckte det var för lågt.

Läste om en enskild konsult som tog 450 för webutveckling, 550 för enkel
kodning och 700 för övrig konsultation och systemutveckling, och han jobbade i Norrland...



/Andreas
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 18:37 #4
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Du ska ta minst 500kr / timme och säg att det är typ 40% rabatt. blir det bara små jobb åt dem i framtiden så kör du ordinarie taxa utan rabatt.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 18:53 #5
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Ja, det beror ju helt på din klient, och hur kompetent du känner att du är. Vad tror du maxbeloppet är som de kan tänka sig att betala dig?

Ska du begära mer än 500 i timmen, så är det dock läge att börja kolla indata:
http://www.hittamusik.se/index.php?action=...ay&album=&song=
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 19:44 #6
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 356
Normalt timpris för sådan utveckling brukar väl ligga mellan 700 kr/h och 1200 kr/h. Fast själv föredrar jag att ta betalt per projekt. Jag jobbar ofta snabbare än vad som förväntas av mig, och det blir man ju straffad för om man tar betalt per timme.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 19:48 #7
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 344
Hmm, det blir lite olika svar beroende på var man frågar.
Verkar dock bättre att först begära för mycket och sedan ge "rabatt"
än att gå in för lågt.
Får sova på saken, tack för alla svar!

/Andreas
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 21:33 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
300-400 är helt orimligt lågt med tanke på arbetsbeskrivningen. 500 är lite billigt men med tanke på att du saknar erfarenhet börjar det närma sig så 600 - 800 per timme kan nog vara rätt.

Att ta betalt per projekt är bra om man kan få ett vettigt underlag att räkna på. I det här fallet verkar det vara mer att göra saker lite som de kommer så då återstår endast timpenning tycker jag.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-30, 22:11 #9
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Ett annat klassiskt tips är att det är jättesvårt att höja timtaxan när du väl börjat arbeta med en kund.

Som det låter så kommer det ju rulla på och bli ett evighetsprojekt, men inget projekt där du kommer jobba heltid för all evighet och exakt omfattning vet du ju inte. Du vet inte vilken beläggning du kommer ha. Jag skulle säga att 700kr/h antagligen är ett juste pris både för dig som första jobb och för kunden.

Tänk på att arvodet inte bara skall täcka upp för din lön när du jobbar med projektet utan ge buffer mellan uppdrag, betala din semesterlön och alla andra kostnader i företaget.

Den som är duktig och bara högst 500 kr/h är välkommen att jobba som underkonsut hos oss vilken dag som helst. Jag har inget emot att tjänat 200-300 kr/h på erat arbete. :P
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-01, 02:39 #10
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Originally posted by eg0master@Sep 30 2006, 22:11
Den som är duktig och bara högst 500 kr/h är välkommen att jobba som underkonsut hos oss vilken dag som helst. Jag har inget emot att tjänat 200-300 kr/h på erat arbete. :P
Eller så anställer man någon vettig person för 200 kr/timmen
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017